سرنوشت مجسمه پرویز تناولی در دروازه دولت اصفهان

مجسمه ساخته شده توسط پرویز تناولی که در دروازه دولت اصفهان نصب شده بود و چندی پیش سرقت شد،‌ پس از مرمت در هفته‌های آتی سر جای قبلی نصب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در گوشه‌ای از دروازه دولت، همان‌جایی که روزی شکوه «جهان‌نما» خودنمایی می‌کرد و درست در کنار سردر ساختمان مرکزی شهرداری اصفهان مجسمه‌ای برنزی می‌درخشد. مجسمه‌ای که شکوهی از یک نام معاصر است؛ «پرویز تناولی». مجسمه‌ساز مشهور ایرانی که آوازه‌اش با «هیچ» در جهان پیچیده است. تناولی را می‌توان بزرگترین مجسمه‌ساز ایرانی حداقل در تاریخ معاصر دانست که علاوه بر پایبندی به مکاتب سنتی هنری ایران از مفاهیم و تکنیک مدرن نیز بهره می‌گیرد.

نزدیک به دو دهه است که شهروندان اصفهانی در گوشه میدان اصلی شهرشان یعنی میدان امام حسین (ع) یا همان دروازه دولت چشمانشان را با «تقدیس» استاد تناولی نوازش می‌دهند. مجسمه با چهارچوب بزرگ و قسمت میانی خود که نقوشی از سرو در آن به چشم می‌خورد، می‌درخشد. با این حال این اثر هم آن چنان از گزند زمانه در امان نبود و سال گذشته حاشیه‌هایی داشت.

شهروندان و مسئولان شهرداری صبح روز ۱۴ بهمن‌ماه پیش از ورود به محل کار و یا گذر از گوشه دروازه دولت مکثی کردند، دیگر خبری از بخش میانی این مجسمه نبود و سارقان به جانش افتاده بودند. اما نگرانی شهروندان اصفهانی و هنردوستان ایران چندان با دوام نبود، چراکه بعدازظهر همان روز شهرداری با همکاری نیروی انتظامی بخش میانه مجسمه را در یکی از خانه‌های اصفهان کشف کردند!

از آن زمان تاکنون خبری از نصب بخش میانی این تندیس نیست و در این مدت عملیات مرمت روی انجام شده است. ضمن اینکه پروژه کف‌سازی دروازه دولت نیز در دستور کار بوده و به همین دلیل ترجیح داده شد تا پایان این عملیات عمرانی بخش میانی مجسمه نصب نشود. به نظر می‌رسد که در هفته‌های آتی این مجسمه به جای خود بازگردد.

در همین رابطه مسیح احمدی، نماینده پرویز تناولی در اصفهان و یکی از مرمتگران این مجسمه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: این مجسمه را استاد پرویز تناولی به یاد مادر خود ساخت و از مجموعه سقاخانه‌ای ایشان است. در سال ۱۳۸۰ شهرداری اصفهان قصد خرید چند مجسمه از آثار پرویز تناولی را داشت و علی‌رغم اینکه ایشان چند اثر دیگر را پیشنهاد داده بودند، شهرداری اصرار به خرید این اثر داشت. در نهایت این مجسمه خریداری شده و با نظر مساعد پرویز تناولی در دروازه دولت و کنار مسیر ورودی ساختمان مرکزی شهرداری اصفهان نصب شد.

او ادامه می‌دهد: استاد تناولی علاقه‌ بسیاری به اصفهان دارند و چهار اثر از مجموعه «فرهاد» را نیز به مردم اصفهان هدیه کرده‌اند. در سال ۱۳۹۴ از یکی از این آثار در موزه هنرهای معاصر رونمایی شد و پیگیری‌ها برای دیگر آثار نیز ادامه دارد.

احمدی درباره پروژه مرمت این اثر، توضیح می‌دهد: در سال ۱۳۹۶ پیشنهاد مرمت اثر نصب شده در دروازه دولت را ارائه کردیم، زیرا مجسمه‌های شهری در معرض اثرات آلودگی و بارش هستند و باید هرازچندگاه مرمت شوند. این مجسمه برنزی است و تاثیر بیشتری از شرایط جوی می‌گیرد. مرمت این مجسمه در گیر و دارهای اداری و جابه‌جایی شهردار اصفهان افتاد تا اینکه سال گذشته این مجسمه به سرقت رفت.

او اضافه می‌کند: در کمتر از چهار ساعت این مجسمه پیدا شد و پس از طی مراحل اداری برای مرمت تحویل داده شد. این مجسمه با همکاری سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان مرمت خواهد شد و مرحله به مرحله آن با نظارت استاد تناولی است. چهار نفر از شاگردان استاد تناولی در مرمت این مجسمه همکاری خواهند کرد که سه تن از آنان از تهران و از موزه استاد پرویز تناولی به اصفهان خواهند آمد.

احمدی اظهار می‌کند: پس از سرقت بخش کوچکی از مجسمه آسیب دیده و آسیب آن باید رفع شود. از طرفی در هفته‌های گذشته عملیات کف‌سازی در میدان امام حسین (دروازه دولت) در دست اجرا بود و به همین دلیل مشغول کارهای اداری بودیم ضمن اینکه دورتادور چهارچوب مجسمه نیز محصور شده است.

نماینده پرویز تناولی در اصفهان با بیان اینکه "مجسمه نیاز به مرمت دارد و این تعمیرات نباید تنها به اثر استاد تناولی محدود شود". تاکید می‌کند: همانطور که یک بنای تاریخی نیاز به نگهداری دارد، مجسمه‌ها نیز نیاز به رسیدگی دارند. انتظار می‌رود سال به سال که شهر برای عید نوروز تمیز می‌شود، به مجسمه‌ها نیز رسیدگی شود. در سطح شهر اصفهان مجسمه‌های ارزشمندی وجود دارد و باید مرتباً مرمت خوب شوند.

احمدی درباره شایعاتی مبنی بر جانمایی دوباره این مجسمه، خاطرنشان می‌کند: جانمایی مجسمه در همان دروازه دولت خواهد بود، زیرا این مجسمه فونداسیون سفتی دارد و جابه‌جایی آن تقریباً غیرممکن است. این مجسمه برای شهروندان است و ارزش معنوی بسیار بالایی دارد، بنابراین باید در معرض دید عموم قرار گیرد تا مردم با آن ارتباط برقرار کنند. البته باید فرهنگ سازی شود که سواد بصری مردم در مواجه با مجسمه‌های شهری افزایش یابد.

او با اشاره به زمان پایان مرمت و نصب مجسمه، می‌گوید: مرمت قسمت سرو میانی مجسمه و مراحلی همچون قالب‌گیری و ریخته‌گری آن نیز در محیط کارگاهی خواهد بود، اما در اجرای کار که در محیط باز و در محل مجسمه انجام خواهد شد، شرایط جوی بسیار اهمیت دارد. فلز برنز به سرما حساس است و کار کردن با آن در شرایط سرد دشوار است. زمان دقیقی نمی‌شود اعلام کرد، اما امیدواریم تا دو هفته آتی این مجسمه سرجای خود نصب شود.

احمدی درباره مباحث حفاظتی از این اثر ارزشمندِ استاد تناولی، اظهار می‌کند: هر شئ دور و اطراف مجسمه باعث آلودگی بصری خواهد شد، بنابراین باید با حراست شهرداری برای حفاظت از این مجسمه صحبت شود. به طور کلی باید سواد بصری جامعه افزایش یابد و شهروندان دغدغه حفظ مجسمه‌های شهری را داشته باشند.

کد خبر 463511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.