انتخابات ۱۴۰۰ پستی خواهد شد؟

نقش قطر در بهبود رابطه ایران_آمریکا، حواشی بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ در مجلس، وضعیت سربازی در ایران، امکان برگزاری انتخابات پستی در سال ۱۴۰۰ و بررسی اظهارات روزهای اخیر دولت در مورد رابطه با آمریکا از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه ۲۶ آذرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «میانجی جدید» به رازگشایی از نقش تازه قطر به‌جای عمان در بهبود رابطه ایران - آمریکا پرداخت و نوشت: جابه‌جایی بازیگرِ میانجی بین ایران و آمریکا بعد از پایان سفر امیر قطر به تهران، این روزها گمانه تازه‌ای را به میان کشیده است: «قطر جایگزین عمان.» خبرها و واکنش‌ها حکایت از آن دارد که با قطعی شدن ریاست جمهوری جو بایدن از یک سوی و فقدان سلطان قابوس در مسقط از دیگر سوی عملاً نگاه‌ها به سمت دوحه متمایل و متمرکز شده است. ناظران سیاسی معتقدند تغییر نگاه تیم جدید در کاخ سفید به عربستان به نوعی شانس قطر - با توجه به اختلافات ریاض، دوحه و نیز، ریاض با تهران- را بیش از پیش افزایش داده است.

قطر از زمانی که در سال ۲۰۱۷ به واسطه تحریم کشورهای عربی از جمله سعودی‌ها به سمت ایران نزدیک شده است در شرایط مختلف تلاش داشته تا این رابطه دوستی را به طرق مختلف ادامه دهد، حتی در این روزها که موضوع دوباره دوستی عربستان و این کشور هم مطرح شده است. طی سه سال گذشته قطر مؤثرترین کشوری را که در زمان تحریم‌ها در کنار خود می‌دید ایران بود، ایران نیز البته که در اوج تحریم‌های آمریکایی، رابطه با قطر را فرصتی مناسب برای جبران بخشی از تعاملات سیاسی و اقتصادی تعبیر می‌کرد. همه اینها در حالی است که پیش‌تر عربستان ۱۳ بند را به قطر دیکته کرده بود تا در صورت عملی شدن آنها تحریم‌های این کشور را رفع کند. بی‌تردید طبیعی است یکی از شروط ریاض لغو همکاری‌های قطر با ایران بود، اما قطر چنین کاری نکرد و همین امر بیانگر رابطه خاص قطری‌ها با ایران طی سال‌های اخیر بود.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بودجه معلق میان رد و تصویب» به بررسی حواشی لایحه بودجه ۱۴۰۰ در مجلس پرداخت و نوشت: از ابتدای تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۰ به مجلس تا کنون حواشی زیادی به راه افتاد و کلیات بودجه با انتقادات بسیاری از سوی کارشناسان و برخی از نمایندگان مجلس روبه‌رو شد. بررسی اظهارات برخی نمایندگان مجلس طی روزهای گذشته درباره لایحه بودجه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد مخالفت مجلس با این بودجه جدی است و همین مسئله اما و اگرهایی در خصوص رد کلیات بودجه ۱۴۰۰ را به وجود آورد.

با بررسی اظهارات نمایندگان مجلس به نظر می‌رسد احتمال رد لایحه بودجه ۱۴۰۰ قوت گرفته است. برخی از بهارستانی‌ها معتقدند کلیات بودجه دارای اشکالاتی بوده و باید این لایحه رد شود. تسنیم در گزارشی به مجموعه اعتراضات پرداخته است، بر اساس این گزارش از جمله منتقدان لایحه بودجه ۱۴۰۰ می‌توان به جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اشاره کرد، وی در این خصوص گفته است: «لایحه بودجه ۱۴۰۰ بدترین بودجه ممکن در طول سال‌های گذشته است؛ دولت در سال پایانی عمر خود با این مدل بودجه‌ریزی، در حقیقت اعتبار و وجهه خودش را زیر سوال برده است.»

علیرضا نظری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، نیز یکی دیگر از منتقدان لایحه بودجه سال آتی است. او گفته است: «بخش قابل ملاحظه‌ای از درآمدهایی که برای سال آینده پیش‌بینی شده، قابل تحقق نیست و با بودجه خیالی نمی‌توان برای کشور برنامه‌ریزی کرد.»

هادی بیگی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز در خصوص میزان قم بالای فروش نفت گفت: «دولت رقم بالایی را برای فروش روزانه نفت پیش‌بینی کرده که تحقق آن دور از انتظار است. به‌دست خودمان بودجه را طوری تنظیم کرده‌ایم که رفتار آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها در آن اثرگذار باشد.»

سید ناصر موسوی‌لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم با اشاره به قابل تصویب نبودن این لایحه گفته است: «لایحه بودجه ۱۴۰۰ با این مختصات قابل تصویب نیست. منابع درآمدی تخیلی، تورم‌زایی شدید، افزایش وابستگی به نفت، فقدان شاخصه اقتصاد مقاومتی و کسری حداقل ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی، لایحه بودجه را به لایحه زمین‌گیر کردن اقتصاد کشور تبدیل کرده است.»

این در حالی است که روز گذشته محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نیز از این لایحه انتقاد کرد. به گزارش فرارو، رئیس مجلس از لایحه بودجه سال آینده انتقاد کرد و گفت: «متاسفانه بخش‌هایی از لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ با اصل ۱۱۰ قانون اساسی، برنامه پنج ساله توسعه کشور مغایرت دارد، ضمن اینکه در حوزه مصارف بودجه هم مغایرت‌هایی وجود دارد. لایحه بودجه هم اکنون در دست مجلس است و آن بخش‌هایی از این لوایح که با سیاست‌های کلان و برنامه توسعه و مصوباتی که برای مجلس لازم‌الاجرا است، مغایرت دارد را باید مدنظر قرار دهیم.»

روزنامه همدلی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سربازان در معرض خشونت» به بررسی وضعیت خدمت سربازی در ایران پرداخت و نوشت: خدمت وظیفه عمومی موقعیت و روندی است که بر اساس ادبیات عموم قرار است از پسران جوان، مرد بسازد. قدیمی‌ترها ورد زبان‌شان این بود که تا سربازی نروند مرد نمی‌شوند. اما گویا مرد شدن در این کارخانه مردسازی در کشور ما گاهی با توهین و تحقیر گره خورده است. مردان جوان که سرمایه‌های کشور هستند دو سال از بهترین سال‌های عمرشان را به سربازی فرا خوانده می‌شوند و در آنجا معمولاً بدون توجه به حساسیت‌های سنی، جایگاه، شأن و منزلت انسانی‌شان به هر کاری گماشته می‌شوند و اغلب مورد تحقیرآمیزترین رفتارها و الفاظ‌ها نیز قرار می‌گیرند و مانند "سربار" با آنان برخورد می‌شود.

رفتارهای تحقیرآمیز فقط پشت درهای بسته پادگان‌ها اتفاق نمی‌افتد، برخی حتی در ملأ عام این خشونت را به سربازان روا می‌دارند، لابد فکر می‌کنند چون «سرباز» هستند پس استحقاق هر رفتار غیرانسانی را نیز دارند. درست مثل رفتار غیرانسانی یک مقام قضائی در بابل با سربازی که برحسب وظیفه و به دلیل نشناختن اصرار به بازرسی بدنی وی داشته است. اواخر هفته گذشته یکی از بازپرس‌های دادگستری بابل هنگام مراجعه به محل کارش از در ورودی ارباب رجوع با درخواست سرباز وظیفه‌شناس برای بازرسی بدنی مواجه می‌شود و اجازه این کار را به سرباز نمی‌دهد. در ورود قضات، کارشناسان و وکلای دادگستری بابل جدا از محل ورود ارباب رجوع است و به همین دلیل هم سرباز بابلی این بازپرس را نشناخته و بر بازرسی بدنی‌اش اصرار می‌ورزد.

بازپرس وقتی با سماجت سرباز مواجه می‌شود، به صورتش سیلی می‌زند. اقدامی که اعتراضات زیادی هم از سوی سرباز و خانواده‌اش و هم از سوی کاربران فضای مجازی به دنبال داشت و حتی پای مقام‌های بالاتر را به ماجرا باز کرد و آنان نیز به این ماجرا واکنش نشان دادند. بعد از انتشار خبر بدرفتاری با سرباز بابلی امیر دریادار دوم غلامرضا رحیمی‌پور رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح در گفت‌وگو با فارس گفت: اجازه بدرفتاری با سربازان را نمی‌دهیم و موضوع سرباز بابلی نیز در دست بررسی است. وی گفت: اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص نحوه به‌کارگیری و چگونگی رفتار با سربازان بسیار حساس بوده و با هرگونه بدرفتاری احتمالی با سربازان، برخورد می‌کند و اداره‌های بازرسی و حفاظت در پادگان‌ها و مراکز آموزشی و دستگاه‌های مرتبط آماده انعکاس گزارش‌های سربازان در موارد مختلف بوده و اگر محرز شود فردی با سربازی برخورد ناشایست و خلاف مقررات داشته باشد حتماً برخورد می‌کنیم.

بالاخره بعد از حرف و حدیث‌های زیاد و کش‌وقوس‌های چند روزه سرانجام با حضور رئیس کل دادگستری مازندران و دادستان بابل در محل دادگستری استان در ساری نشستی برگزار شد و بازپرس بابلی از سرباز و پدرش در این جلسه عذرخواهی کرد. ماجرای سرباز بابلی با عذرخواهی بازپرس و دوری خانواده وی از حاشیه ختم به خیر شد. اما همیشه این گونه نیست، چه سربازان که با خشونت فیزیکی و کلامی مافوق‌شان یا سازمان‌ها، نهادها و دستگاه‌های دولتی که در آن مشغول به خدمت هستند، مواجه شده اما به غیر از سکوت چاره دیگری نداشته‌اند. در ماجرای سرباز بابلی بخت با وی یار بود که پدرش جزو جامعه پزشکی و داروساز بود، شاید اگر او و پدرش به حقوق انسانی خود آشنا نبودند، این سرباز مانند بسیاری از سربازان دیگر این توهین و تحقیرها را رویه‌ای جاری می‌دانست که باید بپذیرد و بدون کوچک‌ترین اعتراضی هم گردن نهد.

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «‌آیا انتخابات ۱۴۰۰ پستی خواهد شد؟» به بررسی برگزاری انتخابات پستی در ایران پرداخت و نوشت: با نزدیک‌شدن به تاریخ انتخابات ریاست‌جمهوری و ادامه روند شیوع بیماری کرونا و نبود دورنمایی از زمان پایان این اپیدمی، نحوه برگزاری انتخابات به چالشی جدی تبدیل شده است. از یک سو نگرانی از تجمع افراد و خطر افزایش ابتلاء به کرونا وجود دارد و از سویی دیگر رأی‌گیری در ایران به شکل سنتی بوده و پیش‌بینی موارد جایگزین تاکنون اتفاق نیفتاده است. با توجه به اهمیت و گستردگی انتخابات ریاست‌جمهوری انتظار می‌رود از تجربه کشورهای دیگر در این مسیر استفاده شود که انتخابات پستی و الکترونیک دو روشی هستند که در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا مورد استفاده قرار گرفتند؛ روش‌هایی که هم مشارکت بالایی در آمریکا به همراه داشتند و هم سلامت رأی‌دهندگان را تضمین کردند. البته ایجاد سازوکار برپایی چنین روش انتخاباتی هم به قانون‌گذاری نیاز دارد و هم تضمین سلامت انتخابات بسیار مهم است.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در این رابطه گفته است: اخذ رأی به صورت پستی یا الکترونیک از راه دور یا شیوه‌های مختلف دیگر باید در مجلس تبدیل به قانون شود. اگر چنین پیشنهادهایی ارائه و تبدیل به قانون شود، شورای نگهبان قطعاً استقبال خواهد کرد. در رابطه با الکترونیکی‌ شدن انتخابات ۱۴۰۰ باید بگویم که ایجاد این سازوکار بر عهده وزارت کشور است و بنده به‌عنوان عضو شورای نگهبان نمی‌توانم درباره آن صحبت کنم؛ یعنی هنوز مشخص نیست که آیا امکانات وزارت کشور برای برگزاری انتخابات با امکانات الکترونیکی مهیاست یا نه؟

وی ادامه داد: شورای نگهبان سال‌های متمادی به دنبال الکترونیکی‌کردن انتخابات‌ها در کشور بوده و هست و حتی تمام سعی و تلاشش را انجام داده است تا به وزارت کشور کمک کند که انتخابات‌ها به صورت الکترونیکی برگزار شود. البته انتخابات الکترونیک داستان پرماجرایی دارد و سال‌هاست مطرح می‌شود، اما تاکنون جدی گرفته نشده است که بخشی به دلیل نگرانی از امنیت این نوع انتخابات و تأمین سلامت آن است و بخشی هم مربوط به ترس مسئولان از اجرای روش‌های نوین. در این بین بحث ایجاد زیرساخت‌های لازم نیز مطرح است، اما در رابطه با انتخابات پستی که آن هم نیاز به قانون‌گذاری و فراهم‌کردن بسترهای لازم دارد، مجلس تمایلی برای ورود ندارد.

محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، در رابطه با اظهارات کدخدایی مبنی بر اینکه اخذ رأی از طریق «پستی» باید در مجلس تبدیل به قانون شود، گفت: فعلاً برنامه‌ای برای اخذ رأی از طریق پستی نداریم؛ زیرا شرایط در کشور مهیا نیست و زیرساخت‌های لازم برای برگزاری انتخابات پستی وجود ندارد و بنابراین مجلس در این زمینه تصمیم نخواهد گرفت و به این موضوع ورود نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ امکان برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک هم وجود ندارد؛ زیرا زیرساخت آن از سوی شورای نگهبان و وزارت کشور در همه حوزه‌ها فراهم نشده است.

نماینده مردم اراک و کمیجان در رابطه با برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ با وجود کرونا گفت: باید تلاش کنیم سقف مشارکت مردم را بالا ببریم تا مردم در انتخابات حضور یابند و برای این باید زیرساخت‌ها فراهم باشد. در این شرایط نه زیرساخت لازم فراهم است و نه قانون چنین اجازه‌ای را که به صورت دیگری انتخابات برگزار کنیم می‌دهد.

مجلس که این روزها در حال بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات است و می‌تواند انتخابات الکترونیک و پستی را در این طرح قرار دهد، تاکنون تمایلی برای این امر نداشته و استدلال نمایندگان نبود امکانات لازم برای برگزاری الکترونیک و پستی انتخابات است؛ البته تا زمانی که مجوز برگزاری انتخابات پستی یا الکترونیک از سوی نمایندگان مجلس با قانون‌گذاری صادر نشود، ایجاد بسترهای لازم هم اتفاق نخواهد افتاد. ازاین‌رو قبل از هر اقدامی باید نمایندگان مجلس بر اهمیت تغییر قانون در زمینه روش‌های اخذ رأی واقف شوند و با حفظ روش سنتی، روش‌های الکترونیک و حتی پستی را در شرایط خاص مانند وضعیت فعلی به رسمیت بشناسند.

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بایدن واقعی یا خیالی؛ دولت به کدام‌یک دل بسته است؟!» به بررسی اظهارات روزهای اخیر دولت در مورد رابطه با آمریکا و رفع تحریم‌ها پرداخت و نوشت: در نشست خبری اخیر رئیس‌جمهور، شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی آمریکا این سوال را مطرح کرد: «آقای جو بایدن اعلام کردند که مایل هستند مجدداً به برجام بازگردند، اما این بار به دنبال یک توافقنامه قدرتمندتر هستند که شامل برنامه موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران خواهد بود و در این راستا کشورهایی مثل آلمان، فرانسه، بریتانیا با آن هم‌صدا هستند. با توجه به الحاقاتی که مد نظر آقای بایدن است، به نظر شما، بازگشت کامل به تعهدات کامل از طرف همه طرف‌ها، منطقی و واقع‌بینانه به نظر می‌رسد و آیا به نظر شما این امر تا زمان پایان کار دولت شما محقق خواهد شد؟».

آقای روحانی در پاسخ گفت: «آن تعبیری که شما نقل کردید از آقای بایدن من نشنیدم که بگوید که اگر بخواهم برگردم باید یک توافق دیگر و قوی‌تری داشته باشیم. این حرف ترامپ است و حرف بایدن نیست. ترامپ همین را می‌گفت، می‌گفت این توافق را قبول نداریم و باید برگردیم به یک توافق قوی‌تر. بر فرض هر کس این حرف را بزند، آلمان بگوید یا هر کس. هیچ پیش شرطی را نخواهیم پذیرفت از هیچ‌کس. نه برجام قابل مذاکره است و نه اینکه بخواهیم برجام را از نو پهن کنیم روی میز مذاکره و ماده به ماده بحث کنیم. یک برجام است قبلاً مذاکره شده و توافق شده است. عین این برجام را همه اجرا می‌کنند یا اجرا نمی‌کنند، اگر اجرا کردند ما هم اجرا می‌کنیم».

رئیس‌جمهور در ادامه گفت: «مسائل دیگری که نام بردید مسائل موشکی و منطقه‌ای هیچ ارتباطی به مسئله هسته‌ای ندارد. اینها را قبلاً با ما صحبت کرده بودند، همان موقع که ۱+۵ با ما صحبت می‌کرد در برجام همه اینها را بحث کردند، ماه‌ها آمریکا بحث می‌کرد که مسئله موشکی را وارد کند رد کردیم و گفتیم قابل مذاکره نیست. ماه‌ها بحث می‌کردند که مسائل منطقه هم وارد شود، همه اینها بحث شده و رد شده است. ترامپ بی‌خبر بوده از همه چیز و اصلاً نمی‌دانست ولی آقای بایدن به خوبی می‌داند چه مذاکراتی انجام شده و چه شده است. اینها قابل طرح و مذاکره نیست. آن چیزی که می‌تواند روی میز باشد همین‌که همه به تعهدات کامل خودشان برگردند.»

متأسفانه برخی دولتمردان و از جمله رئیس‌جمهور، از «بایدن خیالی» سخن می‌گویند؛ چرا که جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب آمریکا با آنچه دولتمردان و برخی فعالین مدعی اصلاحات و رسانه‌های زنجیره‌ای از وی توصیف می‌کنند، هیچ تناسب و نقطه اشتراکی ندارد.

جو بایدن در شهریور ۹۹ در یادداشتی در پایگاه اینترنتی شبکه خبری سی ان ان، با عنوان «راه‌های هوشمندانه‌تری برای سختگیری علیه ایران وجود دارد» با اشاره به شکست سیاست ترامپ در رسیدن به توافقی بهتر از برجام با ایران، نوشت: «وقتی ترامپ ریاست‌جمهوری را به دست گرفت؛ وعده یک توافق بهتر برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران را داد و متعهد شد که به تهران برای مهار رفتار تهاجمی‌اش در سراسر خاورمیانه فشار وارد می‌کند. مثل خیلی از وعده‌های رئیس‌جمهور ترامپ، مشخص شد که این وعده‌ها فقط شعارهای توخالی است».

بایدن در ادامه نوشت: «من هیچ تردیدی درباره چالش‌ها و مشکلاتی که رژیم ایران بر منافع امنیتی آمریکا، دوستان و شرکای ما و بر مردم خودش تحمیل می‌کند، ندارم. اما همان‌گونه که راه ترامپ وجود دارد، همزمان راه هوشمندانه و حساب شده دیگری نیز برای سختگیری علیه ایران هست».

کد خبر 461926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.