درد اعتبار و غصه بودجه در تپه اشرف

سرپرست هیات باستان شناسی تپه اشرف گفت: همواره با کمترین امکانات و بودجه در تپه اشرف کار کردیم. تامین بودجه مورد نیاز کاوش‌های تپه اشرف برای استانی مانند اصفهان به هیچ عنوان زیاد و کمرشکن نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روز گذشته (یکم دی‌ماه) خبری مبنی بر ادامه کاوش‌های باستان شناسی تپه اشرف اصفهان از سوی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان منتشر شد. فریدون الهیاری گفته بود: «در خصوص پیشینه تاریخی اصفهان به شدت با کمبود منابع علمی مواجه هستیم، لذا درصدد هستیم تا با جذب اعتبارات مالی، زمینه ادامه فصل‌های کاوش باستان شناسی را در این تپه تاریخی برای سال ۱۴۰۰ فراهم آوریم.»

در همین رابطه علیرضا جعفری‌زند، سرپرست هیات باستان شناسی تپه اشرف اصفهان به خبرنگار ایمنا گفت: هنوز هیچ خبر تازه‌ای نشده است و این مباحث در سطح نامه‌نگاری باقی مانده است. قرار بود کاوش‌ها در تپه اشرف بسیار زودتر و در همین امسال آغاز شود. اما علی‌رغم اینکه نامه‌نگاری‌ها در جریان است، هنوز خبر تازه‌ای درباره ادامه کاوش‌ها نیست.

وی درباره اعتبارات مالی مورد نیاز برای کاوش تپه اشرف، توضیح داد: در فاز ابتدایی قرار شد که فضای کاوش تپه محصور شود، زیرا در هنگام کار نیاز است که کارگاه حفاظت شود. شهرداری محصور کردن فضای تپه را عهده‌دار شد. از طرفی نزدیک به یک میلیارد هزینه برای انتقال نخاله‌های روی تپه نیاز است که کارهای مطالعاتی آن انجام شد.

جعفری‌زند با بیان اینکه "به طور کلی کاوش‌ها در تپه اشرف اعتبارات زیادی نیاز ندارد"، تاکید کرد: همواره با کمترین امکانات و بودجه در تپه اشرف کار کردیم. تامین بودجه مورد نیاز کاوش‌های تپه اشرف برای استانی مانند اصفهان به هیچ عنوان زیاد و کمرشکن نیست.

سرپرست هیات باستان شناسی تپه اشرف درباره چگونگی ادامه کاوش‌ها، توضیح داد: قرار بود در ضلع شمالی تپه کار کنیم تا قلعه ساسانی نمایان شود، از طرفی بخشی که گورستان اشکانی نیز کشف شد نیاز به کار بیشتری دارد. گفتند اولویت کاوش با خود تپه باشد، اما کاوش نجات بخشی ما در گورستان اشکانی کامل نشد.

وی افزود: نیاز است که جریان کاوش تپه اشرف جدی گرفته شود و به عنوان یک پروژه بسیار با اهمیت به آن نگاه شود. تپه اشرف باید به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های تاریخی اصفهان شناخته شود و این مهم نیازمند تامین یک بودجه مستمر است تا در آینده به یک پارک موزه تبدیل شود. اینکه هر یکی دو سال یک‌بار بودجه اندکی اختصاص داده شود، دردی را دوا نخواهد کرد. باید برنامه‌ریزی مستمر برای به نتیجه رسیدن کاوش‌ها و نشان دادن آثار آن به مردم انجام داد.

کد خبر 463320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.