ارائه راهکار برای بازآفرینی ۲۳۰۰ هکتار بافت فرسوده مشهد

معاون ‌شهرسازی و معماری شهردار مشهد گفت: در مشهد دو هزار و ۳۰۰ هکتار محلات دارای بافت‌های فرسوده شناسایی شده و پرونده آن ها به کمیسون ماده پنج ارسال شده است.

به گزارش ایمنا، محمدرضا حسین نژاد در رابطه با تأثیر بسته‌های تشویقی بازآفرینی در احیا بافت‌های فرسوده محلات، اظهار کرد:. در بحث بازآفرینی به سمت نقاطی از شهر پیش می‌رویم که دارای معابر کم عرض، استحکام نامناسب و ساختمان‌های بسیار کوچک است.

وی افزود: ما به سمت محلاتی پیش می‌رویم که بافت آن نفوذناپذیر و یا میزان نفوذ پذیری آن کم باشد و دارای استحکام کافی نداشته باشد و از تراکم جمعیتی بالایی نیز برخوردار باشد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار مشهد با بیان اینکه ریزدانه بودن بنا نیز در شناسایی محلات هدف برای ما مهم بوده، تاکید کرد: اگر به بحث بازآفرینی محلات هدف خود نپردازیم، در صورت بروز بلایای طبیعی مانند زلزله و سیل، امدادرسانی به این محلات با مشکل مواجه می‌شود و در کنار آن تلفات جانی بسیاری خواهد داشت.

حسین نژاد تصریح کرد: شهرداری مشهد به دنبال راهکاری برای احیای بافت‌های فرسوده است تا بتواند محلات مورد نظر را بازآفرینی کند.

وی ادامه داد: در مشهد دو هزار و ۳۰۰ هکتار از این محلات شناسایی شده و به کمیسیون ماده پنج ارسال شده است؛ همچنین در حاشیه شهر مشهد اکثر بناها در زمین‌های مزروعی شبانه سازی شده که این ساختمان‌ها نیز عموماً سست، کوچک و نفوذ ناپذیر است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار مشهد خاطرنشان کرد: این بافت‌ها در هشت پهنه و ۶۴ محله حدود چهار هزار هکتار است که این رقم با عدد دو هزار هکتار مذکور، جمعاً شش هزار هکتار است که این ارقام نسبت به مساحت شهر مشهد (۳۰ هزار هکتار) حدود یک پنجم از مساحت شهر مشهد را تشکیل می‌دهد.

حسین نژاد ادامه داد: تیم مدیریت شهری مشهد در صدد است در جهت زیرساخت‌های شهری و مقام‌سازی منازل شهروندان سهیم باشد، بنابراین شورای پنجم و شهرداری تلاش می‌کند در کنار قوانینی که برای بازآفرینی (وام‌های با درصد کم و…) وجود دارد، گامی را بردارد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس ماده واحده ای که در جهت ماده هشت قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده وجود دارد، شورای اسلامی شهر در مصوبه ۲۴ اسفند ماه سال گذشته به دنبال تصویب مشوق‌هایی بوده که این مشوق‌ها در اینگونه بافت‌ها تخفیفاتی را در جهت صدور پروانه ساختمان داشته باشد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار مشهد تصریح کرد: همچنین در کنار این تخفیفات، تشویقاتی را نیز در جهت تجمیع قطعات ریزدانه داشته باشد که اگر این امر صورت گیرد، شهروندان شامل تخفیفات خاصی شوند و در بحث بازگشایی معابر نیز بتواند تشویقاتی را لحاظ کند که در باقی مانده عرصه بتواند نسبت به دریافت پروانه کمکی داشته باشد.

حسین نژاد با اشاره به نقش مهم دفاتر تسهیلگری در گره گشایی مشکلات حوزه بازآفرینی و تشویق مردم به بحث نوسازی، اضافه کرد: در محلات هدف دفاتر تسهیلگری ایجاد شده که این دفاتر با توجه به ظرفیت‌های طرح جامع و تفصیلی و نحوه مشارکت دادن مردم در این احیا، بتواند طرح‌هایی را ارائه دهد که در صورت لزوم مصوبه کمیسیون ماده پنج را اخذ کند و به کمک مشارکت مردم و سرمایه گذاران در جهت بازآفرینی محلات هدف و تأمین سرانه‌های خدماتی مورد نیاز این محلات گامی برداشته باشند.

وی گفت: هدف از این بسته‌های تشویقی و کمک گرفتن از قانون احیای بافت‌های فرسوده، حل معضل نفوذپذیری، تجمیع قطعات ریزدانه و تأمین استحکام لازم در ساختمان‌ها است و در کنار این سه هدف مهم تأمین سرانه‌های مورد نیاز در این محلات امری ضروری است.

کد خبر 462845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.