اجرای برنامه‌های تجدید حیات شهری در اصفهان

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: اجرای سیاست‌های بازآفرینی شهری و برنامه‌های تجدید حیات شهری با هدف تجدید حیات اجتماعی و فرهنگی، اقتصادی، محیطی و کالبدی مورد توجه مدیریت شهری اصفهان است.

سید احمد حسینی‌نیا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: تجدید حیات اجتماعی و فرهنگی در واقع به حداقل رساندن میزان جرائم و خشونت، فراهم کردن زمینه خدمات بهداشتی و درمانی مناسب، کاهش کج‌روی‌های فرهنگی، تقویت کارآیی اجتماعات خرد و تأکید بر توانمندسازی اجتماعات است.

وی تصریح کرد: تجدید حیات اقتصادی به معنی جذب سرمایه‌های داخلی، تشویق به خود اشتغالی، ایجاد شغل‌های موقت و پاره وقت، بهبود آموزش و افزایش مهارت‌های حرفه‌ای و کاهش هزینه‌های زندگی است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با اشاره به موضوع تجدید حیات محیطی، افزود: این رهیافت بر پایدارسازی منابع محیطی تأکید خاصی دارد و این امر از طریق ایجاد پایداری در ابعاد مختلف سیستم شهری تحقق می‌یابد.

وی ادامه داد: تجدید حیات کالبدی شامل ساماندهی واحدهای مسکونی فرسوده، قطعه‌ زمین‌های خالی، کارخانه‌های متروکه و مراکز شهری فرسوده است که وجود آن‌ها علائم ناتوانی شهر در تطبیق با تحول‌های سریع اقتصادی و اجتماعی است.

حسینی‌نیا در خصوص اهم اقدامات شده طی یکسال اخیر، گفت: راه‌اندازی و فعالیت دفاتر مشارکت و بازآفرینی در محلات بافت ناکارآمد، برگزاری دوره آموزشی تربیت نیروی متخصص دفاتر تسهیلگری، جذب اعتبارات دولتی جهت اجرایی شدن پروژه‌های بازآفرینی، اجرایی شدن ماده ۱۶ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، بررسی و تحلیل سرانه خدماتی در بافت ناکارآمد شهر اصفهان از جمله این اقدامات است.

وی با اشاره به راه‌اندازی دفتر تسهیلگری و خدمات نوسازی بافت ناکارآمد محله شاهد اظهار کرد: محله شاهد یکی از محلات قدیمی اصفهان است که پیشینه سکونت در آن به یکصد سال گذشته بازمی‌گردد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه محله شاهد در منطقه هفت است و محلات پیرامون آن از سمت شمال شیخ اشراق، از سمت غرب فروردین و از سمت شرق پوریای ولی و مولوی است، ادامه داد: آمار جمعیت ساکن در منطقه هفت ۱۶۸ هزار و ۷۳۲ نفر برآورده شده است که این تعداد در مقایسه با مناطق ۱۵ گانه شهر اصفهان در رتبه پنجم قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: بر اساس آمار سال ۱۳۹۵ تراکم جمعیتی در محله شاهد ۲۲۲ نفر در هر هکتار و سهم محله شاهد از بافت فرسوده در منطقه هفت ۳۶ درصد و مساحت محله از کل منطقه ۴.۵ درصد است.

حسینی‌نیا با اشاره به خدمات خانه مشارکت و بازآفرینی محله شاهد، خاطرنشان کرد: نیازسنجی مشارکتی از ساکنان و کمک به تهیه طرحی بهتر برای توسعه آینده محله، انتقال خواسته‌های ساکنان به مدیریت شهری، بسترسازی جهت شکل گیری نهاد محلی گروه بهسازان محله و ادامه فعالیت آن در سالیان آینده، تشکیل گروه‌های مردمی در راستای تهیه برنامه بازآفرینی محله، ارائه راهنمایی فنی و طرح‌های پیشنهادی به مردم جهت بررسی و رد یا قبول آنها، راهنمایی ساکنان در بهسازی و نوسازی بهتر خانه‌های خود و کمک به گروه‌های مردمی برای یادگیری و ارتقای توانمندی‌های اقتصادی و اجتماعی ساکنان محله از جمله این خدمات بوده است.

کد خبر 464330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.