مطالبات صنفی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان در ایام کرونا

شرایط خاص کرونایی روند آموزش را در مقاطع مختلف تحصیلی تحت تاثیر قرار داده است و انتظار دانشجویان این است که مطابق با این شرایط ضوابط آموزشی نیز تغییر کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شیوع کرونا فعالیت بسیاری از مشاغل، اصناف و مراکز را در کشور تحت تأثیر قرار داده است و مراکز آموزشی نیز از این قاعده مستثنی نبوده‌اند. از سال گذشته تمامی مراکز آموزشی و تحصیلی در مقاطع مختلف تحت تأثیر این شرایط به صورت غیرحضوری فعالیت کرده‌اند، اما از آنجایی که در کشور تجربه زیادی در زمینه آموزش غیرحضوری وجود ندارد، این کار با چالش‌هایی مواجه بوده و موجب ایجاد مشکلاتی برای دانش آموزان و دانشجویان شده است. دانشجویان دانشگاه‌های مطرح کشور که همواره استانداردهای معینی برای آموزش خود داشته‌اند، این روزها با مشکلات بیشتری دست به گریبان هستند. دانشگاه صنعتی اصفهان یکی از مراکز آموزش عالی است که دانشجویان آن از شرایط آموزشی و پژوهشی گله‌مند و در نامه‌ای خطاب به ریاست دانشگاه خواهان تغییر قوانین مطابق با شرایط هستند.

یکی از دانشجویان ارشد ورودی سال ۹۷ دانشگاه صنعتی اصفهان شرایط خود را اینگونه توصیف می‌کند: با توجه به کرونا ترم ۴ و تابستان را از دست دادم و ترم ۵ را هم با همه این تعطیلی‌ها و اذیت کردن‌ها از دست دادم، اما به هر سختی که بود توانستم کار آزمایشگاهی را تمام کنم، اما واقعاً در این فرصت کم می‌توانم پایان نامه بنویسم و دفاع کنم، پایان نامه‌ای که نوشتنش یک طرف ماجرا، خواندن اساتید راهنما، داوری، ویرایش‌ها و گرفتن تاریخ دفاع و کارهای اداری یک طرف ماجرا است و اینکه فرصتی نیست و مهلت دفاع تا ۳۰ دی ماه بیشتر نیست. آیا این حق دانشجو نیست با توجه به این همه تعطیلی حداقل مهلت دفاع افزایش پیدا کند. تاکید می‌کنم حداقل و این تصمیم باید هر چه زودتر اتخاذ شود؛ نه اینکه به قول دوستان شورای صنفی، نوشدارو بعد از مرگ سهراب.

امیر علی حسینی از دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان که ترم ۷ کارشناسی است، گفت: قرار بود سامانه‌ها و سایت‌های آموزش مجازی دانشگاه به اپراتورها معرفی شود تا تعرفه مصرف اینترنت برای دانشجویان رایگان باشد، اما محقق نشد و حتی بسته‌های ماهانه اینترنت نیز که قولش را داده بودند به دست ما نرسید. ما عملاً روزی ۶ تا هشت ساعت آنلاین هستیم و برای حضور در کلاس، دانلود فیلم‌ها و عکس‌ها حجم بالایی از اینترنت مصرف می‌شود.

محمدرضا صانع‌پرور از دیگر دانشجویان کارشناسی علاوه بر مشکل اینترنت از بار آموزشی زیادی که بر دوش دانشجویان افتاده نیز شکایت دارد و می‌گوید: ساعت مفید حضور در کلاس تنها نیم ساعت است و باید بعد از کلاس یک تا دو ساعت نیز برای هر درس وقت گذاشت تا فیلم‌های آموزشی که اساتید در اختیار می‌گذارند را به طور کامل ببینیم. از نظر من باید آموزش آفلاین پیگیری شود، زیرا آنلاین شدن برای همه دانشجوها به دلیل شرایطی که دارند ممکن نیست.

علی ناهیدی نژاد، دبیر کمیته آموزشی شورای صنفی دانشگاه صنعتی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: شورای صنفی از ابتدای ترم پیگیر رفع مشکلات آموزشی و پژوهشی بوده و درخواست‌هایی که در این نامه آورده شده است، قبلاً هم به صورت رسمی و پراکنده مطرح شده و در جلسات به صورت شفاهی به اطلاع مسئولان دانشگاه رسیده بود و من احساس می‌کنم بیشتر می‌توان به درخواست‌های دانشجویان توجه کرد و این امکان از نظر قانونی و بر طبق آئین نامه‌ها وجود دارد.

وی می‌افزاید: در ابتدای ترم شاهد اطلاعیه‌ای از آموزش بودیم که در آن عنوان شده بود همه مقررات از جمله حذف اضطراری همانند ترم مشابه در سال ۹۸ است و برای خود من به عنوان یک دانشجو عجیب بود که شرایط تغییری نکرده است.

دبیر کمیته آموزشی شورای صنفی دانشگاه صنعتی اصفهان تصریح می‌کند: از میان تمامی درخواست‌هایی که برای دانشجویان کارشناسی مطرح شد تنها امکان حذف یکی از دروس عملی یا عملی- نظری ایجاد شده است که آن هم دیر اعلام شد و از ابتدای این هفته امتحانات ما در یکی از آزمایشگاه‌های بزرگ دانشگاه که آزمایشگاه تخصصی دانشکده نیست در حال برگزاری است.

ناهیدی نژاد تاکید دارد: دانشگاه صنعتی اصفهان از نظر آموزشی، پژوهشی و از نظر امکاناتی که در اختیار دارد، دانشگاهی برتر است و انتظار می‌رود تصمیمات آموزشی متناسب با شرایط گرفته شود و در پاسخ به درخواست‌های دانشجویان استدلال‌هایی آورده شود که برای آن‌ها قانع کننده باشد.

وی اضافه می‌کند: هنوز نیز فرصت است تا در مورد درخواست‌های دانشجویان در همین ترم تصمیم گیری شود.

انتظار ما این بود که قوانین آموزشی و روند آموزش با توجه به شرایط تغییر کند

در همین ارتباط سید مهدی حسینی پور، دبیر شورای صنفی دانشگاه صنعتی اصفهان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: با آمدن کرونا سبک آموزش نیز تغییر کرد و انتظار ما این بود که قوانین آموزشی و روند آموزش نیز با توجه به شرایط تغییر می‌کرد. مشکلات در ترم جاری و ترم گذشته وجود داشته است و درخواست داشتیم که دانشگاه رویه را عوض کند، اما این اتفاق نیفتاد.

وی تاکید دارد: درست است که در ابتدا کشور آمادگی مقابله با این شرایط را نداشت، اما بعد از یک ترم و پس از گذشت هشت ماه هنوز هم هیچ گونه همکاری با دانشجو نشده است و وزارت خانه و دانشگاه توجهی به صحبت‌های دانشجو نمی‌کنند، در حالی که از دستاوردهای آموزش مجازی صحبت می‌شود، با کدام معیار از دستاوردهای آموزش مجازی صحبت می‌کنند؟!

دبیر شورای صنفی دانشگاه صنعتی اصفهان یادآور می‌شود: دانشجو طی این مدت فشار و هزینه زیادی را متحمل شده است و وضعیت جامعه دانشجویی خوب نیست. آموزش مجازی اگرچه قابل مقایسه با آموزش حضوری نیست، اما نسبت به ترم قبل پیشرفت کرد. با توجه به اینکه دانشگاه صنعتی اصفهان از دانشگاه‌های برتر کشور است، حجم درس و امتحانات بیشتر و فشار زیادی به دانشجو وارد شده است.

حسینی پور اظهار می‌کند: از بهمن ماه که به عنوان دبیر انجمن صنفی دانشجویان انتخاب شدم، با مسئولان دانشگاه جلسات متعددی داشتیم، اما به طور کلی از نتیجه جلسات راضی نبودیم. البته در بعضی مقاطع توانستیم با تعامل مسائل را حل کنیم.

وی ادامه می‌دهد: یکی از مسائلی که وجود دارد این است که دانشجویان در زمان آموزش حضوری در یک محیط آکادمیک حضور داشتند، اما در حال حاضر در محیط خانوادگی خود با شرایط متفاوتی مواجه هستند و از عدالت آموزشی به دور است که همه این دانشجویان به یک نحو و با یک نمره ارزشیابی شوند.

دبیر شورای صنفی دانشگاه صنعتی اصفهان تصریح می‌کند: چگونگی دسترسی به اینترنت و وسیله‌ای که دانشجویان با آن آموزش می‌بینند متفاوت است. شرایط دانشجویی که درس را با لپ تاب دریافت می‌کند با دانشجویی که همان درس را با موبایل یا به صورت سی دی دریافت می‌کند و پیوسته با استاد ارتباط ندارد متفاوت است.

حسینی پور می‌گوید: پیشنهاد ما به عنوان دبیر شورای صنفی این بود که آموزش به سمت کیفی شدن پیش برود و دانشجو قبول یا رد شود، اما این مسئله پس از طرح رد شد و عنوان شد که با آئین نامه‌های وزارت علوم همخوانی ندارد.

وی اضافه می‌کند: معمولاً بررسی و رفع مشکلات دانشجویان از طریق معاونت آموزشی پیگیری می‌شود، اما به دلیل اینکه باب تعامل با معاونت آموزشی باز نشد، قرار بر این شد که مشکلات دانشجویان از طریق معاونت دانشجویی پیگیری شود. بر این اساس و به دلیل مشکلات موجود ماه گذشته نامه‌ای نوشته شد و نزدیک به پنج هزار دانشجو آن را امضا کردند. جلساتی نیز برگزار شد، اما توجه چندانی به این نامه نشد و دانشجو به نتیجه دلخواه خود نرسید.

دبیر شورای صنفی دانشگاه صنعتی اصفهان بیان می‌کند: مسائل آموزشی در این برهه زمانی به شدت زیاد شده است، اما طی این مدت نتوانستیم مشکلاتی را که داشتیم به واسطه نامه نگاری و از طریق آموزش دانشگاه حل کنیم.

به گزارش ایمنا، به دنبال درخواست جمعی از اعضای جامعه دانشگاهی دانشگاه صنعتی اصفهان در مورد مشکلات آموزشی-پژوهشی و درخواست‌های ایشان برای ارائه تسهیلات آموزشی، شورای صنفی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان نامه‌ای را تهیه کرده که مورد حمایت نزدیک به پنج هزار دانشجو قرار گرفته است. در این نامه خطاب به سید مهدی ابطحی، رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان آمده است:

ما جمعی از اعضای جامعه دانشگاهی دانشگاه صنعتی اصفهان، به علت وجود مشکلات فراوان آموزشی و پژوهشی خاص و نیز تفاوت‌های دسترسی به امکانات و برخورداری از شرایط یکسانی که بتواند نگرانی در مورد برقراری عدالت آموزشی را نسبت به ترم‌های حضوری و حتی اولین ترم مجازی کاهش دهد، مشکلات و شرایطی چون موارد زیر داریم:

۱- دسترسی نابرابر به امکانات و ملزومات آموزش مجازی

۲- مشکل در تأمین دسترسی به اینترنت پرسرعت و هزینه‌های آنکه همچنان برقرار است

۳- تصمیمات آموزشی در مورد آنلاین بودن کلاس‌ها باوجود مشکلات حل نشده اول و دوم

۴- تفاوت دانشجویان جهت بهره‌مندی از فضا و فرصت مطالعه و پژوهش

۵- تعطیلی مقطعی آزمایشگاه‌های پژوهشی و تحقیقاتی در ترم گذشته و ترم جاری

۶- تغییرات در تصمیم گیری ها در میانه ترم فعلی در مورد وضعیت خوابگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها

۷- تعطیلی یا دورکاری اداراتی که بعضی از دانشجویان برای پیگیری پایان نامه نیاز به مراجعه به آنها را داشتند و نگرانی فراوان دانشجویان در مورد صحت و سلامتی خود هنگام تحقیقات میدانی

۸- مشکلات احتمالی در دسترسی به سوالات آزمون و قطعی مقطعی و احتمالی اینترنت در منطقه محل سکونت دانشجویان که منجر به استرس و نگرانی برای دانشجو شده و بحث آزمون را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد

۹- ابتلای دانشجویان و خانواده‌های ایشان به کرونا که راه حل پیشنهادیِ حذف ترم تحصیلی، منجر به عقب ماندن ایشان از چارت تحصیلی حداقل برای یک ترم می‌شود

۱۰- تغییرات احتمالی وضعیت سلامت جسمی و روحی دانشجویان به علت شیوع گسترده کرونا در هفته‌های گذشته و تغییر احتمالی برنامه ریزی و زمان بندی اولیه دانشجویان

۱۱- تغییر در شرایط اقتصادی و تغییر در برنامه ریزی مالی دانشجویان شهریه پرداز برای پرداخت شهریه

از شما درخواست می‌کنیم تا در ترم جاری، نسبت به بررسی پیشنهادهای زیر اقدام و با توجه به نزدیک شدن هرچه بیشتر زمان پایان ترم، درخواست جلسه فوری شوراهای آموزش، تحصیلات تکمیلی و دانشگاه را برای پاسخگویی و اجرای به این درخواست‌ها را ارائه نمائید:

۱- تمدید مهلت دفاع از پایان نامه برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی

۲- ارائه امکان حذف ترم بدون احتساب در سنوات تحصیلی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی

۳- ارائه امکان حذف دو درس برای دانشجویان کارشناسی در هنگام حذف اضطراری تا رعایت حداقل واحد ۱۲

۴- ارائه فرصت بی اثر نمودن نمره حداقل برای یک درس

۵- تخفیف شهریه برای دانشجویان شهریه پرداز

این درخواست‌ها با توجه به مشکلات و شرایط دانشجویان تنظیم شده و قابلیت اجرا در طی تصمیم گیری‌های درون دانشگاهی را دارند، لذا مستدعی است در آستانه پایان ترم، با توجه به اجرای حداقل تعدادی از این موارد در بعضی دیگر از دانشگاه‌ها، دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در جهت کاستن از مشکلات آموزشی-پژوهشی دانشجویان خود گام بردارد.

کد خبر 463892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.