سرنوشت سهامداران ۵ بانک‌ و موسسه ادغامی چه می‌شود؟

کارشناس بانک مرکزی گفت: به دلیل تملک ۱۰۰ درصد سهام بانک سپه توسط دولت با سهامداران ۵ بانک و موسسه ادغام شده خداحافظی می‌ شود.

به گزارش ایمنا، علی اکبر میرعمادی، کارشناس بانک مرکزی در خصوص پایان مرحله اول ادغام ۵ بانک و مؤسسه اعتباری نظامی شامل بانک‌های قوامین، انصار، حکمت، مهر ایرانیان و کوثر با بانک سپه و سرنوشت سهامداران این بانک گفت: به دلیل تملک ۱۰۰ درصد سهام بانک سپه توسط دولت با سهامداران این ۵ بانک و مؤسسه خداحافظی می‌شود. رویکرد اصلی ادغام هم خروج نیروهای مسلح از عرصه بانکداری بود.

وی افزود: سهامداران بانک‌ها و مؤسسه اعتباری ادغام شونده به دو گروه اصلی سهامداران وابسته و سهامداران حقیقی و حقوقی غیروابسته به نیروهای مسلح تقسیم شده‌اند که در دو مرحله با سهامداران غیروابسته تسویه می‌شود. در مرحله نخست، پس از ابلاغ چارچوب ۳۱ بندی در ابتدای سال گذشته، افراد می‌توانند پیش از تکمیل روند ادغام، وجه سهم را دریافت و تسویه حساب کنند یا اینکه منتظر نتیجه ارزش گذاری باشند.

کارشناس بانک مرکزی ادامه داد: برخی سهامداران در همان مرحله ارزش سهام را دریافت کردند. برخی سهامداران غیروابسته هم سهام را نگهداری و برای تسویه با مبلغ ارزش گذاری استفاده کردند که با این عده نیز پس از برگزاری مجامع ادغام و به نرخ روز تسویه شد.

میرعمادی گفت: در آغاز فرآیند ادغام، سهام سهامداران وابسته به صورت علی‌الحساب و بدون پرداخت وجه به بانک سپه منتقل شد؛ لذا به لحاظ مدیریتی و مالکیتی، بانک سپه اداره امور واحدهای ادغام‌شونده را بر عهده گرفت. مبلغ نهایی سهامداران هم بر مبنای ارزش گذاری و طبق چارچوب‌های پیش‌بینی شده در ۳۱ بندی و ضوابط بالادستی تسویه خواهد شد.

وی افزود: دارایی‌ها و بدهی‌های ۵ بانک و مؤسسه ادغام‌شونده پس از تسویه با سهامداران به بانک سپه منتقل شده و هر گونه کسری به حساب مطالبات از دولت منظور خواهد شد؛ با این حال هیچ نگرانی بابت سپرده‌گذاران و مشتریان بانک‌ها نیست و تسهیلات گیرندگان و خدمات گیرندگان نباید از این ادغام احساس نگرانی کنند؛ چراکه خدمات را همچون گذشته دریافت خواهند کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

کد خبر 463517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.