شناسایی محل زندگی معلولان با GPS برای امدادرسانی در سوانح و بلایا

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه افراد دارای معلولیت یکی از گروه‌های در اولویت امدادرسانی در سوانح و بلایا هستند، گفت: محل زندگی تمامی مددجویان مستمری بگیر به روی نقشه براساس جی پی اس مشخص شده که اینگونه می‌توانیم پیشگیرانه در سوانح و بلایا به آنها کمک کنیم.

به گزارش ایمنا، وحید قبادی دانا در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری سازمان بهزیستی و جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: سازمان بهزیستی و جمعیت هلال احمر دو دستگاهی هستند که در قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی از سازمان بهزیستی در حوزه اجتماعی و توانبخشی و از جمعیت هلال احمر در حوزه امدادی نام برده شده است. همکاری نزدیک دو دستگاه می‌تواند باعث هم افزایی در زمینه ارتقای کیفیت خدمات به جامعه هدف هر دو مجموعه شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سازمان بهزیستی طبق قانون برنامه ششم توسعه متولی سلامت اجتماعی است، در حوزه‌های سلامت اجتماعی از ظرفیت‌های خوبی برخوردار است؛ بیش از ۳۰۰۰ مرکز مشاوره و روانشناسی این ظرفیت را می‌دهد که سازمان بهزیستی بتواند در سوانح و بلایا به کمک جمعیت هلال احمر بیاید و مجموعه تیم‌های مهم که در بلایا فعال می‌شود، بتواند نقش آفرینی کند کما اینکه در سال‌های اخیر این همکاری بوده و امید است که منسجم‌تر و قوی‌تر ادامه یابد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در کشور داریم و در سطح وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این مشکل حس می‌شود در حوزه توانبخشی است که هر دو دستگاه در این حوزه فعالیت‌ها و سابقه خوبی را دارند. جمعیت هلال احمر در ارتباط با اندام مصنوعی و فعالیت‌های توانبخشی سابقه دیرینه ای دارد. جمعیت هلال احمر با توجه به سابقه خوبی که در سوانح و بلایا داشته می‌تواند در حوزه توانبخشی در سطح کشور کمک کند. سازمان بهزیستی نیز بیش از ۲۵۰۰ مرکز توان بخشی به صورت مراکز روزانه و شبانه روزی دارد و فعالیت‌هایی را در زمینه ارتقای وضعیت جسمانی افراد دارای معلولیت‌های جسمی و حرکتی در دستور کار داشته و دارد که می‌تواند این هم افزایی کمک بیشتری را برای مجموعه افرادی که نیازمند به خدمات توانبخشی در کشور هستند در کنار وزارت بهداشت ایفا کند.

قبادی دانا با بیان اینکه یکی از اهداف هر دو مجموعه جلب مشارکت‌های اجتماعی و ارتقای مسئولیت اجتماعی در سطح جامعه است که می‌تواند منجر به افزایش سرمایه اجتماعی در کشور شود، گفت: مجموعه‌هایی که در هر دو دستگاه فعال هستند می‌توانند در این زمینه مشارکت خوبی را داشته باشند. در سیلی که سال گذشته در ۲۴ استان اتفاق افتاد همکاری نزدیکی بین این دو مجموعه را شاهد بودیم، و مواردی از این دست نشان می‌دهد که همکاری نزدیک این دو دستگاه می‌تواند منشأ خیر باشد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه افراد دارای معلولیت یکی از گروه‌های در اولویت امدادرسانی در سوانح و بلایا هستند، اظهار کرد: اقدامی که انجام دادیم این است که محل زندگی تمامی مددجویان مستمری بگیر در روی نقشه بر اساس جی پی اس مشخص شده که این امکان را می‌دهد که بتوانیم پیشگیرانه در سوانح و بلایا به آنها کمک کنیم و یا در زمان حادثه بتوانیم به صورت هدفمند و نقطه‌ای به آنها مراجعه داشته و مشکلات آنها را در وهله اول رفع کنیم و این مهم می‌تواند در دستور کار دو دستگاه قرار گیرد. همانطور که در سال گذشته این مکان‌یابی را برای بیش از ۴۰ هزار مرکز مختلفی که تحت پوشش سازمان است، داشتیم و با پیشرفت سیل، به صورت پیشگیرانه مراکز توانبخشی و نگهداری فرزندان دارای سرپرست غیر مؤثر و شیرخوارگاه‌ها را می‌توانستیم جا به جا کنیم و این جابه جایی باعث می‌شد بتوانیم از آسیب احتمالی برای مددجویان که در مراکز بودند پیشگیری کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه این مراسم اظهار کرد: جمعیت هلال احمر به عنوان بزرگترین ان جی او جهانی با توجه به ارتباطی که با فدراسیون جمعیت‌های هلال احمر و صلیب سرخ در دنیا دارد، می‌تواند از این ظرفیت برای کمک به جامعه هدف بهزیستی گام بردارد. در تجربه کرونا شاهد این همکاری نزدیک بین جمعیت هلال احمر و سازمان بهزیستی در مراکز نگهداری سالمندان و معلولان بودیم که امید است این موضوع به صورت سازمان یافته تر ارتقا یابد و از این ظرفیت بتوانیم در جهت خدمت رسانی به جامعه استفاده کنیم.

بنابه گزارش ایسنا، وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: جمعیت هلال احمر در دو سال اخیر مبلغ ۵۰ میلیارد تومان به جامعه هدف سازمان بهزیستی کمک کرده است.

کد خبر 463400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.