ضرورت بازپس‌گیری فضاهای شهری به نفع شهروندان

یک دکترای شهرسازی گفت: وجود فضاهای شهری یا پاتوق‌هایی که مشوق رونق روابط اجتماعی باشد در شهرهای ما بسیار کم است و نیاز است که روند بازپس‌گیری این فضاها به نفع شهروندان آغاز شود.

سید مهدی خاتمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: انواع و اقسام رویدادهای مختلف را در فضاهای پیاده‌رو و پاتوق‌هایی در مقیاس شهری با عملکردهای متفاوت مثل بازارچه‌ها و مجتمع‌های تجاری می‌توان داشت، این فضاها بستری است تا شهروندان با یکدیگر روابط اجتماعی داشته باشند.

وی با بیان اینکه وجود چنین فضاهایی در مقیاس محلی الزامی است، افزود: جانمایی پاتوق‌ها در شهر و محل‌های تجمع افراد در محلات بسیار مهم است تا مشوق رونق روابط اجتماعی باشد و افراد در یک فضای تعاملی گرد هم بیایند.

این دکترای شهرسازی تصریح کرد: فقدان فضاهای عمومی در شهر و نبود محل‌هایی برای تجمع شهروندان در شهرهای ما احساس می‌شود و در سال‌های گذشته هزینه‌های توسعه فضاهای پیاده، به توسعه فضاهای خودرو محور اختصاص پیدا کرده است این در حالی که چنانچه یک دهم این هزینه صرف تأمین زیرساخت‌های مخصوص فضاهای پیاده می‌شد تأثیر بسزایی در ارتقای کیفیت زندگی شهروندان داشت.

خاتمی تاکید کرد: چنانچه کالبدی ساخته شود، اما برنامه ریزی درستی برای توسعه روابط اجتماعی در نظر گرفته نشود این کالبدها به فضایی بی روح تبدیل می‌شود، بنابراین هر دو شاخص باید برای توسعه فضاهای عمومی شهر مدنظر طراحان و برنامه ریزان شهری باشد.

وی به اهمیت نقش مشارکت اجتماعی در طراحی این فضاها اشاره کرد و یادآور شد: ضروری است شهروندان در مراحل مختلف طراحی شهری مشارکت داشته باشند و نظر بدهند و برای نیل به این هدف تعیین الگوی روابط شهری نباید از بالا به پایین باشد.

این دکترای شهرسازی گفت: وجود فضاهای شهری یا پاتوق‌هایی که مشوق رونق روابط اجتماعی باشد در شهرهای ما بسیار کم است و نیاز است که روند بازپس‌گیری این فضاها به نفع شهروندان آغاز شود.

کد خبر 463431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.