بازی شطرنج با چشم بسته کار سختی نیست/خانم ها مانند آقایان نمی توانند روی یک چیز تمرکز کنند

قهرمان شطرنج زنان ایران گفت: در بین بانوان دیدیم بعضی از افراد پس از یک مدت حرفه‌ای شدن شطرنج را به خاطر زندگی و بچه دار شدن کنار می‌گذارند زیرا نمی‌توانند به قدر کافی وقت بگذارند. اینکه خانم‌ها نمی‌توانند روی ادامه یک امری تمرکز کنند ولی آقایان می‌توانند می‌تواند تأثیرگذار باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سارا خادم الشریعه قهرمان شطرنج زنان ایران در یک لایو اینستاگرامی در رابطه با سریال گامبی وزیر که در رابطه با زندگی یک نابغه شطرنج یتیم است گفت و گویی انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

به نظر شما اسم سریال گامبی وزیر مفهوم خاصی دارد؟

اسم سریال از یک بازی شطرنج به نام شروع بازی گرفته شده که همان حرکات ابتدایی بازی است، اما گامبی وزیر شروع بازی است که حرکت آن با پیاده جلوی وزیر شروع می‌شود و یک قربانی دارد. اگر وسط صفحه شطرنج یک خط بکشیم یک طرف جناح شاه و یک طرف جناح وزیر می‌شود که به این شروع بازی گامبی وزیر گفته می‌شود. به نظر من این اسم ارتباط معنایی با محتوای سریال دارد که شخصیت اول را وزیر تشبیه کرده است یعنی همان ملکه که در شطرنج به آن کویین شطرنج یک قربانی می‌گویند.

علاقه به شطرنج را در شخصیت اصلی فیلم دیدیم، این موضوع چقدر برای شما مصداق دارد؟

از زمانی که سریال را دیدم خیلی صحنه‌های آن برای من تداعی می‌شد. از آن لحظه‌ای که با شطرنج آشنا شدم شاید یکی از اولین تمریناتم این بود که صفحه شطرنج و رنگ‌های آن را به خاطر بسپارم و این باعث شده بود سرکلاس های درسی صفحه شطرنج را تجسم کنم و همه دفترهایم را شطرنجی نقاشی کنم، تمریناتی که برای شطرنج به من داده می‌شد جذاب‌تر از تمرین‌های کلاسی بود.

در یکی از سکانس‌های فیلم چشم بسته بازی می‌کردند، چنین چیزی وجود دارد؟

بله، وجود دارد که اسم آن بازی چشم بسته است. در نگاه عموم اینکه دو نفر با چشمانی بسته با هم بازی کنند عجیب است، اما بعد از آشنایی و فعالیت در این رشته متوجه می‌شوند کار سختی نیست. یکی از تمرینات ما در سفرها همین کار است، یک رکوردی زده شده که یک نفر با چندین نفر همزمان با چشمانی بسته بازی می‌کند که از نظر من سخت است.

در فیلم دیدم که یک جاهایی نگاه جنسیتی وجود دارد، آیا در واقعیت هم همین موضوع هست؟

بله که بیشتر به خاطر اختلاف سطح آقایان و بانوان در شطرنج است.خیلی‌ها می‌گویند به نحوه عملکرد مغز و سبک زندگی خانم‌ها و آقایان بر می‌گردد زیرا تعداد بانوان در این رشته کمتر از آقایان است که تا حدودی این اختلاف سطح را توجیه می‌کند. به نظر من بیشتر عوامل بیرونی تأثیر دارد زیرا برای یک خانم سخت است بخواهد تمام ذهن و زندگی خود را برای یک رشته بگذارد، اما آقایان به آن به عنوان یک حرفه و شغل نگاه می‌کنند. در بانوان دیدیم بعضی از افراد پس از یک مدت حرفه‌ای شدن شطرنج را به خاطر زندگی و بچه دار شدن کنار می‌گذارند زیرا نمی‌توانند به قدر کافی وقت بگذارند. اینکه خانم‌ها نمی‌توانند روی ادامه یک امری تمرکز کنند ولی آقایان می‌توانند هم می‌تواند تأثیرگذارباشد ولی این نیست که قطعاً آقایان از بانوان بهتر هستند.

بحثی در دنیای شطرنج راه افتاده که خانم‌ها نمی‌توانند بهتر از آقایان باشند؟

بله، در مسابقات هم دیده شده که برخی خانم‌ها می‌پذیرند آقایان بهتر هستند. امیدوارم بعد از سریال گامبی وزیر شرایط تغییر کند زیرا از طرف بانوان خیلی بازخورد گرفتم که می‌خواهند شطرنج را شروع کنند.

در سریال گامبی وزیر نشان داد اکثراً شطرنج بازها انسان‌های مغروری هستند، این واقعیت دارد؟

غرور با درونگرا بودن خیلی از وقت‌ها اشتباه گرفته شده است و چون شطرنج بازها مدت زیادی را با خودشان می‌گذرانند فکر می‌کنند مغرور هستند.

در سریال، بازیکنان شطرنج برای رقیب خود حرکت‌هایی را نشان می‌دادند تا روحیه حریف را ضعیف کنند، در مسابقات واقعی هم این چیزها وجود دارد؟

به این شدتی که در سریال نشان داده شد نیست، شطرنج بازها تا حدودی انسان‌های اخلاق مداری هستند. اگر در واقعیت به حریف خیره شوی یا پا به زمین بکوبی، حریف می‌تواند این موضوع را به داور بگوید ولی چیزی که در واقعیت خود من زمانی که تحت فشار هستم برای نشان دادن ریلکس بودنم بلند می‌شوم و قهوه درست می‌کنم که در روحیه حریفم تأثیر گذار است.

در یک مسابقه‌ای حریف دوستم با یک موجود فرضی صحبت می‌کرد وقتی هم که داور می‌آمد آرام می‌شد و این کار او باعث شد بازی شش ساعت طول بکشد و دوست من را اذیت کند.

در سریال پرسیده می‌شود بعد از اینکه قهرمان شدی چه می‌شود، آیا این سوال برای شما پیش آمده است؟

سوال مهمی بود که پرسیده شد، وقتی شطرنج را شروع کردم به مقامی رسیدن برایم مهم نبود بلکه مهم لذتی بود که از انجام مسابقه و تمرینات داشتم و این نبود که بگویم قهرمان جهان شوم یا نشوم همه چیز برایم تمام می‌شود، خودم را وابسته به نتیجه نمی‌دانم.

در سنین پایه می‌بینیم که فرد ۱۰ الی ۱۲ ساعت در روز تمرین می‌کند و وقتی به قهرمانی می‌رسد یک حالت تهی بودن دارد یا در یک سنی به خاطر اینکه مجبور بوده شطرنج بازی کند باوجود قهرمانی آن را کنار می‌گذارد. سوال مهمی بود در سریال پرسیده شد شاید خانواده‌ها و فردی که این سریال را می‌بیند به آن فکر کنند و روند زندگی خود را تغییر دهند.

قهرمانی به تنهایی نمی‌تواند زندگی را دگرگون کند، خیلی از افراد فکر می‌کنند با قهرمانی در جهان زندگی خود و خانواده شأن تغییر می‌کند در صورتی که اینطور نیست و شاید شروع اتفاقات دیگر باشد.

یکی از بازی‌های تو به یک شکل جدیدی گزارش شد نظر خودت چیست؟

آن گزارشگر سبک متفاوتی نسبت به بقیه گزارشگران شطرنج داشت، بقیه از نظر فنی گزارش می‌کردند، اما او هیجانی گزارش می‌کرد که کار جذابی بود زیرا بازی برای فردی که بازی را می‌بیند جذاب می‌شود. چیزی که برای من جالب بود، آن فردی که گزارش کرد شطرنج را تفریحی بازی می‌کند و یک دکتر است که فکر می‌کنم در زندگی عادی خود آدم جدی باشد.

بازی سرعتی انجام دادی؟

بازی سرعتی در سال‌های اخیر جدی تر شده ولی شطرنج بازها به صورت تفریحی انجام می‌دهند که برای بیننده‌ها جذاب است. ما بعد از مسابقات با حریف خود شطرنج سرعتی بازی می‌کنیم، یک بار چندین نفر بازی منو حریفم را نگاه می‌کردند که من چندین بار شکست خوردم و حس بدی داشتم ولی یک ماه بعد مقابل همان فرد در یک مسابقه مهم به پیروزی رسیدم.

شخصیت اصلی برگرفته از شخصیت بابی فیشر است؟

بله، تا حدودی زیادی از آن الهام گرفته شده است. بابی فیشر قهرمان جهان بود، در دوره‌ای که جنگ سرد بین شوروی و آمریکا بود بیشتر شطرنج بازها از شوروی بودند که ورود بابی فیشر در این رشته بعد سیاسی داشت. بحث شرکت کردن و چک شدن توسط مأموران امنیتی و تمام اتفاقات سریال در گذشته رخ داده است.

آرزوی بازی با کسی را داشتی که به آن رسیدی؟

بله، مسابقه آزاد داشتم که یکی از مسابقه دهندگان رنک پنج جهان بود از ارمنستان که برای من بازی با او افتخار بود، مسابقه ما به شکلی پیش رفت که نتیجه نهایی تساوی بود.

کد خبر 463831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.