افزایش بی‌سابقه تحرکات ضدروسی ناتو در نزدیکی مرزها

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه در دیدار با مستشاران نظامی خارجی با اشاره به تقویت امکانات دفاعی این کشور در شرایط افزایش اقدامات تحریک آمیز ناتو نزدیک مرزهای روسیه،هشدار داد: در صورت عدم تمدید پیمان استارت، آمریکا و روسیه محدودیتی نخواهند داشت.

به گزارش ایمنا، روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو، نوشت: ژنرال "والری گراسیموف" معاون اول وزیر دفاع و رئیس ستادکل نیروهای مسلح روسیه روز پنج شنبه در کنفرانس مطبوعاتی برای مستشاران نظامی خارجی در مسکو اعلام کرد که تمرکز ضد روسی مانورهای نظامی، فعالیت‌های آموزشی و اقدامات تحریک آمیز کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در نزدیکی مرزهای فدراسیون روسیه افزایش قابل توجهی یافته است.

وی یادآور شد که کشورهای غیر عضو ناتو نیز به طور فزاینده‌ای درگیر این رویدادها هستند. گراسیموف همچنین تأکید کرد که بودجه‌های نظامی کشورهای ناتو افزایش چشمگیری داشته و توان بالقوه نظامی آنها نیز بیشتر شده است. به گفته معاون وزیر دفاع، این مسئله تأثیر به‌سزایی در توازن نیروها داشته و به یکی از طرفین در استفاده از سلاح‌های راهبردی برتری می‌بخشد.

رئیس ستاد کل ارتش افزود: «نقش تسلیحات غیرهسته‌ای تهاجمی با برد طولانی و دارای دقت بالا و تجهیزات جنگی قدرتمند در حال افزایش است و استفاده از آنها، حل وظایفی که قبلاً فقط با استفاده از سلاح هسته‌ای انجام می‌شد را امکان پذیر ساخته است.»

ژنرال گراسیموف همچنین یادآور شد که وزارت دفاع روسیه از سال ۲۰۲۰ سیستم شناسایی فضای هوایی در نزدیکی مرزهای کشور را افزایش داده و امکانات مقابله با حملات هوایی خود را تقویت کرده است. به گفته وی، این امر امکان پاسخگویی هرچه سریع‌تر به موارد نقض حریم هوایی روسیه را فراهم کرده است.

وی ادامه داد: «امکانات آتش سیستم‌های پدافند هوایی، از جمله توانایی‌های مبارزه با موشک‌های کروز افزایش یافته است. حدود یک هزار و هفتصد واحد زرهی، موشکی و توپخانه‌ای و سایر تسلیحات دفاعی مدرن به نیروهای مناطق نظامی مختلف کشور، ناوگان دریای شمالو نیروهای هوا-فضای روسیه تحویل داده شده، ساخت کشتی‌ها برای مناطق دور و نزدیک دریایی ادامه داشته و سیستم استقرار ناوگان دریایی روسیه در حال تکمیل است.»

معاون وزیر دفاع در بخش دیگری از سخنان خود برای مستشاران نظامی خارجی یادآور شد که روسیه و ایالات متحده در صورت عدم تمدید پیمان اقدامات برای ادامه کاهش و محدود کردن سلاح‌های راهبردی تهاجمی (معروف به پیمان استارت -۳)، دیگر محدودیتی در خصوص استقرار تسلیحات راهبردی نخواهند داشت.

گراسیموف افزود: «در حال حاضر عناصر کنترل فقط در پیمان استارت موجود است که در تاریخ ۵ فوریه سال ۲۰۲۱ منقضی می‌شود. پس از این تاریخ، نه روسیه و نه ایالات متحده دیگر هیچ محدودیتی نخواهند داشت. چنین وضعیتی دشوار، ولی قابل فائق آمدن است و طرف روسی خود را برای شرایط احتمالی جدید آماده کرده است.»

روز گذشته (پنج شنبه) "مارشال بیلینگزلی" نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا در امور کنترل تسلیحات بار دیگر اعلام کرد که دولت دونالد ترامپ، حاضر به تمدید پیمان استارت -۳ به شکل فعلی آن نیست، زیرا این توافقنامه برای واشنگتن منفعتی ندارد.

این در حالی است که روز چهارشنبه سفارت روسیه در واشنگتن از ایالات متحده خواست تا پیمان استارت -۳ را به نفع هر دو کشور و در جهت منافع کل جهان تمدید کند. طرف روسی اظهار کرده که حفظ این پیمان زمان مناسب برای یافتن نقاط مشترک در راه تطبیق رژیم کنترل تسلیحات با فضای امنیتی فعلی، را فراهم خواهد ساخت.

منبع: تسنیم

کد خبر 464044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.