سیستم دفع فاضلاب اهواز در ۱۵ سال اخیر پیشرفتی نداشته است

رئیس کمسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای شهر گفت: نمی‌توانیم فاضلاب شهر را به بهترین شکل به سمت تصفیه خانه‌ها ببریم. کم‌کاری برخی از مدیران باعث شده که در ۱۵ سال اخیر در این زمینه پیشرفتی نداشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ محمد جعفر فلسفی در یک گفت‌وگوی برخط در رابطه با مشکلات دفع فاضلاب و آب‌های سطحی استان خوزستان، اظهار کرد: مسئله دفع فاضلاب ۲۰ سال است که در اهواز جدی است و در این چندسال این شهر درگیر این موضوع بوده است. در گذشته نگرانی‌ها بین رسانه‌ها و مردم در رابطه با ارتقای شبکه دفع فاضلاب زیاد بود، در حال حاضر نیز بحث آن بسیار مهم است و از نظر من هیچ مسئله‌ای مهم‌تر از این موضوع در اهواز وجود ندارد.

وی ادامه داد: عوامل زیادی دست به دست هم داد که اکنون شاهد بروز چنین مشکلاتی باشیم، در دوره قبلی ریاست جمهوری قرار بود برای شبکه دفع فاضلاب بودجه‌ای داده شود اما اهواز به صورت جدی دیده نشد. در گذشته تمرکز مسئولان روی تامین آب اهواز بود و دولت‌ها سعی داشتند تنها به مسئله آب نگاه کنند، باید در گذشته برنامه‌ریزی دقیقی می‌شد تا اکنون شاهد بروز چنین مشکلاتی نباشیم.

رئیس کمسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای شهر افزود: اوضاع کیان شهر خوب نیست و بازسازی این منطقه نیز سخت است و از نظر زیر ساخت دچار مشکل است باید با برنامه‌ریزی پیش برویم تا این کار در یک مدت طولانی و یا کوتاه به ثمر بنشیند. برنامه و اراده‌ای وجود نداشته است که این مشکل حل شود.

شرایط کنونی شبکه دفع فاضلاب موجب مهاجرت مردم شده است

فلسفی اضافه کرد: نقصان در شبکه دفع فاضلاب باعث مشکل در ساخت و ساز می‌شود و مردم را مجبور به مهاجرت می‌کند. دفع آب‌های سطحی نیازمند اقداماتی است که در گذشته باید برنامه‌ریزی می‌شد اما این موضوع به حال خود رها شد. طرحی را برای بهبود وضعیت فعلی داریم که باید به‌روزرسانی کنیم و در دستور کارمان قرار دهیم.

وی بیان کرد: مشکلات شهر نشان دهنده یک ضعف است که ضعف اصلی آن مدیریتی است که تنها یک شخص در این موضوع دخیل نبوده است و به صورت کلی کسی بر روی این بخش نظارت نداشته است. همزمان نمی‌توانیم تمامی مشکلات را حل کنیم بلکه باید با یک استراتژی بلند مدت مشکلات را برطرف کنیم.

رئیس کمسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای شهر تصریح کرد: باید روی هر مسئله تمرکز ویژه‌ای داشته باشیم، برنامه‌ای را طرح کنیم و به دستگاه‌های موجود ارائه دهیم تا این مشکل هرچه زودتر حل شود، اگر استراتژی نداشته باشیم این مشکلات در آینده دور هم حل نخواهد شد. همه مسئولان باید دست در دست هم برای ساماندهی این موضوع تلاش کنند تا شرایط اهواز بهتر شود. تا زمان خشکسالی مشکلی وجود نداشت اما با بارش‌های کنونی باعث شده مشکلات در زمینه آب‌های سطحی جدی شود.

شبکه‌های دفع فاضلاب شهر ضعیف است

فلسفی با بیان اینکه اهواز باید شبکه‌های مجزا در دفع آب‌های سطحی و فاضلاب داشته باشد، گفت: شهردارهای قبلی به این موضوع بی توجه نبوده‌اند و برای این موضوع اقداماتی انجام داده‌اند. در گذشته جمعیت شهر اهواز کم بوده است که به همین دلیل شبکه‌های ضعیفی ساخته شده است اما اکنون با بالا رفتن جمعیت شاهد این هستیم که شبکه کشش دفع این حجم از فاضلاب را ندارد. اگر از نظرات و توان کسانی که دلسوز هستند در این بخش استفاده شود قطعاً شاهد اتفاقات خوبی برای شهر خواهیم بود.

وی ادامه داد: از ابتدا نگران نحوه دفع آب‌های سطحی بودیم و برای بهبود این وضعیت تلاش زیادی انجام دادیم، شبکه‌های موجود کشش لازم را برای دفع فاضلاب ندارد و اگر آب‌های سطحی نیز اضافه شود اتفاقات بدی برای شهر رخ خواهد داد. لایروبی‌ها شده اما کیفیت آن پایین بود و در همه مناطق شهر دنبال نشد.

رئیس کمسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای شهر افزود: خروجی‌های فاضلاب به سمت رودخانه کارون می‌رود که این اتفاق اصلاً خوب نیست، در اجرا نیز مشکلاتی وجود دارد و در بخش‌های زیست محیطی و میراث فرهنگی ما دچار مشکل هستیم و نمی‌توانیم فاضلاب شهر را به بهترین شکل به سمت تصفیه خانه‌ها ببریم. کم‌کاری برخی از مدیران باعث شده که در ۱۵ سال اخیر در این زمینه پیشرفتی نداشته باشیم، باید این کار بر عهده افراد متخصص و دلسوز قرار بگیرد تا با یک برنامه‌ریزی خوب به نتیجه مطلوب برسیم.

طرح ضربتی می‌تواند مشکل آبگرفتگی را حل کند

فلسفی اضافه کرد: در سال ۹۷ و ۹۸ آبگرفتگی‌های شدیدی داشتیم که ما باید در سال ۹۷ برای رفع آن چاره می‌اندیشیدیم اما این اتفاق توسط شهرداری انجام نشد و نهادها این مسئولیت را بر دوش یکدیگر قرار دادند و همین موضوعات باعث شد تاکنون دلایل بروز این وضعیت رفع نشود. با کمک شهرداری و آبفا مشکلات را جمع‌آوری کردیم و طرحی را با نام طرح ضربتی ارائه دادیم، باید خطی را از محل آبگرفتگی اجرا کنیم تا آب از نقطه‌ای به نقطه دیگر برود اما اگر ایستگاه‌ها با ظرفیت کامل خدمات خود را ارائه نکنند طرح ما دچار مشکل خواهد شد.

وی در پایان گفت: طرح ضربتی قرار بود در ۵۶ نقطه اجرا شود اما در برخی ایستگاه‌ها شاهد کارایی لازم نبودیم و پمپ‌ها دچار مشکل بود و قدرت لازم را برای انتقال آب نداشت که همین موضوعات طرح ما را بی‌ثمر می‌کرد. این طرح جواب خواهد داد اما در ایستگاه‌ها دچار مشکل هستیم و باید این مسئله را حل کنیم تا مشکل آب گرفتگی به صورت کامل حل شود.

کد خبر 461888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.