عملیاتی شدن "جهش تولید" در صنعت خودرو

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو گفت: جامعه قطعه‌سازی ۱۰۰ درصد آماده است تا با فراهم شدن زیرساخت‌های لازم به تحقق جهش تولید در خودروسازی کشور کمک کنند.

به گزارش ایمنا، آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو امروز اظهار کرد: وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت از زمان حضور خود در این وزارتخانه، مسؤولیت صنعت خودرو و پیگیری امور مربوطه را به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) محول کرده است.

وی افزود: ایدرو با همکاری انجمن‌های قطعه‌سازی و همچنین خودروسازان بزرگ، بسته جهش تولید را آماده کرده و به وزارتخانه پیشنهاد کرده است، در نهایت وزیر صنعت نیز بر مبنای آن بسته، نامه‌ای به شورای هماهنگی سران قوا ارسال کرده و منتظر تصویب آن هستیم. بسته جهش تولید یاد شده در چند محور اساسی مطرح شده که نخستین آن، تحقق افزایش تولید خودرو است.

نحوه قیمت‌گذاری خودرو

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو با اشاره به اصلاح قیمت‌ها به عنوان دومین محور این بسته، اظهار کرد: در خصوص قیمت خودروهای پرتیراژ و ارزان، مقرر شده همچون گذشته شورای رقابت به صورت دستوری قیمت بدهد به این شرط که خودروسازان و قطعه‌سازان ضرر نکنند.

محبی‌نژاد ادامه داد: در خصوص خودروهای کم‌تیراژ و گران‌قیمت خودروسازان نیز مقرر شده قیمت‌گذاری به هیأت مدیره خودروسازان محول شود به‌طوری که حاشیه زیان وجود نداشته باشد و به احتمال زیاد این تصمیم در روزهای آینده عملیاتی خواهد شد.

وی در خصوص محور سوم این بسته، خاطرنشان کرد: محور سوم حول بحث تأمین نقدینگی برای این دو صنعت است که دو بخش دارد؛ یک بخش آن تسهیلات جدیدی است که حتی در صورت موافقت سران قوا نیاز به تصویب شورای پول و اعتبار دارد.

این مقام صنفی اضافه کرد: اواخر سال گذشته خودروسازان نیمی از تسهیلات ۱۰ هزار میلیارد تومانی مصوب شده از سوی شورای پول و اعتبار را دریافت کرده و بین قطعه‌سازان تقسیم کردند، اکنون پنج هزار میلیارد تومان آن باقی‌مانده که نیاز به مصوبه جدیدی نداشته و فقط باید تاریخ مصوبه قبلی از سوی بانک مرکزی برای پرداخت، تمدید شود.

محبی نژاد تاکید کرد: انتظارمان از بانک مرکزی این است که با توجه به افزایش چشمگیر قیمت نهاده‌های تولید، در تصویب تسهیلات یاد شده برای صنعت خودرو مساعدت کند تا زودتر شاهد اعطای تسهیلات و رفع بخشی از مشکلات قطعه‌سازان باشیم.

وی افزود: تأمین نقدینگی و تخصیص ارز، دو مشکل بزرگ خودروسازان و قطعه‌سازان است که کلید حل آنها در اختیار بانک مرکزی است و با تحقق آنها، برنامه‌ها و اهداف وزارت صنعت برای جهش ۵۰ درصدی در تولید خودرو در سال جاری اتفاق خواهد افتاد.

مشکلات و برنامه‌ها به صورت دستوری حل نمی‌شود

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو در ادامه با بیان اینکه مسائل مربوط به صنعت و اقتصاد هیچگاه به صورت دستوری حل نشده و نخواهد شد، اضافه کرد: دستیابی به هدف جهش تولید نیز به صورت دستوری امکان‌پذیر نیست، بلکه نیازمند یک سری زیرساخت‌ها، برنامه‌ریزی‌ها، هماهنگی‌ها، منابع و سیاست‌گذاری‌ها است.

محبی نژاد تاکید کرد: تا زمانی که به خوبی این عوامل فراهم نشده و در کنار یکدیگر قرار نگیرند، نمی‌توان تحقق اهداف را انتظار داشت.

وی ادامه داد: در این راستا مسؤولان نیز باید تک‌صدایی داشته باشند تا هم‌افزایی در سیاست‌گذاری‌ها در این صنعت را شاهد باشیم که خود مستلزم خودداری از پراکندگی نظرات و آرا در مجلس، دولت، وزارت صنعت، وزارت امور اقتصادی و بانک مرکزی است.

به گزارش ایمنا، اکنون مجموع بدهی خودروسازان به زنجیره تأمین داخلی به ۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده و مانده بدهی معوق تعیین تکلیف نشده خودروسازان به قطعه‌سازان بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان است.

منبع: ایرنا

کد خبر 462008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.