‌تعدیل ارقام نفتی بودجه ۱۴۰۰ یک ضرورت است

یک کارشناس بودجه و برنامه‌ریزی اقتصادی گفت: تعدیل ارقام نفتی بودجه ۱۴۰۰ یک ضرورت است زیرا هنوز راهبردهای اقتصادی بایدن در مقابل ایران به صورت کامل مشخص نیست.

خشایار جمالی نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: وابستگی قابل توجه مفاد لایحه بودجه ۱۴۰۰ که از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شده به درآمدهای نفتی باعث می‌شود تا تحقق بخش اعظمی از بودجه سال جدید مشروط به نبود سنگ‌اندازی ایالات متحده در مسیر فروش نفت ایران به کشورهای دیگر باشد.

وی افزود: سابقه مراودات سیاسی ایران با ایالات متحده نشان می‌دهد که دولت آمریکا در بهترین حالت برقراری روابط مسالمت‌آمیز با جمهوری اسلامی ایران و تعامل با دستگاه سیاست خارجی، از مزیت تحریم‌های اقتصادی خود که مرتبط با درآمدهای نفتی ایران است نمی‌گذرد چون فروش نفت را یک عامل مهم برای تقویت زیرساخت‌های دفاعی و نظامی ایران که تهدیدی برای بقای آمریکا در منطقه محسوب می‌شود می‌داند.

این کارشناس بودجه و برنامه‌ریزی اقتصادی با بیان اینکه بودجه ۱۴۰۰ بیش از حد بر درآمد فروش نفت دولت متکی است، تصریح کرد: تعدیل ارقام نفتی بودجه ۱۴۰۰ یک ضرورت است زیرا هنوز راهبردهای اقتصادی بایدن در مقابل ایران به صورت کامل مشخص نیست و نمی‌توان روی رفع سنگ‌اندازی آمریکایی‌ها در مسیر فروش نفت ایران به کشورهای دیگر حساب باز کرد.

جمالی‌نژاد اضافه کرد: حجم صادرات نفت خام کشور در سال‌های اخیر کاهش قابل توجهی را تجربه کرده است و با توجه به میزان درآمدهای نفتی پیش‌بینی شده برای دولت در مفاد لایحه بودجه ۱۴۰۰، نمی‌توان تحقق حتی ۶۰ درصد از این درآمدها را تضمین کرد.

وی ادامه داد: لغو شدن تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران مشروط به رعایت ضوابط خاصی از سوی دولت ایران در مسائل مختلف سیاسی و اقتصادی است و به نظر نمی‌رسد دولت دوازدهم در آخرین ماه‌های سکان‌داری‌اش بر کشور قادر به مدیریت مقابله‌ای با شرایط و ضوابط مد نظر آمریکا در حوزه‌های مختلف راهبردی باشد.

این کارشناس بودجه و برنامه‌ریزی اقتصادی خاطرنشان کرد: در بهترین حالت، تحریم‌های اقتصادی که مانع از فروش نفت ایران به کشورهای دیگر می‌شود از سوی دولت جدید ایالات متحده لغو خواهد شد و بودجه ۱۴۰۰ به صورت کامل محقق می‌شود اما دولت به ضرورت رفع وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی که در سند ششم توسعه تاکید فراوانی بر آن شده توجهی نمی‌کند و نظام اقتصادی باز هم درگیر بازی‌های سیاسی آمریکا و شرکای اقتصادی‌اش در منطقه می‌شود.

کد خبر 464159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.