تعیین چارت استان‌ها بر اساس درجه دهیاری‌ها/پیگیری برای ساماندهی بودجه دهیاری‌ها

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با تاکید بر اینکه دهیاری‌ها در مدیریت روستایی آینده نویدبخشی را خواهند داشت از پیگیری برای ساماندهی بودجه دهیاری‌ها خبر داد.

به گزارش ایمنا، علی قربانی در تشریح لزوم ساماندهی وضعیت بودجه‌ای دهیاری‌های کشور، گفت: بیشتر بودجه دهیاری‌ها از محل مالیات بر ارزش افزوده است که تاکنون دو بار شکل آن تغییر کرده و نسبت به گذشته بهتر شده است در حقیقت قبلاً ناعادلانه‌تر بود و هنوز تا رسیدن به توزیع متوازن اعتبارات فاصله داریم.

وی افزود: پیشنهاد این است که این منابع به صورت ملی توزیع شود؛ وقتی استانی توزیع می‌شود این نابرابری وجود دارد. برخی استان‌های ما برای پرداخت پرسنل حتی با مشکل مواجه می‌شوند، حتی در شهرداری‌های کوچک نیز این مشکل وجود دارد؛ لذا باید به صورت پایه‌ای بحث بودجه و اعتبارات در مجلس شورای اسلامی رفع شود.

تعیین چارت استان‌ها بر اساس درجه دهیاری‌ها

قربانی ادامه داد: با هدف اینکه دهیاری‌ها در لایحه مالیات بر ارزش افزوده هویت داشته باشند ضوابط ساختاری را ابلاغ کرده ایم و مقرر شد ظرف مدت یک ماه استان‌ها چارت خود را بر اساس درجه دهیاری‌ها مشخص کنند و در مرحله بعدی مشکلات را بررسی کنیم و پس از احصاء مشکلات، متناسب با آنها راه حل‌ها را پیگیری می‌کنیم. در این شرایط نسبت به آینده دهیاری‌ها و شوراها به عنوان جوامع محلی بسیار خوش بین هستیم.

وی تاکید کرد: در کنار دولت مرکزی به دولت محلی نیاز داریم تا به غیر از مسائل امنیتی و دفاعی در سایر مسائل همچون اقتصادی، اجتماعی و… اختیارات به مردم دهیم و ما نظارت و برنامه ریزی کلان داشته باشیم که در این شرایط آینده خوبی برای دهیاری‌ها رقم خواهد خورد.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود به شناسه دهیاری‌های کشور اشاره کرد و افزود: در حال حاضر برای ۳۳ هزارو ۷۶۰ دهیاری در کشور شناسه صادر کرده ایم و حدود ۳۰۰۰ دهیاری باقی مانده است. در حقیقت حدود ۹۴ درصد دهیاری‌ها شناسنامه دارند؛ البته علاوه بر اینکه شناسه برای دهیاری‌ها صادر شده، سامانه جامع اطلاعات مالی دهیاری‌ها نیز که به ۳۵ خدمات دهیاری‌ها از جمله صدور پروانه ساختمانی، درجه بندی و اهدا ماشین آلات و… ارائه می‌دهد، در حال تکمیل است تا بر خط بتوانیم نظارت بر آنها را داشته باشیم.

وی افزود: تاکنون حدود ۹۴ درصد دهیاری‌ها یعنی معادل ۳۳ هزار و۴۴۳ دهیاری اطلاعات خود را در سامانه بارگذاری کرده اند و مابقی نیز به زودی اطلاعات خود را وارد سیستم خواهند کرد. از سوی دیگر بحث نصب GPS روی ماشین آلات دهیاری‌ها پیگیری می‌شود تا امکان نظارت بر دهیاری‌ها توسط فرمانداری‌ها و استانداری‌ها فراهم شود. به این ترتیب بر روی ۱۷ هزار ماشین آلاتی که به دهیاری‌ها داده شده است، نظارت اعمال خواهد شد.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ادامه داد: جمع آوری پسماند و خدمات ایمنی و آتش نشانی از وظایف ذاتی دهیاری‌ها است. بر همین اساس برای خرید ماشین آلات این حوزه ۸۰ درصد تأمین مالی توسط سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و ۲۰ درصد توسط خود دهیاری‌ها انجام می‌شود. همچنین تسهیلات ۸ درصد به صورت پنج ساله برای خرید ماشین آلات عمرانی به آنها پرداخت می‌شود.

قربانی در تشریح روند اجرای طرح‌های هادی در روستاها نیز گفت: تهیه و اجرای طرح‌ها بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است؛ در بسیاری استان‌ها تقریباً برای تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار طرح تهیه شده ولی به علت میزان اعتبارات و بودجه تخصیص داده شده در ادامه روند مشکل ایجاد شده است. برای این طرح‌ها باید هر ۱۰ سال بازنگری انجام شود که این کار انجام نشده است. اجرای طرح‌های تهیه شده پول زیادی می‌خواهد و با توجه به کمبود اعتبارات، طرح نیمه‌کاره رها شده است. موضوعی که از محل اعتبارات دهیاری‌ها قابل تأمین نیست. حجم بازسازی و نوسازی در مناطق روستایی بالا است و در اکثر استان‌ها نیمه‌کاره رها شده است.

وی درباره پرداخت تسهیلات به دهیاری‌ها نیز گفت: طرح‌ها در کمیته وام مورد بررسی قرار گرفته و به نام همان دهیاری درخواست کننده تصویب می‌شود؛ بسیاری جاها موفق عمل کرده اند اما برخی دهیاری‌ها نیز نتوانسته اند موفق عمل کنند. همچنین ۴۷۰ میلیارد تومان برای یک هزار و ۱۴۰ طرح در روستاهای کشور پرداخت شده است این اعتبارات از محل تفاهم نامه با پست بانک به صورت کارمزد هشت درصد و پنج ساله تأمین شده است که به دهیاری‌ها پرداخت می‌شود. از صندوق توسعه ملی نیز تسهیلاتی برای روستاییان با هدف ایجاد اشتغال پایدار پرداخت شده است.

منبع: ایسنا

کد خبر 463162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.