پرداخت تسهیلات بلاعوض برای جبران خسارت اصناف

نایب رئیس اتاق اصناف ایران گفت: سود ۱۲ درصدی تسهیلات در نظر گرفته شده نیز تناسبی با میزان ضرر و زیان اصناف ندارد. یک واحد صنفی که چند ماه تعطیل بوده در این ماه‌ها متحمل خسارت‌های مالی شده است. انتظار می‌رفت دولت تسهیلاتی بلاعوض بدهد تا آن واحد صنفی بتواند خسارت‌ها را جبران کند اما ۱۲ درصد سود بانکی

به گزارش ایمنا، مجتبی صفایی، سخنگو و نایب رئیس اتاق اصناف ایران اظهار کرد: صاحبان اصناف و فعالان بازار از ابتدای آغاز موج اول شیوع ویروس کرونا با همین مشکلات روبه‌رو بوده‌اند اما تاکنون همکاری لازم را با دولت و ستاد مقابله با کرونا در رعایت پروتکل‌های بهداشتی، محدودیت‌های اصناف و تعطیلی واحدهای صنفی داشته‌اند.

وی افزود: در واقع در هر دوره‌ای که به‌گونه‌ای مساله پیشرفت، سلامت و آرامش کشور در میان بوده، اصناف یکی از فعال‌ترین گروه‌ها در کشور بوده‌اند و از زمانی که این بیماری شیوع پیدا کرد و کشور ما را مانند دیگر کشورها با بحران مواجه کرد، اصناف و بازار نخستین مجموعه‌ای بودند که همکاری لازم را داشتند.

نایب رئیس اتاق اصناف ایران تاکید کرد: اصناف در موج اول شیوع ویروس کرونا با تعطیلی یک‌ماهه واحدهای صنفی در آستانه شروع سال نو، یعنی درست در آستانه بهترین هفته‌های فروش خود که می‌توانست رکود بازار در یک سال پیش از آن را جبران کند، همراهی خود را برای کنترل بیماری اعلام کردند و موجب شدند کشور ما یکی از کشورهای موفق در این زمینه لقب بگیرد.

صفایی تصریح کرد: در مقابل گرچه در ابتدا سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران این حوزه طرح‌هایی را برای حمایت از اصناف زیان‌دیده مالی از ویروس کرونا مطرح کردند اما به‌نظر می‌رسد مجموعه اقدامات انجام شده از سوی اصناف آن‌طور که شایسته بود موردتوجه قرار نگرفت و تسهیلاتی که به برخی صنوف پرداخت شد، به هیچ عنوان مناسب و متناسب با خسارات وارده به این صنوف نبود و عملاً صاحبان کسب‌وکار را با مشکلات مالی حاصل از محدودیت‌های اعمال شده برای این بیماری تنها گذاشت.

وی اظهار کرد: سود ۱۲ درصدی تسهیلات در نظر گرفته شده نیز تناسبی با میزان ضرر و زیان اصناف ندارد. یک واحد صنفی که چند ماه تعطیل بوده در این ماه‌ها متحمل خسارت‌های مالی شده است. انتظار می‌رفت دولت تسهیلاتی بلاعوض بدهد تا آن واحد صنفی بتواند خسارت‌ها را جبران کند اما ۱۲ درصد سود بانکی برای این تسهیلات تعیین شده که به هیچ‌وجه نمی‌تواند کمک تلقی شود.

نایب رئیس اتاق اصناف ایران خاطرنشان کرد: در واقع اتاق اصناف در طول این ماه‌ها هیچ‌گاه مخالفتی با محدودیت‌های اعمال شده از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای کنترل و قطع زنجیره انتقال کرونا نداشته و همواره تاکید کرده که اصناف کشور باید برای حفظ سلامت مردم به‌صورت حداکثری در انجام این تصمیمات همکاری داشته باشند.

صفایی گفت: در کل به‌نظر می‌رسد جای خالی حمایت‌های نهادهای بالادست از اصناف ممکن است به آسیب‌های جبران‌ناپذیر و حتی تعطیلی دائمی بسیاری از این واحدها منجر شود و به این ترتیب پس از عبور از بحران همه‌گیری ویروس کرونا باید منتظر مشکلات فراوانی در حوزه اشتغال و معیشت مردم باشیم که رفع مجدد آنها به سال‌ها زمان نیاز خواهد داشت.

وی اظهار کرد: اکنون ادامه همه‌گیری ویروس کرونا و استمرار محدودیت فعالیت اعمال شده در برخی صنوف در کنار موضوع رکود بازار به‌دلیل کاهش ترددها، باعث ورشکستگی تعدادی از صنوف شده و ادامه این روند ممکن است منجر به تعطیلی بسیاری از واحدهای صنفی آسیب‌دیده دیگر شود.

منبع: دنیای اقتصاد

کد خبر 462646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.