آثار مثبت و منفی شیوع کرونا بر کارآفرینی‌های پساکرونا

شیوع بیماری کووید-۱۹ رشد چشمگیر شرکت‌های تازه‌کار سراسر دنیا را در پی داشته است. کسب و کارهایی که تا پیش از کرونا در دفاتری قدیمی فعالیت می‌کردند اکنون مشغول دورکاری هستند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گزارشات حاکی است که بیش از ۴۲ درصد نیروی کار ایالات متحده آمریکایی به صورت دورکاری و تمام وقت فعالیت دارند و مشاغلی که مجبور به فروش محصولات خود به مشتریان هستند از طریق اینترنتی به کار ادامه می‌دهند.

بسیاری از کارآفرینان باید به طور کامل بودجه‌های خود را در واکنش به اثرات ناشی از انتشار ویروس کرونا مورد ارزیابی قرار دهند و سپس برای نحوه فعالیت‌های کاری خود برنامه‌ریزی کنند. اما پرسشی که در اینجا ممکن است ذهن همه را مشغول کند این است که پس از پایان همه‌گیری کرونا، کارآفرینان شرکت‌های نوپا چه سرنوشتی خواهند داشت؟ دنیای کارآفرینی پس از کرونا چگونه خواهد بود و کووید -۱۹ چه تأثیری برای همیشه بر این بخش خواهد گذاشت؟

دورکاری

یکی از مهم‌ترین و بارزترین تبعات شیوع بیماری کووید -۱۹، تغییر سبک کاری از حضور فیزیکی به کار در منزل بوده است. آمار حاکی است آن دسته از مراکز کاری که از پرسنل خود خواسته‌اند در دوران کرونا، به طور کامل در منزل فعالیت کنند در مهار کرونا بین کارکنان خود بسیار موفق عمل کرده‌اند. این در حالی است که بسیاری از صاحبان مشاغل با دورکاری مخالف بوده اما تغییرات قابل توجهی در ادامه فعالیت‌های خود به وجود آورده‌اند تا مانع از شیوع بیماری در میان کارکنان شوند.

بدیهی است که میلیون‌ها نفر از مدیران کمپانی‌ها و صاحبان مشاغل طی این مدت از مزایای دورکاری باخبر شده‌اند و قصد دارند کار در منزل را به روندی دائمی برای کسب و کار خود تبدیل کنند. برخی نیز در نظر دارند تنها ایام خاصی از هفته را به حضور فیزیکی کارکنانشان اختصاص دهند و سایر روزها را به دورکاری بپردازند. بسیاری از کارکنان نیز از این شرایط احساس رضایت کرده و مدعی شده‌اند که تردد به محل کار برای آن‌ها هم هزینه بر است و هم اینکه زمان زیادی را از آن‌ها بیهوده تلف می‌کند. در پی این تغییرات بسیاری از سرمایه‌گذاران نیز ادعا کرده‌اند که در آینده نزدیک مراکز کاری جدیدی بنا خواهند کرد اما از همان ابتدا، کارکنان را به دورکاری عادت می‌دهند.

بازار دیجیتال

یکی از تغییرات دیگری که از شیوع بیماری کووید -۱۹ شکل گرفته است و پیش‌بینی می‌شود روندی دائمی به خود بگیرد، تمایل مراکز تجاری و مردم به خرید و فروش آنلاین است. در واقع گسترش ویروس کرونا به فروشندگان ثابت کرد که بهترین راه برای جذب مشتری، دایر کردن فروشگاه‌های مجلل نیست بلکه گاهی تبلیغات اینترنتی می‌تواند با صرف کمترین هزینه، بهترین نتایج را داشته باشد.

صنعت بازاریابی دیجیتال در دوران کرونا رشد بی‌سابقه‌ای را در ۲۰ سال اخیر تجربه کرده است و پیش‌بینی می‌شود هر روز بر افرادی که از این طریق به کسب و کار بپردازند، افزوده شود. در پی این تغییرات، بدون شک تکنولوژی‌های بازاریابی نیز با پیشرفت‌های قابل توجهی مواجه خواهد شد تا هر چه بیشتر با تغییرات بازاریابی دیجیتالی سازگاری پیدا کند.

تاب‌آوری مالی

پاندمی کرونا، چگونگی عملکرد کسب و کارهای آسیب‌پذیر، با کمترین سرمایه را در مناطق محروم به تصویر کشید. بدیهی است ۶۰ درصد افرادی که از این طریق امرار معاش می‌کردند اکنون بیکار شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود بیکاری آن‌ها دائمی باشد. از مهم‌ترین این مراکز کاری می‌توان به رستوران‌ها و کافه‌های کوچکی اشاره کرد که با اعمال قرنطینه‌های کرونایی، درهای آن‌ها برای همیشه به روی مردم بسته شد. در واقع شیوع بیماری کووید -۱۹ نشان داد که تاب‌آوری مالی مشاغل مختلف در مقابل بحران‌های همه‌گیری نظیر کرونا یکسان نیست و چه بسا افرادی که در چنین شرایطی برای همیشه مجبور به توقف فعالیت خود می‌شوند.

تأثیر دائمی

اینکه مردم و محققان مختلف چگونه دنیای پساکرونا را در ذهن خود مجسم می‌کنند از اهمیت خاصی برخوردار نیست؛ آنچه که عیان است اینکه شیوع بیماری کووید -۱۹ اثراتی دائمی از خود بر کارآفرینی، مدیریت تجارت و اقتصاد بر جای خواهد گذاشت. صاحبان مشاغل در این دوران تغییراتی پیش‌بینی‌نشده و چشمگیر متحمل شده و برای به حداقل رساندن زیان‌های مالی از هیچ اقدامی دریغ نکرده‌اند. البته ویروس کرونا نیز درس‌های مفیدی به آن‌ها آموخت که می‌تواند اثراتی مثبت بر درآمدزایی و کارآفرینی در سال‌های آینده بر جای بگذارد.

کد خبر 462753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.