دردسرهای یک نیم‌طبقه برای تهران

یک فوریت طرح «الزام شهرداری تهران به حفظ بافت ارزشمند معاصر و هویت معنوی محله جماران و جبران‌عدم النفع مالکان قدیمی محدوده» تصویب شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در جلسه امروز (یکشنبه) شورای شهر تهران یک فوریت طرح «الزام شهرداری تهران به حفظ بافت ارزشمند معاصر و هویت معنوی محله جماران و جبران عدم النفع مالکان قدیمی محدوده» مورد بررسی اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت.

محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در توضیح یک فوریت این طرح گفت: در جلسه گذشته همکارانم در شورای شهر طرح الزام شهرداری تهران به حفظ بافت ارزشمند معاصر و هویت معنوی محله جماران و جبران عدم النفع مالکان قدیمی محدوده طرح را با قید یک فوریت به هیأت رئیسه ارائه دادند.

او با بیان اینکه این طرح دو محور اصلی دارد گفت: مهمترین آن جبران عدم النفع مالکان قدیمی است. براساس مصوبه سال ۸۰ دولت، به خصوص وزارت راه و بقیه سازمان‌ها و نهاد مکلف شدند که با همکاری شهرداری تهران نسبت به صیانت و حفاظت از بافت جماران اقدام کنند.

سالاری گفت: حتی مقرر شد به شهرداری کمک شود که برای پرداخت عدم النفع مالکان قدیمی اقداماتی انجام دهد، گفت: در این سال‌ها شهرداری فراتر از مصوبه مجلس اقدامات خود را انجام داده و حتی نسبت به بهسازی محیط و تملک باغات خوسروشاهی در این محدوده اقدام کرده است اما دولتی‌ها در طول این مدت به وظایف خود عمل نکرده‌اند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران ادامه داد: بعد از اتفاقی که در ساختمان موسوم به نهاد ریاست جمهوری رخ داد، شورای پنجم مبتنی بر وعده‌ای که به مردم داده بود به موضوع ورود کرد و از تخلف جلوگیری کرد، اما در نهایت موضوع لغو محدودیت ارتفاعی کل ۱۴۷ پلاک مطرح شد.

سالاری افزود: با صورت‌جلساتی که به صورت دستگردان از وزیران دریافت شد این موضوع به رئیس شورای عالی معماری و شهرسازی ابلاغ و مقرر شد مشاوری در این زمینه گرفته شود. مشاور نظر خود را ارائه کرده است و ضمن اینکه نکات مثبتی در نظر مشاور وجود دارد اما اشکالات متعددی نیز به چشم می‌خورد.

سالاری گفت: اعضای شورای شهر معتقدند دولت و کسانی که ذی‌نفع هستند پشت مردم قائم شدند و با رویکرد حمایت از مردم و احیای حق آن‌ها، محدودیت ارتفاعی طرح را لغو می‌کنند. جالب است که طرح ارائه شده نیز مشمول ساکنین قدیمی محدوده شرقی حسنی کیا نمی‌شود و بیشتر شامل منازل شمال و شمال غربی می‌شود.

او ادامه داد: براساس سخنان اعضای شورایاری کمتر از ۳۰ درصد این بیش از ۱۷۰ پلاک، ساکنین قدیمی هستند. شهرداری برای جبران عدم النفع این مالکان چند مدل پیش بینی کرده که مثلاً شهرداری می‌تواند در مقام مشارکت نسبت به نوسازی رایگان خانه‌هایشان اقدام کند و یا ملک را براساس قیمت املاک محلات مجاور خریداری کند و ما اعضای شورای شهر نیز به عنوان نماینده مردم بحثمان این است که به شهرداری اجازه می‌دهیم همه ظرفیت خود را برای جبران عدم النفع مالکان قدیمی را انجام دهد و از اجرای هر گونه مصوبه غیر قانونی به موجب نامه محرمانه سازمان بازرسی به وزارت راه در این مورد نیز تذکر می‌دهیم.

برای نیم طبقه کل جماران را از دست دادیم

محسن هاشمی در واکنش به صحبت‌های سالاری گفت: آمدیم جلوی نیم طبقه را بگیریم، کل جماران را از دست دادیم. فوریت این طرح در این است که اگر فوری تصمیم نگیریم نیم طبقه را می‌سازند. در حالی که کنار این ملک یک ساختمان چهار طبقه ساخته شده بود و باید اول آن‌را خراب می‌کردیم. حالا به جای یک و نیم طبقه کل اتوبوس و مترو را از دست دادیم، حضور آقای حناچی را هم از دست دادیم.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در نهایت به یک فوریت طرح «الزام شهرداری تهران به حفظ بافت ارزشمند معاصر و هویت معنوی محله جماران و جبران‌عدم النفع مالکان قدیمی محدوده» رأی مثبت دادند.

کد خبر 463002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.