تحلیل‌های چه اقتصاددانی قابل اعتماد است؟

یک دکترای اقتصاد گفت: به تحلیل‌های اقتصاددانی می‌توان اعتماد کرد که به جزئیات بپردازد، راهکار مناسب ارائه دهد، توضیح درستی درباره مسائل بدهد و درک درستی از اعداد و ارقام داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی ناجی در رویداد تداکس "راه‌حل‌های ساده ۲۰۲۰" که به صورت آنلاین برگزار شد، در خصوص طرز شناسایی مشاوران اقتصادی ناشایست، اظهار کرد: اعتماد مردم در جامعه به اقتصاددان‌ها کم است و عدم اعتماد سبب ایجاد مشکل می‌شود، استفاده سیاست از اقتصاد سرمنشا این بی‌اعتمادی است، البته گاهی اقتصاددان‌ها نیز طرز صحبت کردن با مردم را نمی‌دانند و نمی‌توانند به خوبی درباره اختلاف نظرها موجود درباره اقتصاد را به خوبی برای مردم تبیین کنند و به همین دلیل رابطه مردم و اقتصاد و اقتصاددان‌ها دچار یک سردرگمی شده است که راه حل آن گفت‌وگو کردن است.

وی ادامه داد: برای گفت‌وگو کردن با مردم، اقتصاددان‌ها باید در دسترس باشند، برای تحلیل‌ها دلیل بیاورند و توضیحات دقیقی را بیان کنند تا اعتمادسازی شکل بگیرد، با بررسی ابزاری می‌توان فهمید که کدام اقتصاددان و کدام تصمیم اقتصادی قابل اطمینان و درست است.

این استاد سیاست علم و فناوری با بیان اینکه برای شناسایی اقتصاددان‌های شایسته به چهار ابزار نیاز داریم، تصریح کرد: اولین ابزار دقت به جزئیات و دوری از کلی گویی است، چرا که با پرداختن به جزئیات می‌توان به مشکلات موجود پی برد و با کلی گویی در اقتصاد نمی‌توان مشکلات را شناسایی و پیش‌بینی کرد، اقتصاددان‌ها نباید حل نشدن مشکلات و معضلات اقتصادی در هر زمینه‌ای را به گردن فرهنگ و فرهنگ‌سازی بیندازند.

وی با اشاره به اینکه ابزار دوم برای شناسایی اقتصاددان شایسته این است که آن‌ها غر نزنند و راهکار ارائه دهند، افزود: اقتصاددانی که فقط غر بزند و بهانه بیاورد که چرا این طور هستیم، اقتصاددان خوبی نیست، چرا که اقتصاددان شایسته باید راهکار ارائه دهد، نه اینکه از شرایط موجود ابراز نارضایتی و دلیل تراشی کند، هنر یک اقتصاددان خوب این است که بتواند راهکارهای صحیح و کارآمد ارائه دهد و نقدهای وی باید به راهکارهای عملی و مشخص بیانجامد.

ناجی با تاکید بر اینکه ابزار سوم برای شناسایی اقتصاددان شایسته توضیح دادن است، خاطرنشان کرد: اقتصاددان باید بگویید که چرا و چگونه باید فکر کرد و اقتصاددان شایسته باید بتواند به دو سوال چرا و چطور پاسخ مناسبی ارائه دهد و اگر برای این دو سوال مهم جواب کاربردی و صحیح نداشته باشد، اقتصاددان خوبی نخواهد بود.

وی با توضیح اینکه ابزار چهارم برای شناسایی اقتصاددان شایسته درک درست از اعداد و ارقام است، گفت: هنر و وظیفه اقتصاددان شایسته است که درک درستی از اعداد و ارقام را به مردم ارائه دهد و با بیان صحیح مقایسه‌ها، مفاهیم اعداد، تفاوت اعداد و نسبت‌ها می‌تواند به درک بهتر موضوعات اقتصادی بپردازد.

کد خبر 462473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.