هنر اصیل ایرانی که از گزند سرقت در امان ماند

یک هنرمند گفت: در شرایط سیاسی و اجتماعی فعلی که کشورهای همسایه، مفاخر و شخصیت‌ها و هنرهایی که ریشه آن در ایران را به اسم خود ثبت می‌کنند، ثبت جهانی هنر نگارگری جای خوشحالی دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هنر نگارگری هنری است که از دیرباز در ایران نقش و نگار آن برای تزیین کتب ادبی، علمی، پزشکی و مذهبی به کار می‌رفته و این روزها اشتراکی با کشورهای ترکیه آذربایجان و ازبکستان به ثبت جهانی رسیده است. همزمان با ثبت جهانی هنر نگارگری (مینیاتور) استادان «محمود فرشچیان»، «مجید مهرگان»، «مهین افشان‌پور»، «اردشیر مجرد تاکستانی» و «محمدباقر آقامیری» از پیشکسوتان این رشته به عنوان «گنجینه زنده بشری» در دفتر یونسکو ثبت شدند.

این اتفاقات باعث شد تا جایگاه ایران به عنوان خاستگاه هنر نگارگری در سطح بین‌الملل تثبیت شود. همچنین ظرفیت ویژه‌ای در اختیار هنرمندان نگارگر قرار گرفت تا این هنر ایرانی را در سراسر جهان اشاعه دهند. از طرفی ثبت جهانی یک هنر، برندی ایجاد می‌کند که در تبلیغات و بازاریابی گردشگری می‌توان از آن استفاده کرد.

در همین رابطه حجت امانی، پژوهشگر هنری به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در شرایط سیاسی و اجتماعی فعلی که کشورهای همسایه، مفاخر و شخصیت‌ها و هنرهایی که ریشه آن در ایران است را به اسم خود ثبت می‌کنند، ثبت جهانی هنر نگارگری جای خوشحالی دارد هرچند که پرونده آن به صورت مشترک با کشورهای آذربایجان، ترکیه و ازبکستان به یونسکو ارائه شده است.

وی اضافه می‌کند: سهم ایران در هنر نگارگری همیشه محفوظ بوده است همچنین خوشنویسی نیز باید به اسم ایران ثبت شود، چرا که زیبایی شناسی و سیر تکامل خوشنویسی در ایران اتفاق افتاده است. شرایط سیاسی به گونه‌ای است که کشورهای همسایه با غرض‌ورزی مفاخر ملی ایران را به اسم خود ثبت می‌کنند و بسیاری از هنرهای ایرانی به اسم کشورهای دیگر ثبت جهانی شده است. نمونه آن بازی چوگان است که مربوط به این سرزمین است و دروازه‌های آن در اصفهان مشهود است.

این پژوهشگر هنر خاطرنشان می‌کند: بعضی از کشورهایی که افتخارات ایران را می‌خواهند به اسم خود ثبت کنند هیچ ارتباطی با آن هنر ندارند. مانند ترکیه که زبان آن لاتین است اما ادعا دارد خاستگاه خوشنویسی، ترکیه است در حالی که رسم‌الخط زبان‌شان در دوره آتاتورک به لاتین تغییر کرده در صورتی که هنر خوشنویسی و نگارگری همچنان در ایران قابل مشاهده است.

امانی اظهار می‌کند: اگرچه بعضی هنرها رو به فراموشی گذاشتند اما بسیاری از هنرها مانند نگارگری و خوشنویسی در زندگی مردم جریان دارد و نمی‌توان این‌ها را نادیده گرفت، اما کشورهای اطراف که اشتراکات فرهنگی با ایران دارند با روابطی که دارند هویت فرهنگی ایران را به نام خود می‌زنند.

کد خبر 462577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.