غافلگیری رزمندگان

ششمین سال جنگ بود و رزمنده‌ها برای دفاع از میهن خود عملیاتی را برنامه‌ریزی کردند که با تصرف بصره ضربه سنگینی به دشمن بزنند، اما این عملیات لو رفته بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قرار بود عملیات کربلای چهار در تاریکی شب با هدف گرفتن نقطه اتکایی در ساحلِ غربی آبراه اروندرود انجام شود و تا تصرف بصره ادامه پیدا کند و این اتفاق با تسخیر جزیره ام‌الرصاص و سایر جزایر و جاده‌های اطراف آن امکان پذیر بود. اما به علت فهمیدن دشمن امکان ادامه درگیری از بین رفت. دشمن با شلیک پرحجم تیربار روی آب، از عبور نیروها از تنگه ام الرصاص – بوارین جلوگیری کرد. به خاطر حساسیتی که دشمن نسبت به ام الرصاص داشت، در پدافند دفاعی آن از ۹ رده مانع طبیعی و مصنوعی بهره می‌برد، به طوری که هرگاه از هر خط عقب رانده می‌شد، در خط بعدی که نسبت به خط قبلی اشراف و تسلط داشت، مقاومت می‌کرد. در نهایت به منظور حفظ قوا و طراحی مجدد عملیات، از ادامه نبرد اجتناب شد.

یکی از رویدادهای مهم هشت سال دفاع مقدس عملیات آبی کربلای چهار بود که یکی از عملیات‌های گسترده و غیرکلاسیک ایران است که توسط قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا (ص) سپاه پاسداران با رمز محمد رسول‌الله (ص) انجام شد. فرماندهان ایرانی به منظور بهبود شرایط سیاسی و نظامی کشور و انجام عملیات اصلی سال ششم جنگ، از ماه‌ها قبل آن را برنامه‌ریزی کردند تا با ورود به خاک عراق، شهر مهم و اقتصادی بصره را مورد تهدید قرار دهند. رزمندگان اسلام قصد داشتند تلفات گسترده‌ای را به ارتش عراق وارد کرده و جزایری مهمی همچون ام‌الرصاص، ابوالخصیب را در اختیار بگیرند، همچنین با ورود به خاک عراق نیروهای آنان را در شبه جزیزه فاو محاصره کرده و از حمله احتمالی از طریق شبه جزیره فاو جلوگیری کنند.

در دی ماه سال ۶۵ بعد از چندین ماه برنامه‌ریزی عملیات، متأسفانه اطلاعات عملیات کربلای چهار توسط آواکس‌های آمریکا و منافقین در اختیار عراق قرار گرفت و با شکستن خط عملیاتی اروند از جزیره ام‌الرصاص عبور کرده و عملیات کربلای چهار به هدف نهایی خود که تهدید شهر بصره بود نرسید. عملیات کربلای چهار یکی از چند عملیات کشور ایران است که به اهداف نهایی تعیین شده نرسید، اما برای نخستین بار نیروهای ایرانی با گذشت از دژهای محکم آبی دشمن وارد خشکی‌های کشور عراق شدند و خسارت‌های سنگینی را بر دشمن تحمیل کردند همچنین جزایر تصرف شده در این عملیات باعث شد عملیات کربلای پنج به موفقیت برسد.

رزمندگان این عملیات می‌دانستند که این عملیات دیگر بازگشتی ندارد، اما همه رزمنده‌ها غیورانه وارد عملیات شدند. از آنجایی که عملیات لو رفته بود رزمندگان غافلگیر شدند و دشمن پیکر رزمندگان مجروح را با دست و پاهای بسته شده در یک گور دسته‌جمعی در ۱۵ کیلومتری خط مقدم در ابوفلوس در منطقه ابوالخصیب عراق دفن کرد. در نهایت در اردیبهشت ۱۳۹۴ پیکر مطهر ۱۷۵ شهید غواص توسط تیم تفحص کشف شد.

گفتنی است، در عملیات کربلای چهار ۲۳ هزار و ۷۳۳ نفر پاسدار، ۶۶ هزار ۸۴۷ نفر سرباز و ۱۱۳ هزار و ۲۳۱ نفر نیروی بسیج مردمی حضور داشتند که در قالب ۱۴ لشکر، ۸ تیپ و ۳۱ گردان توپخانه سازماندهی می‌شد. بعد از بازگشت پیکر مطهر شهدای غواص هویت بیش از ۵۰ شهید احراز شد که مربوط به ۴ یگان ۲۵ کربلا، ۴۱ ثارالله (ع)، ۱۴ امام حسین (ع) و هفت ولی‌عصر (عج) بوده‌اند. نهایتاً اکثر این شهدا در ۲۰ مرداد ماه ۹۴ در استان‌های خوزستان، مازندران، اصفهان، گلستان و کرمان تشییع و به خاک سپرده شدند. ۱۰ شهید از استان اصفهان، ۱۰ شهید از استان کرمان، ۷ شهید از استان مازندران، ۶ شهید از استان خوزستان، یک شهید از استان البرز شهدایی بودند که شناسایی شده و با نام و نشان به خاک سپرده شدند و مابقی نیز به صورت گمنام تشییع و خاکسپاری شدند.

کد خبر 463799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.