کرونا ویروس جهش یافته انگلستان در کشورهای دیگر شیوع پیدا می‌کند؟ 

محققان در بررسی‌ها متوجه شدند که گونه جهش یافته ویروس کرونا در انگلستان سرعت شیوع بیشتری دارد و ممکن است کشورهای جهان مجبور شوند اقدامات پیشگیرانه و احتیاطی بیشتری را اعمال کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، همه ویروس‌ها از جمله ویروس کووید -۱۹ جهش می‌کنند، اما با توجه به شرایط فعلی و پاندمی کرونا در سراسر دنیا، جهش ویروس کووید -۱۹ بسیار نگران کننده است. شیوع گونه جهش یافته ویروس کرونا در لندن و جنوب شرقی انگلستان باعث شده است اقدامات سختگیرانه‌تری در این مناطق اجرا شود و ارتباطات هوایی بین انگلستان و کشورهای دیگر مانند کانادا، فرانسه و آلمان متوقف شود.

چرا جهش ویروس کرونا نگران کننده است؟

از زمان آغاز شیوع ویروس کووید -۱۹ در شهر ووهان چین در ماه دسامبر سال ۲۰۱۹، این ویروس چندین بار جهش پیدا کرده است. بررسی‌های اولیه در انگلستان نشان می‌دهد که توانایی انتقال این گونه جهش یافته ویروس کرونا تا ۷۰ درصد بیش از گونه‌های دیگر است، بنابراین ممکن است شیوع این بیماری در بعضی مناطق این کشور به اوج خود برسد. سازمان جهانی بهداشت (WHO) در تلاش است دیگر عوامل تأثیرگذار بر افزایش سرعت شیوع بیماری را پیدا کند. این موضوع نیز باید مشخص شود که آیا این جهش ویروس باعث بروز بیماری شدیدتری می‌شود و آیا می‌تواند آنتی بادی‌های تولید شده توسط واکسن کرونا را بی‌تاثیر کند.

کووید -۱۹ چند جهش دیگر خواهد داشت؟

ویروس‌ها از طریق جهش‌هایی طبیعی ناشی از تکثیر و چرخش در بدن میزبان خود، به طور مداوم در حال تغییر هستند. در نتیجه این روند پایدار، از اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی، ویروس کووید ۱۹ هزاران بار جهش پیدا کرده است. با ادامه پیدا کردن روند جهش‌ها، گونه‌های جدیدی کشف می‌شوند، البته بیشتر جهش‌های کووید -۱۹ هیچ تأثیر آشکاری روی ویروس ندارد. محققان اغلب روی جهش‌هایی از ویروس تمرکز می‌کنند که بر میزان ایمن‌سازی و کارآیی واکسن تأثیرگذار است. اطلاعات به دست آمده تا کنون نشان می‌دهد که جهش جدید ویروس کووید -۱۹ خطر مرگ و میر را افزایش نداده و بر این موضوع تأثیر چندانی نداشته است.

واکسن کرونا برای گونه‌های جدید مؤثر است؟

هنوز میزان تأثیر واکسن کرونا بر گونه جهش یافته ویروس کرونا مشخص نشده است اما چندین مطالعه در حال بررسی این موضوع است. به گفته سازمان جهانی بهداشت (WHO) اطلاعات فعلی نشان می‌دهد که گونه جدید ویروس کرونا هیچ تأثیری بر میزان کارآیی واکسن‌های معرفی شده ندارد، اما با گذر زمان و به وجود آمدن جهش‌های بیشتر باید واکسن‌ها نیز تغییر کنند. این اتفاق هر سال در فصل شیوع آنفلوآنزا نیز رخ می‌دهد و واکسن‌های جدید آنفلوآنزا بر اساس گونه جهش یافته این ویروس تولید می‌شود. البته به نظر می‌رسد که سرعت جهش ویروس کووید -۱۹ کمتر از ویروس آنفلوآنزا است. از آنجایی که کارآیی واکسن‌های کرونا ثابت شده است، در صورت لزوم به راحتی قابل اصلاح و تغییر هستند.

گونه جهش یافته کووید -۱۹ در کشورهای دیگر نیز شیوع پیدا می‌کند؟

در حال حاضر ارتباطات هوایی بین کشور انگلستان و تعدادی از کشورهای دیگر متوقف شده است و لازم است کشورهای جهان در راستای پیشگیری از شیوع نوع جهش یافته ویروس کرونا اقدامات جدی انجام دهند. به گفته محققان ممکن است شیوع گونه جدید ویروس کرونا سیار گسترده‌تر از جهش‌های قبلی باشد و مردم کشورهای دیگر نیز به این گونه از ویروس آلوده شده باشند. عاملی که باعث شده است ویروس کووید -۱۹ در کشور انگلستان جهش پیدا کند، ممکن است در مناطق دیگر نیز وجود داشته باشد. با توجه به شرایط جدید جهش ویروس کرونا در انگلستان احتمال دارد کشورهای مختلف مجبور شوند اقدامات پیشگیرانه و احتیاطی بیشتر و وسیع‌تری را اعمال کنند.

گزارش از: لیلا شهبازی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 463328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.