ابتکار شهرهای جهان برای مقابله با کرونا

شیوع گسترده ویروس کرونا باعث شد که در کنار کشف روش‌های درمانی برای مقابله با این بیماری، مقامات شهری نیز راهکارهایی را برای مدیریت عمومی شرایط جامعه در پیش بگیرند؛ قرنطینه‌های ملی و محلی تنها یکی از رویکردهایی بود که مدیریت شهری توانست توسط آن تا حد زیادی از انتقال ویروس کرونا پیشگیریکند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مدیران شهرهای اروپایی نشان داده‌اند که می‌توان برای پیشگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا، از پتانسیل‌های خلاق شهرها استفاده کرد که در ادامه با چهار مورد از آنها بیشتر آشنا می‌شویم:

تکنولوژی علیه کووید ۱۹

فناوری‌های نوین سخت افزاری و نرم افزاری تاکنون موفق شده‌اند شهرها را در مقابله با پاندمی یاری کنند؛ برای مثال، پهبادها با سطوح بالایی از دامنه حرکت و قابلیت حمل اشیای مختلف، توانایی خود را در شرایط سخت شیوع ویروس کرونا به خوبی نشان دادند.

ضدعفونی کردن ایمن مسیرها، وسایل حمل و نقل عمومی و فضاهای عمومی و همچنین مهم‌تر از همه انتقال ایمن داروها به مناطق کرونا زده از جمله تأثیرات مثبت استفاده از پهبادها در شرایط پاندمی است.

شهر کلوژ-نپوکا رومانی طی دوران ظهور اولیه ویروس کرونا که رعایت فاصله اجتماعی و حضور حداقلی در فضاهای عمومی در شدیدترین حالت ممکن خود بود توانست با استفاده از پهبادها حرکت مردم را ردیابی کند و اطلاعات تراکم شهری را در اختیار محققان قرار دهد تا بتوانند نقاط پرخطر شهر را شناسایی کنند. کاتوویتسه لهستان نیز با استفاده از پهبادهای حامل مواد ضدعفونی کننده، تمام شهر به ویژه مکان‌هایی که افراد بیشترین تجمع را داشتند، از وجود ویروس کرونا پاک کردند.

بکارگیری ربات‌های دستیار برای یاری به کادر درمان در انتقال دارو و تجهیزات پزشکی و در نتیجه کاهش تماس با بیماران کرونایی از جمله پیامدهای مثبت استفاده از فناوری‌های نوین رباتی در هورویتز جمهوری چک محسوب می‌شود. با ابداع این نوع ربات، روند پذیرش تمامی بیماران و به ویژه کرونایی‌ها توسط ربات‌های جدید دستیار انجام خواهد شد.

استفاده از هوش مصنوعی برای ردیابی دمای کلی جمعیت در هلسینگبورگ سوئد نیز نمونه بارزی در تأثیر مثبت تکنولوژی در جلوگیری از گسترش ویروس کرونا به شمار می‌رود؛ مسئولان این شهر، سنسورهایی را در ایستگاه‌های مرکزی شهر قرار دادند تا اطلاعات دمای بدن عابران پیاده را گردآوری کند و در اختیار مسئولان امر قرار دهد.

فراهم آوردن شرایط رعایت فاصله اجتماعی

فاصله اجتماعی یکی از اساسی‌ترین سلاح‌های مبارزه با کووید ۱۹ به شمار می‌رود که رعایت آن نیازمند همکاری بین مردم و مسئولان است. در این راستا و به ویژه در بحث حمل و نقل، شهر یاش رومانی راهکارهای مفید و ساده ای را اجرا کرد؛ رومانیایی‌ها با اختصاص ساعات و وسیله‌های خاصی برای افراد پیر توانستند تا حد زیادی از میزان ابتلای این قشر سالخورده در شهر یاش، بکاهد.

پاریس فرانسه نیز با اجرای قوانین دورکاری و تدارک مسیرهای خاص دوچرخه‌سواری و پیاده روی توانسته از حجم شلوغی در وسایل حمل و نقل عمومی بکاهد.

برپایی کافه و رستوران‌های روباز و رزرو صندلی‌های مورد نظر در مکان‌های خلوت از راه حل های کشور اسلوونی برای حفظ نشاط شهروندی در دوران پاندمی بود.

در شهر بندری آنکونا ایتالیا، مسئولان به جای بستن مناطق تفریحی ساحل، اپلیکیشنی طراحی کردند که افراد با مراجعه به آن می‌توانستند روز و محل مورد نظر خود را برای استراحت رزرو کنند؛ فضاهای اختصاص یافته برای گردشگران نیز بر اساس تمام قوانین پیشگیری از کرونا ویروس بود به طوری که هر فرد مساحت ۹ متری را برای خود داشت و به این ترتیب از هرگونه انتقال ویروس جلوگیری می‌شد.

آمستردامی‌ها نیز با تهیه نقشه جامع شهر و مشخص کردن نقاط پرتراکم و خلوت، شهروندان را در انتخاب محل استراحت ایمن یاری کردند.

حفظ نشاط اجتماعی در دوران پاندمی

بسته شدن مراکز فرهنگی در دوران کرونا باعث شد تا از میزان مشارکت اجتماعی افراد کاسته شود و پیرو آن مصرف کنندگان محصولات فرهنگی که اغلب قشر جوان را تشکیل می‌دادند دچار سردرگمی شوند.

هرچند در این بین مقامات شهر تالین استونی و لوون بلژیک توانستند با برپایی کتابخانه‌ها و کنسرت آنلاین، بر این ضعف فائق شوند؛ بر اساس این طرح، کتابداران تالینی برای مشتاقان کتاب به طور آنلاین کتاب می‌خواندند و مقامات شهر لوون نیز با برگزاری برنامه‌های کنسرت آنلاین، شور و نشاط را به شهر بازگرداندند.

پایتخت اسلواکی نیز از این قاعده مستثنی نبود و برای حفظ روحیه سالمندان، برنامه‌های موسیقی و سرگرم کننده‌ای در فضای باز و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار کردند تا سالمندان در این دوران قرنطینه دچار افسردگی نشوند.

تدارک اطلاعات معتبر

دریافت اطلاعات معتبر از منابع مورد اعتماد در زمان پاندمی بسیار حیاتی است. برای جلوگیری از اشاعه شایعات، شورای شهر مالت انجمن‌های کوچک آنلاینی تشکیل داد تا مردم بتوانند از طریق آن پرسش‌های خود را با مقامات شهری مطرح کنند.

شهرهایی با جمعیت بیشتر نظیر وین و لینز نیز با تدارک روبات‌های آنلاین، پاسخ‌های از پیش آماده بسیاری را برای حجم انبوه سوالات مشترک شهروندان درباره کرونا ویروس مهیا کردند تا مانع از انتشار اطلاعات نادرست شوند. این مثال‌های کوتاه اقدامات شهری نشان می‌دهد که چگونه مدیران شهری می‌توانند با همکاری محققان و بهره‌گیری از فناوری و مشارکت شهروندی مانع از گسترش یک پاندمی شوند و به این ترتیب سلامت جامعه را تضمین کنند.

کد خبر 464288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.