فعالیت‌های تاج خورشید نشان دهنده چیست؟

یک مدرس نجوم گفت: تاج خورشید بخشی از خورشید محسوب می‌شود که متاثر از سطح آن است و فعالیت‌هایش تحت تاثیر دو بخش است؛ بخش اول گازهایی که از خورشید خارج می‌شود و دوم میدان‌های مغناطیسی که روی خورشید به وجود می‌آید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی ابراهیمی سراجی شامگاه جمعه _۲۸ آذرماه_ در سری برنامه‌های زنده اینترنتی آسترومینار که با موضوع بررسی فعالیت‌های تاج خورشید برگزار شد با بیان اینکه خورشید ستاره حیات و بزرگترین جرم منظومه شمسی است، اظهار کرد: زمین در کمربند حیاتی به دور خورشید در حال گردش بوده و تداوم حیات کره زمین مدیون نور، گرما و حرارت خورشید است.

وی افزود: قطر خورشید حدود یک میلیون و چهارصد هزار کیلومتر است و ۱۰۹ زمین را می‌توان در آن قرار داد.

عضو هیئت تحریریه ماهنامه نجوم خاطر نشان کرد: چنانچه فاصله زمین تا ماه را حدود ۴۰۰ هزار کیلومتر در نظر بگیریم، قطر خورشید تقریباً چهار برابر این فاصله است که نشان از بزرگی این ستاره در منظومه شمسی دارد.

سه چهارم ساختار خورشید از هیدروژن تشکیل شده است

سراجی یادآور شد: خورشید یک ستاره معمولی نسبتاً کوچک در جهان است که قطر چندان بزرگی ندارد، اما عمر آن نسبت به ستاره‌های بزرگ‌تر، طولانی‌تر است. ستاره‌ها هرچقدر بزرگ‌تر باشند، سریع‌تر سوخت و انرژی خود را از دست می‌دهند و به سمت نابودی می‌روند.

وی ادامه داد: دمای ستاره‌ها نیز متفاوت است. هرچقدر ستاره‌ها به رنگ سفید و آبی متمایل باشند دمای بالاتر و هرچقدر به سمت قرمز شدن پیش بروند دمای پایین‌تری دارند.

عضو هیئت تحریریه ماهنامه نجوم با بیان اینکه خورشید ما تقریباً به رنگ زرد و سفید است، عنوان کرد: خورشید ما ۹۹.۸ جرم منظومه شمسی را شکل می‌دهد و حدود سه چهارم ساختار آن از هیدروژن تشکیل شده است.

ابراهیمی سراجی با بیان اینکه خورشید از یک سحابی کوچک شکل گرفته است، تصریح کرد: ابرهای کوچک و حاوی گاز هیدروژن و بخش‌های تیره‌تر، ابرهای مولکولی هستند که می‌توانند ستاره ایجاد کنند، اما گستردگی سحابی شکل دهنده خورشید ما چندان زیاد نبوده است.

وی گفت: چگونگی ایجاد خورشید را باید در مرکز آن جستجو کرد؛ جایی که دمای خورشید در حال حاضر ۱۵ میلیون درجه است. دمای بالایی که موجب می‌شود گاز هیدروژن تحت تأثیر گرما و نیروی شدید جاذبه خورشید و برخورد اتم‌ها به یکدیگر، در دمای بالا قرار بگیرد.

لکه‌های خورشیدی نشان دهنده فعالیت این ستاره است

این مدرس نجوم تاکید کرد: لایه‌های خورشید شامل هسته، منطقه تشعشعی، منطقه همرفتی و نور کره است. نور کره لایه‌ای از خورشید را شامل می‌شود که برای ما قابل مشاهده است و دمای آن به حدود ۶ هزار درجه بالای صفر می‌رسد.

سراجی گفت: بعضی مواقع در نور کره لکه‌های مشکی ظاهر می‌شود که اهم فعالیت‌های خورشیدی را نشان می‌دهد و همانطور که یک انسان ممکن است دچار بیماری پوستی شده و روی پوست او لکه‌ها یا جوش‌هایی ظاهر شود که نشان از بیماری‌های درونی دارد، لکه‌های خورشیدی نیز نشان دهنده نوعی زندگی خورشیدی و فعال یا فعال نبودن این ستاره است.

وی با بیان اینکه در قسمت لکه‌های خورشیدی، دما پایین‌تر و حدود چهار هزار درجه است، اظهار کرد: رنگین کره نیز جزو لایه‌های فام سپهر است که ما آن را به شکل زبانه‌های خورشیدی می‌بینیم و بیشتر به رنگ صورتی دیده می‌شود و تقریباً دمای آن تا ۱۰ هزار درجه نیز می‌رسد، در حالی که این دما به یک میلیون تا دو میلیون درجه در تاج خورشید می‌رسد.

تاج خورشید تا میلیون‌ها کیلومتر در فضا امتداد پیدا می‌کند

این مدرس نجوم ادامه داد: تاج خورشید بخشی از خورشید است که متأثر از سطح خورشید بوده و فعالیت‌های آن تحت تأثیر دو بخش است؛ اول گازهایی که از خورشید خارج می‌شود و دوم میدان‌های مغناطیسی که روی خورشید به وجود می‌آید.

سراجی تصریح کرد: تاج، خارجی‌ترین لایه خورشید است که می‌تواند تا میلیون‌ها کیلومتر در فضا امتداد پیدا کند، اما تاج را به دلیل وجود لایه‌های جو زمین نمی‌توان دید. علاوه بر اینکه کره بسیار پر نور است و این اجازه را نمی‌دهد که تاج خورشید به راحتی دیده شود، اما برخی مواقع مثل زمان گرفت‌های خورشیدی کلی، می‌توانیم تاج خورشید را مشاهده کنیم.

وی اضافه کرد: شکل تاج خورشید دائماً در حال تغییر است، زیرا خورشید در حال دوران بوده، حرکت وضعی دارد و فعالیت‌های مغناطیسی و شکل و شمایل تاج خورشیدی مدام در حال تغییر است.

عضو هیئت تحریریه ماهنامه نجوم خاطرنشان کرد: تاج خورشید وابسته به نمودار لکه‌های خورشیدی است و سیکل فعالیت این لکه‌ها و کم و زیاد شدن آن‌ها به طور متوسط ۱۱ سال است که بر دمای کره زمین تأثیر می‌گذارد زیرا از طرف خورشید پلاسماهایی به طرف بیرون پرتاب شده که با عنوان بادهای خورشیدی شناخته می‌شود.

ابراهیمی سراجی تاکید کرد: این لکه‌ها تأثیرات آب و هوایی دارد و می‌تواند لایه‌های مغناطیسی زمین را تغییر دهد و به تدریج تغییرات آب و هوایی را ایجاد کند که به خشکسالی و ترسالی منجر شود.

کد خبر 462558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.