پیشرفت ۳۰ درصدی احداث قطار برقی اصفهان-بهارستان

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: پروژه قطار مسافربری اصفهان- بهارستان، از لحاظ زیرسازی و ابنیه فنی با مبلغ هزینه شده بالغ بر یکهزار و ۲۴۹ میلیارد ریال دارای حدود ۸۸ درصد پیشرفت فیزیکی است و از لحاظ عملیات روسازی و ریل گذاری با هزینه بالغ بر ۳۱۲ میلیارد ریال، ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

به گزارش ایمنا به نقل از وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ شهر جدید بهارستان در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی اصفهان در امتداد محور اصفهان – شیراز و دامنه کوه‌های لاشتر واقع شده است. این شهر از سمت جنوب به رشته کوه کم ارتفاع میانکوه و از شمال ابتدا به جاده کبوتر آباد و در ماورای آن به دشت زاینده‌رود و زمین‌های زراعی محدود شده است همچنین حداقل فاصله شهر با رودخانه زاینده رود در ضلع شمالی سه کیلومتر است.

علیرضا قاری‌قرآن، مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در خصوص موقعیت شهر جدید بهارستان اظهار کرد: این شهر از سمت غرب به جاده اصفهان–شیراز و از سمت شرق به اراضی موات و غیر قابل کشت محدود می‌شود. که محدوده قانونی آن سه هزار و ۲۰۰ هکتار و دارای حریم استحفاظی به وسعت ۱۵ هزار هکتار است.

وی افزود: از اواخر دهه ۶۰ ساخت و ساز در شهر جدید بهارستان انجام شده است. و در حال حاضر جمعیت حدود ۲۰ هزار نفر دارد که بیش بینی می‌شود پس از احداث قطار شهری (مترو بهارستان-اصفهان)، جمعیت این شهر تا سال ۱۴۲۵ به ۳۲۰ هزار نفر برسد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه شهر جدید بهارستان یکی از سه شهر جدیدی است که در قالب طرح جامع منطقه اصفهان در دهه ۶۰ به تصویب رسیده است ادامه داد: تسهیل دسترسی و ایجاد حمل‌ونقل مناسب از نکات ضروری در تحقق اهداف شهرهای جدید این استان بوده. که یکی از بهترین روش‌ها در گسترش سیستم حمل و نقل عمومی بین کلان شهر و محیط پیرامونی توسعه شبکه ریلی در حومه و شهرهای اقماری و جدید است.

قاری‌قرآن با اشاره به اینکه استان اصفهان ۳ خط مترو مصوب دارد، عنوان کرد: پروژه قطار مسافربری اصفهان- شهر جدید بهارستان از ایستگاه صفه (امتداد خط یک متروی اصفهان) شروع می‌شود و عمدتاً در کنار بزرگراه وحید دستجردی به سمت شهر جدید بهارستان طی مسیر می‌نماید. که بدین ترتیب ۱۵ کیلومتر در قالب سه ایستگاه (سپاهان شهر، راه آهن و بهارستان) به خط یک اضافه می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه ابتدای این پروژه ایستگاه صفه در امتداد خط یک متروی اصفهان است، در کیلومترهای ۵۶۰+۳ دارای یک ایستگاه برای سپاهان شهر، در کیلومتر ۷۴۰+۴ نیز دارای یک ایستگاه برای راه آهن و ایستگاه شهر جدید بهارستان در کیلومتر ۱۰۰+۱۴ قراردارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه افق بهره برداری از این طرح تا سال ۱۴۲۵ در نظر گرفته شده است اذعان داشت: ساخت این پروژه تأثیرات مثبت مالی _اقتصادی، ترافیکی و زیست محیطی به همراه دارد.

قاری‌قرآن ادامه داد: در طول دوره بهره برداری ۲۵ ساله از این طرح، در مجموع ۱۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال درآمدهای مالی از طریق فروش بلیت و تبلیغات حاصل می‌شود. و در مجموع ۱۳۳ هزار و ۳۸۷ میلیارد ریال در هزینه‌های اقتصادی شامل (هزینه مصرف سوخت، هزینه اختلاف کرایه به دلیل کاهش سفر، هزینه ناشی از آلودگی هوا، هزینه نگهداری با توجه به افزایش عمر راه‌های موجود) صرفه‌جویی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد مطابق با تقسیم بندی انجام شده این پروژه در دو قطعه در حال انجام است که قطعه (الف) از ایستگاه صفه تا ایستگاه راه آهن را شامل می‌شود و قطعه (ب) در امتداد مسیر تا شهر جدید بهارستان است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در خصوص عملیات اجرایی و پیشرفت فیزیکی پروژه اظهار کرد: پروژه قطار مسافربری اصفهان- شهر جدید بهارستان، از لحاظ زیرسازی و ابنیه فنی با مبلغ هزینه شده بالغ بر یکهزار و ۲۴۹ میلیارد ریال دارای حدود ۸۸ درصد پیشرفت فیزیکی است و از طول کل مسیر تنها یک کیلومتر و ۷۰۰ متر باقیمانده است.

قاری‌قرآن افزود: این پروژه از لحاظ عملیات روسازی و ریل گذاری با هزینه بالغ بر ۳۱۲ میلیارد ریال، ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر عملیات اجرایی ایستگاه بهارستان و راه آهن در مرحله برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار است که به لطف خدا در کمتر از یک ماه دیگر تعیین تکلیف می‌شود و شاهد آغاز عملیات اجرایی این دو ایستگاه خواهیم بود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: مطابق با برنامه زمان‌بندی مشخص شده، تا پایان ۱۴۰۰ عملیات ساخت خط مترو بهارستان تکمیل می‌شود. این پروژه پس از بهره‌برداری، علاوه بر تأثیرات مثبت زیست محیطی، مشکل ترافیکی و تردد یکی از گلوگاه‌های لاینحل اصفهان به نام پل دفاع مقدس را حل می‌کند و در پی آن امیدواریم تا هدف نهایی سرریز جمعیت اصفهان به بهارستان بوده است محقق شود.

کد خبر 462939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    3 1
    سرریزجمعیت کجا بود،هرچی مهاجرازاستانهای مجاوربودهاومدن ساکن شدند