پرسپولیس - اولسان هیوندای کره جنوبی/ دوحه، نقطه پایان رویای آسیایی پرسپولیس؟

شاگردان گل محمدی در آخرین ایستگاه از لیگ قهرمانان ۲۰۲۰، برای کسب عنوان قهرمانی عصر امروز (شنبه) با اولسان هیوندای کره رقابت خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پرسپولیس امروز شنبه -_ ۲۹ آذر ماه_ از ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه در فینال لیگ قهرمانان آسیا به مصاف اولسان هیوندای کره‌جنوبی خواهد رفت. سرخ‌ها که پس از عملکرد مناسب در مسابقات فشرده لیگ قهرمانان امسال در دوحه، در نهایت با غلبه بر النصر عربستان در ضربات پنالتی جواز حضور در دیدار نهایی را کسب کرده بودند حالا دنبال تکمیل رویایشان هستند. آن‌ها سال ۲۰۱۸ نیز تا یک قدمی فتح آسیا پیش رفتند اما کاشیمای ژاپن اجازه افتخارآفرینی را از آن‌ها گرفت. آن سوی میدان نیز اولسان که طعم قهرمانی در آسیا را یک بار در سال ۲۰۱۲ چشیده است دنبال تکرار این موفقیت است. گفتنی است قضاوت این دیدار را عبدالرحمان ابراهیم الجاسم قطری عهده‌دار است که به همراه کمک‌های هم وطنش فینال را سوت خواهد زد.

مسیر صعب‌العبور سرخ‌ها برای حضور در فینال

پرسپولیس که با شکست برابر الدوحیل و تساوی مقابل الشارجه شروعی نا امید کننده در لیگ قهرمانان این فصل داشت، پس از تعطیلی رقابت‌ها و برگزاری فشرده آن در قطر توانست نمایش کاملاً متفاوتی را ارائه دهد. آن‌ها سه دیدار از چهار مسابقه باقی مانده‌شان را در دوحه بردند تا با ۱۰ امتیاز به عنوان صدرنشین گروه C پا به مرحله حذفی بگذارند.

سرخ‌ها در دور حذفی ابتدا از سد شاگردان ژاوی گذشته و در ادامه، پاختاکور را مغلوب کردند و در نیمه نهایی حریف النصر شدند. ساعاتی پیش از آغاز این دیدار AFC عیسی آل‌کثیر را به دلیل رفتار نژادپرستانه به مدت ۶ ماه محروم کرد تا به سرخ‌ها در آستانه این مسابقه حساس شوک بزرگی وارد شود، اما شاگردان گل محمدی با انگیزه فراوان ۱۲۰ دقیقه مقابل بازیکنان گرانقیمت النصر مقاومت کردند تا در ضربات پنالتی، کار را یکسره کرده و بلیت فینال آسیا را برای خودشان رزرو کنند.

از طلسم ۲۷ ساله تا رؤیای ۵۷ ساله

پرسپولیس دو سال قبل نیز با هدایت برانکو ایوانکوویچ این فرصت را پیدا کرد تا به فینال راه پیدا کند ولی در دیدار نهایی برابر نماینده ژاپن تن به شکست دادند تا جامی که به تهران آمده بود از کف سرخ‌ها برود. سرخ‌پوشان پایتخت در تاریخ ۵۷ ساله خود اگر چه همواره از مدعیان قهرمانی در لیگ و جام حذفی بوده‌اند، ولی هرگز به قهرمانی آسیا دست نیافته و حالا شاگردان گل محمدی امیدوارند تا با گذر از اولسان هیوندای به این انتظار تاریخی پایان دهند. البته آن‌ها کار آسانی پیش رو ندارند و برای قهرمانی، نخست باید طلسم ۲۷ ساله قهرمان نشدن تیم‌های ایرانی که پس از فتح جام توسط فیروز کریمی و شاگردانش در پاس آغاز شد را بشکنند.

چهره متفاوت پرسپولیس در فینال

بازیکنان زیادی در طول مدت ۱۰ ماهه لیگ قهرمانان فصل جاری، پرسپولیس را ترک کرده یا به آن اضافه شده‌اند و می‌توان مدعی شد چهره سرخ‌ها کاملاً دگرگون شده است. مهدی ترابی، علی علیپور و علیرضا بیرانوند پیش از شروع دور فشرده رقابت‌ها هر یک راهی لیگ‌های خارجی شدند. پرسپولیس اما بیکار ننشسته و جایگزین‌های بسیار خوبی را از بازار نقل و انتقالات جذب کرد تا کمی و کسری برای یحیی به چشم نیاید.

این پایان لیست بلند و بالای بازیکنان جدا شده از پرسپولیس نبود و شجاع خلیل زاده نیز با وجود صعود تیم به فینال، این تیم را ترک کرد و راهی الریان شد. به علاوه محرومیت چند مهره کلیدی و ثابت ترکیب گل محمدی باعث شد تا چهره متفاوتی از سرخ‌های ایرانی را در فینال شاهد باشیم. احسان پهلوان، وحید امیری و عیسی آل‌کثیر از جمله نفراتی هستند که قادر به همراهی پرسپولیس نبوده که می‌تواند کار شاگردان یحیی را دشوار کند.

آمار ناامید کننده پرسپولیس برابر تیم‌های کره‌ای

پرسپولیس تاکنون ۳ بار در مسابقات رسمی با نمایندگان کره جنوبی روبرو شده که حاصل آن، دو شکست و یک پیروزی برای نماینده ایران بوده‌ است. البته دو بار نیز پرسپولیس در مسابقاتی دوستانه با کره‌ای‌ها بازی کرده که یک شکست و یک برد را نیز به دست آورده است.

عبدی؛ امید اول گلزنی یحیی

در نبود عیسی آل‌کثیر که سلاح اصلی گل محمدی برای رسیدن به گل در دیدارهای این فصل لیگ قهرمانان بود، حالا این وظیفه سنگین بر دوش مهدی عبدی گذاشته شده است و این جوان مازندرانی، امید نخست سرخ‌ها برای گلزنی است. عبدی که فصل پیش با گشودن دروازه نفت مسجد سلیمان جشن پوکر را به اردوی سرخ‌ها آورد، با زدن گل تساوی دیدار نیمه نهایی مقابل النصر ارزش‌هایش را ثابت کرد و حالا در تلاش است تا افتخار زدن گل قهرمانی آسیا را نیز به نام خودش ثبت کند.

میهمان‌های ویژه فینال؛ از عادل تا وزیر ورزش!

چهره‌های خاصی در ورزشگاه الجنوب به تماشا دیدار نهایی لیگ قهرمانان خواهند نشست. عادل فردوسی‌پور که یکی از محبوب‌ترین چهره‌ها نزد بسیاری از ایرانیان است، به دعوت کنفدراسیون فوتبال آسیا برای گزارش زنده مسابقه فینال از طریق پیج فارسی AFC به قطر سفر کرده و این در حالی است که قطر از صدور ویزا برای محمد حسین میثاقی و برنامه فوتبال برتر به دلیل نخریدن حق پخش رسمی رقابت‌ها از سوی صدا و سیما خودداری کرده است.

مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان نیز امروز عازم دوحه خواهد بود تا علاوه بر ملاقات با وزیر فرهنگ و ورزش قطر، به تماشای فینال آسیا بنشیند. پیش از این نیز گفته می‌شد الکساندر چفرین، رئیس یوفا نیز برای حضور در این مسابقه به قطر سفر خواهد کرد. همچنین محمد نبی و مهدی تاج نیز هم‌اکنون در دوحه اقامت دارند و علاوه بر جلسه با شیخ سلمان، رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا به احتمال فراوان نظاره گر دیدار نهایی لیگ قهرمانان میان نماینده کشورمان با اولسان هیوندای خواهند بود.

تقابل جذاب بهترین خط حمله با بهترین خط دفاع مسابقات

یکی از نکات قابل توجه تقابل پرسپولیس و اولسان، عملکرد آن‌ها در دفاع و حمله است. اولسان با ۲۱ گل زده تا اینجای کار، بهترین خط حمله مسابقات را در اختیار دارد. البته آن‌ها در دفاع نیز با دریافت تنها ۶ گل همچون پرسپولیس بهترین خط دفاعی لیگ قهرمانان ۲۰۲۰ را دارا هستند اما باید توجه داشت که از زمان حضور لک درون دروازه سرخ‌ها، آن‌ها تنها دو گل از روی نقطه پنالتی در آسیا دریافت کرده‌اند و ۷ بازی است که در جریان مسابقه گلی از خط دروازه‌شان نگذشته است. عملکرد بی‌نقص پرسپولیس در دفاع و اولسان در حمله، می‌تواند نویدبخش دیداری مهیج باشد.

اولسان با ۸ برد متوالی رو در روی نماینده ایران

اولسان هیوندای یکی از قدرت‌های فوتبال کره است که شاید افتخاراتش در رقابت‌های داخلی چنگی به دل نزند، اما آن‌ها نشان داده‌اند تیم قابل احترامی در قاره کهن هستند. اولسان در سال ۲۰۱۲ با گذر از الاهلی قهرمان آسیا شد و حالا در سودای تکرار قهرمانی است. ببرهای کره‌ای این فصل را با دو نایب قهرمانی در کره جنوبی به پایان بردند اما این فرصت را دارند تا سرانجام متفاوت‌تری در آسیا برای خودشان ترسیم کنند.

آن‌ها دور گروهی این فصل از لیگ قهرمانان را با صدرنشینی قاطعانه در گروه F و بدون شکست و با پنج برد متوالی پشت سر گذاشتند. اولسان در یک هشتم ملبورن ویکتوری و در یک چهارم بیجینگ گوان را به ترتیب با ۳ و ۲ گل از دور رقابت‌ها کنار زد. آن‌ها در نیمه‌نهایی نیز با وجود پیش افتادن ویسل کوبه، به بازی برگشته و در نهایت با پنالتی دقیقه ۱۱۸ نگرئو، تیم ژاپنی را کنار زده و حریف پرسپولیس در فینال شدند. آمار جالب درباره اولسان این است که آن‌ها به جز نخستین دیدارشان پیش از شروع کرونا که با توقف‌شان در خانه برابر اف سی توکیو همراه بود، تمامی رقبایشان را برده و با ۸ پیروزی متوالی، پا به مصاف سرخ‌ها می‌گذارند.

فورواردهای خطرناک اولسان

نقش اصلی فاز تهاجمی اولسان را دو فوروارد خارجی و با کیفیت این تیم بازی می‌کنند. جونیور نگرئو برزیلی، آقای گل فصل پیش کی لیگ به همراه جانسن نروژی زوج مخربی هستند که تا این مرحله در مجموع بیش از نیمی از گل‌های اولسان را وارد دروازه حریفان کرده و نگرئو با پنج و جانسن با ۴ گل زده، از شانس‌های جدی کسب آقای گلی این فصل از رقابت‌ها نیز هستند. مهاجمانی فرصت طلب که هر خط دفاعی را به دردسر می‌اندازند.

کره‌جنوبی؛ غول فوتبال باشگاهی در آسیا!

برخلاف آنچه در ایران تصور می‌شود باشگاه‌های ژاپنی از کره‌ای حریفان چغرتری باشند، اما آمار و ارقام روایت دیگری دارند. تیم‌های کره جنوبی با ۱۶ بار حضور در فینال آسیا با اختلاف از این حیث رکورددار هستند و علاوه بر این، ۱۱ عنوان قهرمانی را نیز کسب کرده‌اند. نکته مهم اینجاست که نمایندگان کره تنها در یک فینال مغلوب حریف غرب آسیایی شده و در دیگر دیدارهای نهایی مقابل نمایندگان غرب، هرگز تن به باخت نداده‌اند. تنها شکست آن‌ها مقابل غربی‌ها نیز به فینال عجیب فصل ۲۰۰۴ باز می‌گردد که سئونگنام که مربی فعلی اولسان را به عنوان بازیکن در اختیار داشت، در جده ۳ بر یک الاتحاد را مغلوب کرد ولی در خانه، شکست سنگین پنج بر صفر را متحمل شد تا در مجموع، این تیم عربستانی باشد که جام قهرمانی را بالای سر می‌برد.

سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ اوج شکوه فوتبال باشگاهی کره در آسیا بود و نمایندگان این کشور پنج سال متوالی موفق به صعود به فینال آسیا شدند و به جز آخرین سال، تمامی فینال‌ها را با برد پشت سر گذاشتند. البته چند سالی است با ورود خارجی‌های گران قیمت به دیگر تیم‌های قاره کهن، کره‌ای‌ها کمی افت کرده‌اند. آخرین قهرمانی تیم‌های کره‌ای به فصل ۲۰۱۶ و چونبوک برابر العین باز می‌گردد.

کد خبر 462494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.