امید با اجماع باز می‌گردد؟

سازوکار جدید شورای هماهنگی جبهه اصلاحات برای شرکت در انتخابات ۱۴۰۰ امید ها را نسبت به فعالیت‌های انتخاباتی این جریان در انتخابات پررنگ‌تر کرده است، اما ابهامات تازه‌ای بر سر کارکرد آن مطرح شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرانجام پس از ماه‌ها بحث و بررسی، اصلاح‌طلبان بر شیوه و چگونگی شرکت در انتخابات ۱۴۰۰ به وحدت نظر رسیدند و در جلسه هفته گذشته شورای هماهنگی جبهه اصلاحات تصمیم گرفته شد که نهادی اجماع ساز با حضور ۳۰ حزب دارای مجوز وزارت کشور، تشکیل شود و برای تقویت و فراگیر بودن آن ۱۰ نفر از شخصیت‌های ملی دارای مقبولیت و غیرحزبی جریان اصلاحات به عنوان عضو مشاور به آن دعوت شوند.

بلافاصله پس از انتشار خبر تشکیل این نهاد، بحث سر آن آغاز شد. برخی معتقد بودند نهاد اجماع ساز جدید اصلاح‌طلبان همان دو ایراد شورای عالی سیاست‌گذاری را دارد و برخی نگران بودند دود برخی تکروی‌ها به چشم کسانی برود که می‌دانند راهی که در پیش گرفته شده، منتهی به همان تشتتی خواهد شد که اصولگرایان در انتخابات گذشته گرفتارش شدند.

در کنار اینها همواره احزاب و شخصیت‌هایی از اصلاح‌طلبان به روند تصمیم‌سازی در شورای عالی نقدهایی داشتند و گفته می‌شد وزن احزاب در رأی آنها مؤثر نیست و همه با هر وزن و سرمایه اجتماعی تنها یک کرسی دارند. برخی نیز معتقد بودند که حضور اشخاص حقیقی در کنار احزاب منطقی نیست.

حالا با ایجاد مجمع اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان گفته می‌شود که چنین نقدهایی رفع خواهد شد. هرچند تا اینجای کار هم با توجه به حضور ۱۰ شخصیت ملی به نظر می‌رسد همچنان تصمیم‌سازان نهاد اجماع‌ساز، احزاب نیستند و قرار است ۱۰ شخصیت حقیقی در کنار احزاب قرار بگیرند؛ البته تاکنون مشخص نشده اشخاص حقیقی با چه سازوکاری انتخاب خواهند شد.

تشکیل نهاد اجماع‌ساز در حالی است که پیش از این شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان مسئولیت هدایت و رهبری جریان اصلاحات را بر عهده داشت و در سال ۹۲ و برای انتخابات ریاست‌جمهوری شکل گرفت و علاوه بر نقش‌ داشتن در اتخاذ تصمیم جمعی اصلاح‌طلبان بر حمایت از حسن روحانی، در سال ۹۴ نیز برای انتخابات مجلس دهم با ارائه لیست امید توانست زمینه پیروزی قاطع اصلاح‌طلبان در تهران را رقم بزند البته در انتخابات مجلس یازدهم به دلیل رد صلاحیت‌های اکثر نامزدهای اصلاح‌طلب تصمیم گرفت لیستی ارائه ندهد و تنها احزاب اصلاح‌طلب مجاز به ارائه لیست آن‌هم بدون ذکر نامی از این شورا شدند.

اصلاح طلبان امیدوارند در انتخابات ۱۴۰۰ برخلاف انتخابات مجلس یازدهم، روند بررسی صلاحیت‌ها به گونه‌ای باشد که بتوانند با حمایت از چهره‌ای مقبول، پا در عرصه انتخابات بگذارند اما سوال این است که نهاد اجماع ساز می‌تواند امید را به جامعه برگردانده و هواداران این جناح را پای صندوق‌های رأی بیاورد؟ آیا این نهاد باعث برطرف شدت اختلافات احزاب اصلاح طلب می‌شود و آنها را همانند انتخابات ۹۴ در کنار هم جمع می‌کند؟

نهاد اجماع‌ساز رویکرد برنامه محوری دارد

محمود صادقی، عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: نهاد اجماع‌ساز فرم تکامل یافته شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و با یک سازوکار جدید و یک گام رو به جلو است؛ زیرا در گذشته، دو شورای تصمیم‌گیری برای اصلاح طلبان وجود داشت و تشکیل نهاد اجماع ساز، انسجام مجموعه اصلاحات را نشان داد.

وی می‌گوید: امیدوارم اختلاف نظرهایی که در مجلس دهم بین اصلاح طلبان وجود داشت در این نهاد جدید وجود نداشته باشد و زمینه را برای اتخاذ تصمیمات بهتر و کارآمدتر مهیا کند.

به گفته این عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، نهاد اجماع‌ساز اصلاح طلبان می‌تواند باعث انسجام و ثبات بیشتر در این جریان سیاسی شود؛ زیرا این نهاد از نمایندگان احزاب و چهره‌های حقیقی جریان اصلاح‌طلب تشکیل شده است.

صادقی خاطرنشان کرد: نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان، رویکرد برنامه محوری دارد. تأسیس اندیشکده‌های سیاسی و فکری و سازوکار انتقال دانش بین نسلی دائمی در جریان اصلاحات می‌تواند باعث تحولی تکاملی در تشکیلات اصلاح طلبان شود.

همه گروه‌ها باید در نهاد اجماع ساز حضور داشته باشند

جلال جلالی زاده، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت نیز به ایمنا می‌گوید: اجماع زمانی رخ می‌دهد که همه گروها و اشخاص شاخص در این نهاد حضور داشته باشند و تنها به گروه خاصی منتهی نشود. اگر قرار است نهاد اجماع سازی در اصلاح طلبان تشکیل شود، باید همه گروه‌ها در آن حضور داشته باشند.

به گفته وی، برخی از چهره‌های شاخص اصلاح طلبان در کشور از پایگاه‌های مردمی خوبی برخوردار هستند. اقلیت‌های مذهبی کشور نیز در اکثر انتخابات‌ها حامی اصلاح طلبان بودند. این دو گروه باید به نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان دعوت شوند.

به گفته این فعال سیاسی اصلاح طلب، نباید اعضا نهاد اجماع ساز تنها از چهره‌های اصلاح طلب تهران تشکیل شود و بهتر است از هر استان دو نماینده در این نهاد حضور داشته باشد.

نهاد اجماع ساز ایرادات شورای عالی را برطرف نکرده است

مهدی بهروزی، رئیس کمیته اطلاع رسانی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اصفهان هم معتقد است: ایرادات گذشته شورای عالی اصلاح طلبان در این سازوکار جدید برطرف نشده است؛ زیرا در گذشته برخی اشخاص عضو شورای عالی اصلاح طلبان بودند که سازوکار انتخابشان مشخص نبود و در نهاد اجماع ساز نیز حضور ۱۰ نفر عضو حقیقی بدون هیچ شفافیتی در مورد انتخاب آنها، مشکلی را بر طرف نمی‌کند.

به گفته وی، مانند گذشته، وزن تشکل‌های اصلاح طلبی که در طول سال منفعل عمل می‌کنند نسبت به تشکل‌های حزبی که گفتمان اصلاح طلبی را سرلوحه کار خود قرار دادند در این نهاد یکی است.

به گفته این فعال سیاسی اصلاح طلب، اگر این ایرادات ادامه داشته باشد، مشکلات جریان اصلاح طلب برطرف نمی‌شود و تنها عنوان شورای عالی اصلاح طلبان تغییر کرده و تأثیر چندانی در کارکرد آن ندارد.

بهروزی خاطرنشان می‌کند: شورای عالی اصلاح طلبان قبل تغییر نام خود باید نسبت به انتقاداتی که به آن وجود دارد و همین طور در مورد فعالیت‌های خود در دو انتخابات پیشین شفاف سازی کند و نسبت به تصمیم‌هایی اشتباهی که اتخاذ کرده از مردم عذر خواهی کند.

کد خبر 462485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.