الحاق ۵۶۰ هکتار به پردیسان قم؛ مشکل‌ساز یا مشکل‌گشا؟

تصویب طرح الحاق ۵۶۰ هکتار زمین به پردیسان قم بدون نظرخواهی از اعضای شورای شهر قم و نپرداختن به چالش‌های طرح، سبب اعتراض شورا به آن شده و اعضای شورا طرح را ناکارآمد و بدون مطالعه می‌دانند و با اجرا و تصویب آن مخالف هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیش از ۱۱ هزار نفر از شهروندان قم در طرح اقدام ملی مسکن و برای خانه‌دار شدن در پروژه امیرکبیر استان مرکزی یعنی در ۸۰ کیلومتری قم ثبت نام می‌کنند و سپس با ابراز بی‌اطلاعی از مسافت پروژه امیرکبیر با شهر قم می‌خواهند که در قم بمانند و در پی این مطالبه‌گری استانداری و راه و شهرسازی برای حل معضل، پیشنهاد الحاق ۵۶۰ هکتار به شهرک پردیسان قم را پیشنهاد می‌دهند تا مشکل شهروندان در خصوص پروژه امیرکبیر حل شود.

در این میان طرح الحاق ۵۶۰ هکتار به پردیسان قم بدون مطرح شدن در شورای شهر به تصویب رسیده و بدین سبب بعضی از اعضای شورا با آن به دلیل آنکه طرحی بدون مطالعه و بدون توجه به زیرساخت‌های لازم و مسائل جمعیت پذیری، زیست محیطی و حمل و نقلی است، مخالف هستند.

الحاق ۵۶۰ هکتار به قم بدون هماهنگی با مدیریت شهری

عبدالله جلالی، رئیس شورای اسلامی شهر قم در خصوص طرح الحاق ۵۶۰ هکتار به پردیسان قم به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در این موضوع هیچ گونه هماهنگی قبلی با مدیریت شهری نشده و این موضوع در روز ۲۴ آذرماه بدون اینکه در دستور کارگروه زیربنایی استان باشد، مطرح شده و روز ۲۷ آذرماه در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان قم تصویب شده است، در این طرح ۱۲۰ هزار نفر به صورت متمرکز به جمعیت پردیسان اضافه می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: مدیریت شهری از ساخت مسکن برای اقشار مختلف استقبال می‌کند، اما در هفت سال گذشته در حوزه ساخت مسکن کوتاهی شده که امیدواریم جبران شود، همچنین در بی‌اطلاع بودن یا بی‌توجهی برخی مسئولان استان حدود ۱۱ هزار و ۹۷۵ نفر از هم استانی‌های ما در طرح اقدام ملی مسکن و برای خانه دار شدن در پروژه امیرکبیر استان مرکزی یعنی در ۸۰ کیلومتری قم ثبت نام کردند که شورای شهر تلاش کرد تا با مطالبه‌گری حقیقی، این افراد را به استان بازگرداند.

رئیس شورای اسلامی شهر با توضیح اینکه آمار نشان می‌دهد حدود ۳۰۰ هکتار زمین فعلی در شهر قم که در اختیار راه و شهرسازی است، می‌تواند پاسخگوی ساخت بیش از ۲۰ هزار واحد مسکونی باشد، می‌افزاید: زمین‌های ۶۳ هکتاری انتهای شهرک قدس و ۱۷ هکتاری پردیسان از جمله این زمین‌هاست و این زمین‌های موجود و در دسترس باید با فوریت و اولویت برای طرح اقدام ملی مسکن استفاده شود، به خصوص که در هفت سال گذشته برای این موضوع در قم اقدامی نشده است،؛ بنابراین بهتر است به جای اضافه کردن ۵۶۰ هکتار به قم بدون مطالعات زیرساختی، جمعیت‌پذیری، زیست محیطی و حمل و نقلی ساخت همین ۲۰ هزار واحد برای اقشار کمتر برخوردار شروع شود.

چرا طرح‌های مطالعه شده اجرا نمی‌شود؟

وی با اشاره به اینکه تصویب طرح‌ها و انجام فعالیت‌های مهم در شهر نباید بدون مطالعه باشد، تصریح می‌کند: این طرح با سرعت تصویب شده است اما زمان‌بندی برای شروع و خاتمه آن اعلام نشده است، همچنین با وجود مشکلات مطرح شده درباره طرح الحاق ۵۶۰ هکتار به پردیسان قم، احتمالاً این پروژه در سه سال آینده عملیاتی نخواهد شد، البته باید توجه شود که چرا طرح‌هایی که روی آن مطالعات لازم انجام شده و در اولویت است، اجرا نمی‌شود.

جلالی خاطرنشان می‌کند: بخشی از مشکلات و معضلات مسکن در استان قم باید در ساماندهی بافت فرسوده حل شود و مسئولان نیز باید در جهت حل مشکلات قدم بردارند، تمام پروژه‌ها باید مطالعات کامل و دقیق و بر اساس برنامه‌ریزی باشد، باید بدانیم بیش از ۷۰۰ شهر کشور کمتر از ۵۶۰ هکتار است و وقتی صحبت از اضافه شدن ۵۶۰ هکتار به محدوده شهری قم در میان است، باید مطالعات لازم و کافی درباره آن انجام شود.

لزوم استفاده از اراضی جایگزین و کارآمد برای حل مشکل مسکن

محسن محرری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم در این زمینه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: دفاع از حقوق مردم امری ضروری و لازم است، اما صحبت‌هایی که درباره الحاق بدون مطالعه ۵۶۰ هکتار به شهر قم شنیده می‌شود، نشان می‌دهد طرح با دقت نظر مطرح و تصویب نشده و برای رسیدن به مرحله اجرا هنوز جای کار دارد و نواقص و چالش‌های موجود در آن با نظرات و پیشنهادات صاحب‌نظران باید رفع شود تا به‌طور اساسی بتوان گفت این طرح یک طرح مؤثر و کارآمد است.

وی انتقادها و چالش‌های موجود در طرح را واقعیت‌هایی مهم می‌داند و اضافه می‌کند: نبود زیرساخت‌های لازم و مهم، قرار گرفتن در مسیر مسیل و وجود خط آهن از جمله معضلات و مشکلاتی است که در طرح الحاق ۵۶۰ هکتار باید به آن‌ها توجه شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم با اشاره به استفاده از زمین‌هایی که دارای زیرساخت‌های اولیه برای ساختن مسکن هستند، تصریح می‌کند: به جای الحاق این ۵۶۰ هکتار بدون مطالعه و پر از معضلات و چالش‌های گوناگون به پردیسان، باید از اراضی موجود که کارآمد و دارای زیرساخت هستند برای حل مشکل مسکن ۱۱ هزار شهروند قم بهره گرفت و به جای کشمکش و تصویب طرح‌های ناکارآمد، باید از راهکارهای جایگزین و مؤثر برای حل مشکل استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه مدیریت استان قم می‌تواند به کمک مدیریت شهری بیاید، می‌گوید: مجموعه مدیریت شهری هم باید با یکدیگر هماهنگ و یک صدا بوده و مطالبه‌ای واحد برای حمایت از شهروندان داشته باشند، البته نباید از فرصت مطالبه‌گری عمومی نیز غافل شویم، در عین حال که مردم باید مطالبه‌گری عمومی را فراموش نکنند، مسئولان هم باید همه همت و توان خود را به خرج دهند تا با چاره‌اندیشی، مسائل و مشکلات مردم حل شود.

محرری در خصوص اعتراض‌های اخیر مدیریت شهری قم به الحاق ۵۶۰ هکتار زمین به محدوده شهری، تاکید کرد: این اعتراض‌ها باید بتواند در کوتاه مدت به نتیجه برسد، در عین حال که نباید فضا به سمت تنش بین مسئولان استان و شهر پیش برود، زیرا در این صورت قطعاً مجموعه استان و شهر قم ضرر خواهند کرد.

وی می‌افزاید: البته به‌طور کلی طرح، طرح خوبی است، زیرا مشکلات مسکن قشر کم‌برخوردار قم را تا حدودی حل می‌کند و می‌تواند بر قیمت مسکن تأثیرگذار باشد و تمامی این موارد تنها با رفع چالش‌های مشکل‌ساز طرح به نتیجه خواهد رسید، در غیر این صورت قطعاً مشکلات جدیدی برای شهروندان از جمله دو تکه شدن منطقه به واسطه ریل قطار پیش خواهد آمد.

الحاق ۵۶۰ هکتار به قم، طرحی بدون مطالعه و بحرانی است

همچنین حسن بختیاری، نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم با اشاره به تصمیم شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان قم برای الحاق ۵۶۰ هکتار به شهر در منطقه پردیسان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، می‌گوید: مشکلات زیرساختی این منطقه باید بررسی شود و طرح، مورد مطالعه دقیق و کارشناسی قرار گیرد تا بتواند مشکل مردم را حل کند.

وی با اشاره به اهمیت مبحث تأسیسات شهری در مسئله مدیریت شهر، اقدام به الحاق ۵۶۰ هکتار زمین به شهر قم را مایه تعجب می‌داند و ادامه می‌دهد: ۵۶۰ هکتار به اندازه مساحت برخی شهرهای کشور است و اضافه شدن یکباره آن به شهر قم قطعاً با مشکلاتی همراه خواهد بود.

عضو شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه این ۵۶۰ هکتار منطقه‌ای جدا شده از پردیسان است، تصریح کرد: زیرساخت‌های این محدوده از جمله آب، فاضلاب، برق و گاز مسائل پر اهمیت و اساسی است که باید روی آن مطالعات کارشناسی بشود و این تصمیم‌گیری سریع واقعاً مایه تعجب است.

وی با تاکید بر اینکه این محدوده در حال حاضر با شرایط بحرانی در زمینه فاضلاب درگیر است، می‌گوید: دستوردهندگان به این امر در وزارتخانه یا استانداری، اصولاً مفهوم شهر را درک نکرده‌اند و به نظر می‌رسد این اقدام بیشتر یک کار فرمایشی و شوی تبلیغاتی بوده و اصلاً قابل تحقق نیست و تصویب این طرح مهم که نیاز مطالعاتی آن انجام و تحلیل نشده است قابل تأمل خواهد بود.

بختیاری خاطرنشان می‌کند: اگر قرار بود این فرآیند با مطالعه و دقت انجام شود، ظرفیت‌های زیادی وجود داشت که این پروژه می‌توانست در آن فضاها اجرایی و چاره‌ساز مردم باشد.

گزارش از: فهیمه نظری، خبرنگار ایمنا

کد خبر 464170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.