استان اصفهان باید در حوزه پژوهش پیشگام باشد

استاندار اصفهان گفت: تشکیل کمیته دائمی برای کار تیمی و امتیازدهی به پژوهش‌های مبتنی بر ارتباط دانشگاه با صنعت بسیار کاربردی است و باید به آن توجه شود و استانداری می‌تواند هماهنگ کننده این موضوع باشد و پژوهش‌های استان باید بروز و بیشتر در جهت رفع مشکلات باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عباس رضایی امروز (سه‌شنبه) در اختتامیه بیست و یکمین هفته پژوهش و فناوری اصفهان ضمن تقدیر از برگزیدگان پژوهش در این استان، اظهار کرد: همگرایی دانشگاه‌ها با محوریت شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در برگزاری آئین هفته پژوهش و فناوری ستودنی است و این تجربه موفق می‌تواند الگویی برای اقدامات آینده باشد.

وی ادامه داد: معتقدم برگزاری برنامه‌های هفته پژوهش فرصت مناسبی برای تمرکز بیشتر بر ابعاد مختلف امر پژوهش و آسیب‌شناسی آن است و اینکه می‌توان برای آینده اقدامات مهم‌تری را در دستور کار قرار داد.

استاندار اصفهان با بیان اینکه هنوز تمام توانمندی‌های پژوهش و فناوری استان را نشناخته‌ایم، اضافه کرد: استان اصفهان به لحاظ برخورداری از مراکز پژوهشی توانمند ظرفیت بالایی دارد، نیروهای کارآمد و ابزار مناسب را نیز در اختیار داریم، معتقدم نباید تنها بر چند نفر تمرکز کرد و باید در جهت شناسایی پژوهشگران جدید اقدام کنیم، اصول پژوهش را باید از کودکی به فرزندانمان بیاموزیم.

وی با اشاره به اینکه اگرچه تولید علم رسالت دانشگاه‌ها است، خاطرنشان کرد: جای پژوهش‌های مداخله‌ای خالی است و روحیه کار تیمی هم باید تقویت شود و اصفهان باید در این زمینه در کشور پیشرو باشد، تشکیل کمیته دائمی برای کار تیمی و امتیازدهی به پژوهش‌های مبتنی بر ارتباط دانشگاه با صنعت بسیار کاربردی است و باید به آن توجه شود و استانداری می‌تواند هماهنگ کننده این موضوع باشد.

رضایی با تاکید بر اینکه طرح و پژوهش‌های استان اصفهان باید بیشتر در جهت رفع مشکلات، مداخله‌ای و بروز باشد، افزود: یافته‌های پژوهشی باید تجاری‌سازی شود، ارتباط صنعت و دانشگاه بخش خصوصی الزامی است، ایجاد انگیزه برای پژوهشگران و ارائه پژوهش‌های کاربردی می‌تواند مشکل را رفع کند.

نمایشگاه مجازی هفته پژوهش و فناوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی

ایوب درویشی، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری اصفهان نیز در این مراسم با اشاره به همگرایی مناسب بین دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی استان، اظهار کرد: در نتیجه این همفکری، برنامه‌های هفته پژوهش با شیوه جدید و با محوریت شهرک به خوبی در کوتاه‌ترین زمان انجام شد.

وی برگزاری نمایشگاه مجازی با گستردگی بالا را تجربه‌ای ارزنده برشمرد و گفت: بهتر است این اقدامات را در هفته پژوهش محدود نکنیم و با مخاطبان ملی و بین‌المللی بیشتر ارتباط داشته باشیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری اصفهان گفت: پیوند بین بخش خصوصی و دستگاه‌های اجرایی باید با تعامل بهتر انجام شود.

رویکرد هفته پژوهش امسال خاص دانشگاه‌های نسل چهارم است

هوشنگ طالبی، رئیس دانشگاه اصفهان نیز در این برنامه با اشاره به گستردگی برنامه‌های هفته پژوهش امسال، تصریح کرد: رویکرد هفته پژوهش امسال به لحاظ رسالت دانشگاه‌ها، جامعه محور بود که خاص دانشگاه‌های نسل چهارم است.

وی خاطرنشان کرد: در اصفهان به عنوان یک استان پیشرو در پژوهش، کنسرسیومی بین دانشگاه‌های صنعتی، اصفهان و علوم پزشکی ایجاد شده است و برای حمایت از پژوهشگران مبلغی را به عنوان گرنت اختصاص داده‌ایم، روند اجرای این کنسرسیوم در حال انجام است و مورد استقبال دیگر استان‌ها نیز قرار گرفت که نشان‌دهنده پیشروی استان اصفهان است.

ضرورت تأسیس نمایشگاه دائمی فناورانه

سید مهدی ابطحی، رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این جلسه اظهار کرد: دو کار بزرگ حوزه پژوهشی در استان در زمان کوتاه انجام شد، یکی هفته پژوهش و یکی جشنواره شیخ بهایی که شهرک با رعایت پروتکل‌ها این دو موضوع را پیگیری کرد. در زمینه ارائه مقالات فناورانه توانمند هستیم و می‌توانیم با استفاده از پتانسیل شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، نمایشگاه دائمی فناورانه را تأسیس کنیم.

وی ادامه داد: نقش شهرک در زمینه فناوری استان روز به روز پررنگ‌تر می‌شود و برای آن‌ها آرزوی موفقیت می‌کنم.

انجام اقدامات نوآورانه در دانشگاه‌های آزاد استان اصفهان

پیام نجفی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان نیز به جشنواره پویش علمی دانشگاه اشاره کرد و اضافه کرد: برای اولین بار طرح اشتغال همراه با تحصیل را اجرا کرده و اولین تعامل دانشگاه و صنعت با همکاری مراکز اجرایی در حال انجام است و از دانشجویان و واحدهای دانشگاهی تجلیل می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در حوزه پژوهش استان حرف‌های بسیاری برای گفتن داریم، خاطرنشان کرد: طرح ملی بیابان‌زدایی با محوریت سیستان و بلوچستان تأیید شده است، اقدامات بسیاری در سطح دانشگاه‌های آزاد استان در سراهای نوآوری، گیاهان دارویی و بذر و پژوهش‌های مختلف در زمینه کرونا انجام شده است.

کسب رتبه برتر در حوزه اقدام پژوهی و معلم پژوهنده در اصفهان

محمد اعتدادی، مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان نیز در این برنامه، اظهار کرد: در حوزه آموزش و پرورش در مسیر چرخه تحول آفرین در چند ماه گذشته از توجه صرف آموزش به پژوهش توجه کرده‌ایم و نتایج به دست آمده برآیند تفکر شورای آموزش و پرورش استان است.

وی افزود: پنج دانش‌آموز استان اصفهان رتبه اول در جشنواره خوارزمی را کسب کردند و در المپیاد علمی تفکر و کارآفرینی برای اولین بار اصفهان در صدر قرار گرفتند؛ در جشنواره ملی پژوهشگران نیز سه دانش‌آموز برتر از بویین میاندشت و یک نفر از خمینی شهر داشتیم و در حوزه اقدام پژوهی و معلم پژوهنده که سال‌ها اصفهان بی‌بهره بود، معلمی از باغبهادران رتبه برتر را کسب کرد.

کد خبر 463539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.