شورا ۶ ملک تهران را باغ اعلام کرد

اعضای شورای شهر تهران به پرونده ۹ پلاک ثبتی برای تشخیص باغ و غیر باغ بودن رسیدگی کردن و به ۶ پرونده رأی باغ دادند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جلسه امروز (سه شنبه) شورای شهر تهران به موضوع بررسی پرونده باغات اختصاص داشت که چند پرونده بیش از سایر پرونده‌ها مورد توجه اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت.

محمد سالاری در تشریح اولین پرونده گفت: این پرونده مربوط به ۴ پلاک ثبتی است که با مساحت ۳۳۰۰ متر مربعدر محله سعادت آباد در منطقه دو قرار دارد و کاربری فعلی آنها لایه تثبیت شده پارک و فضای سبز است.

او ادامه داد: در سال ۹۸ کمیسیون ماده هفت، این ملک را با داشتن ۱۲۷ درخت باغ اعلام کرده در حالی که حد نصاب درختان آن ۱۳۲ بوده است.

سالاری با بیان این که طبق بند ۴ کمیسیون ماده ۵ در کاربری فضای سبز تثبیت شده باید ۷۰ درصد آن به شهرداری به صورت رایگان برای صرف در حقوق عامه داده شود و در ۳۰ درصد باقیمانده نسبت به اخذ پروانه اقدام کند، ادامه داد: این املاک در دره حسنک که سراسر باغ و فضای سبز است، واقع شده و با توجه به فضای خاص این دره و عکس‌های هوایی و همچنین مستندات پرونده نظرمان بر باغ بودن این پلاک ثبتی است.

اعضای شورای شهر به این پلاک ثبتی رأی باغ دادند.

در ادامه پلاک ثبتی دیگر مربوط به دوملک به مساحت ۷۲۹ متر در محله درکه واقع در منطقه یک مورد بررسی قرار گرفت.

سالاری در توضیح این پلاک ثبتی گفت: در سند یکی از ملک‌ها عنوان شده که عرصه و عیان و دیگری فضای مشجر با احداث یک خانه است. بررسی سند مادر نشان داده که شش دانگ باقیمانده یک باغ هستند که کاربری قدیمی آنها نیز مسکونی بوده که از نظر کمیسیون ماده هفت این املاک شرایط احراز باغ را دارند.

او از اعضای شورای شهر درخواست کرد که به حد نصاب درختان این پرونده که ۳۵ اصله است دقت کنند و گفت: البته در یکی از این املاک ۱۶۴ متر ساختمان ساخته شده و پایان کار هم دارد، در ملک دیگر مجوز تخریب و نوسازی دریافت شده و حتی در سنوات گذشته در گذر شمالی یک گود برداشته شده است. اما چون در سند مادر این ملک باغ اعلام شده ما هم آن را باغ اعلام می‌کنیم. اعضای شورای اسلامی تهران نظر کمیسیون مربوطه مبنی بر باغ بودن را پ به تصویب رساندند.

در ادامه پلاک ثبتی دیگری با مساحت ۵۷۸ متر در خیابان هدایت واقع در منطقه ۱۲ بررسی شد.
سالاری در توضیح این پلاک ثبتی گفت: در سند تک برگی آن قید شده که عرصه و عیان باغچه است و این در حالی است که تنها یک درخت در این ملک قرار دارد و حد نصاب آن باید ۲۳ اصله درخت می‌بود. اما چون در متن سند باغچه قید شده با این که در عکس‌های هوایی پوشش درخت نمی‌بینیم اما این ملک را باغ اعلام می‌کنیم.

امینی در واکنش به این رأی کمیسیون گفت: نظر کمیسیون در حالی مبنی بر باغ بودن است که زیر پهنه این ملک مختلط بوده و کاربری قدیمی آن مسکونی است و تنها یک درخت دارد و با چه توجیجی آن را باغ اعلام می‌کنید؟

نژادبهرام در واکنش به این سوال گفت: ما براساس آئین نامه و مفاد قانونی باغ بودن یا نبودن را تشخیص می‌دهیم و در آئین نامه نیز اگر در سند آمده باشد که ملک باغ مشجر یا فضای سبز است، آن را باغ اعلام می‌کنیم.

اعضای شورای شهر به این پلاک ثبتی رأی غیرباغ دادند.

در ادامه پلاک ثبتی دیگری با مساحت ۳۶۳۹ متر در خیابان شهید رجایی واقع در منطقه ۲۰ مورد بررسی قرار گرفت.

سالاری در توضیح این پلاک ثبتی گفت: در مشخصات سند آمده که این ملک شش دانگ زمین است و کاربری قدیمی آن مسکونی و زیر پهنه s است و کمیسیون ماده هفت در سال ۹۹ با داشتن ۹ درخت باغ اعلام کرده و این در حالی است که حد نصاب درختان باید ۱۷۱ اصله باشد و دقت داشته باشید که ۸۹۶ متر بنا در این ملک ساخته شده اما اثری از پروانه ساختمانی این ملک در آرشیو شهرسازی وجود ندارد و ما نیز براساس مشخصات سند و عدم پوشش درخت و نداشتن حد نصاب اعلام می‌کنیم که این ملک باغ نیست.
 

رسولی در واکنش به این سخنان با تاکید به این که در آرشیو شهرسازی نشانی از مدارک و مجوز نیست چراکه بنای احداثی فاقد پروانه است و ساخت و ساز غیر مجاز بوده گفت: فضای اعیانی این پلاک مشروعیت ندارد و شاید کسری درختان نیز ناشی از تخریب گذشته مالک باشد و اگر قرار باشد رأی غیر باغ بدهیم در واقع دیگران را به ارتکاب خلاف در ساخت و ساز تشویق کردیم.

امینی در واکنش به سخنان رسولی گفت: تخلف مالک در ساخت و ساز غیر قانونی ربطی به باغ ندارد چرا که موضوع باغ جدا است و مسئله ساخت و ساز غیر مجاز نیز باید به صورت جداگانه بررسی شود. اعضای شورای شهر تهران به ملک مذکور رأی غیرباغ داند.

در ادامه محمد سالاری در تشریح یک پرونده دیگر گفت: مساحت این پلاک ثبتی ۴۸۳ متر است که در محله الهیه واقع در خیابان دکتر حسابی واقع در منطقه یک قرار دارد که در سند آن یک باغ مشجر قید شده و کاربری قدیمی آن مسکونی است و نظر کمیسیون ماده هفت با داشتن ۲۴ اصله درخت، باغ است و ما نیز این ملک را باغ اعلام می‌کنیم.

اعضای شورای شهر تهران به این پلاک ثبتی رأی باغ داند.

در ادامه پلاک ثبتی دیگری به مساحت این ملک ۴۰۶۸ متر در محله الهیه انتهای فرشته در منطقه یک بررسی شد.

سالاری در تشریح این پرونده گفت: کمیسیون ماده هفت دردو مرحله این پلاک ثبتی که دارای دو ملک است را باغ اعلام کرده و شورای شهر نیز آن را تأیید کرده اما دیوان عدالت اداری رأی شورا را ابطال کرده و دستور به بررسی مجدد توسط کمیسیون سه نفره داده است و حالا این کمیته سه نفره با توجه به تعهد مالک مبنی بر نگهداری از ۷۹ درخت و همچنین با احتساب سطح اشغال اعلام کردند که شرایط احراز باغ ندارد.

سالاری با اشاره به اینکه این ملک دارای پروانه برج باغ است اضافه کرد: می‌تواند در ۳۰ درصد سطح اشغال در ۱۱ طبقه ساخت و ساز انجام دهد. این ملک در مرحله گودبرداری است و تعداد زیادی درختان براساس مجوز برج باغ قطع شده و تنها علتی که ما این پرونده را مجدداً بررسی می‌کنیم رأی دیوان عدالت اداری است وگرنه معتقدیم این ملک باغ است.

اعضای شورای شهر تهران نیز به باغ بودن این ملک رأی مثبت دادند.

در ادامه سالاری در تشریح پلاک ثبتی دیگری گفت: پلاک ثبتی دیگر مربوط به یک ملک ۱۸۵۰ متری در خیابان دربند واقع در منطقه یک است که کاربری قدیمی اش مسکونی بوده و مشخصات سند نیز یک قطعه زمین بوده اما کمیسیون ماده هفت این ملک را با داشتن ۱۰۲ درخت باغ اعلام کرده در حالی که حد نصاب درختان این ملک ۹۹ درخت بوده است و البته ۲۱۵ متر بنا در این ملک قرار دارد که مشاهده عکس‌های هوایی و همچنین حد نصاب درختان نشان می‌دهد که این ملک باغ است.

اعضای شورای شهر به این پلاک ثبتی رأی باغ داند.

در ادامه پلاک ثبتی دیگری به مساحت ۵۹۵ متر در بلوار اندرزگو در خیابان چیذر واقع در منطقه یک بررسی شد.

سالاری در توضیح این پرونده گفت: در سند شش دانگ مشجر قید شده و کاربری قدیمی آن بهداشتی و درمانی و کاربری فعلی پارک و فضای سبز است و کمیسیون ماده هفت این ملک را با داشتن ۳۶ درخت باغ اعلام کرده، اما حد نصاب درختان این ملک چون ۴۰۱ متر بنا دارد ۱۲ اصله است و رأی ماده ۱۲ نیز نشان می‌دهد که این قطعه زمین در سند مادر هم باغ بوده است.

او ادامه داد: ملک فوق قطعه تفکیکی از باغ چیدر یا عدالت است که پروانه ساختمانی هم دارد و ۹ طبقه ساخته است. علت بررسی این پرونده استعلام شعبه یک بازپرسی است که به دلیل کم شدن ۳۲ درخت پلیس امنیت از ما خواسته که باغ بودن یا نبودن این ملک را اعلام کنیم که ما معتقدیم این ملک باغ است.

خلیل آبادی در واکنش به این رأی گفت: این ملک جواز گرفته و حتی ساخت و ساز را انجام داده و حالا که می‌خواهد تغییر نقشه بدهد شورا و شهرداری نظر دیگری دارند و نمی‌تواند جواز این ملک را باطل کرد چرا که با این کار سنگ روی سنگ بند نمی‌شود و فردا یک نفر دیگر مجوز و رأی ما را رد می‌کند. از طرفی مساحت این زمین نیز کم است و نه باغ خواهد شد و نه به فضای سبز کمک می‌کند.

خلیل آبادی از اعضای شورای شهر تهران درخواست کرد که به این پلاک رأی منفی بدهند و مالک را به دلیل قطع درختان جریمه کنند.

زهرا صدراعظم نوری در واکنش به صحبت‌های خلیل آبادی، ابتدا از او درخواست کرد با حداقل به یک پرونده رأی باغ بدهد.

خلیل آبادی در واکنش به او گفت: فرق من با شما این است که در شهر ری باغ زیاد دیدم و شما دو دانه درخت را هم باغ اعلام می‌کنید.

نوری در ادامه گفت: بله درست است ما بچه روستا هستیم و باغ زیاد ندیده‌ایم. که خلیل آبادی گفت بچه روستا که باید زیاد باغ دیده باشد.

هاشمی توضیح داد باید بگویید بچه کویر هستید.

در ادامه نوری با اشاره به توضیحات اعطا در پرونده قبلی گفت: این اعتراض وارد است چرا که توضیحاتی که داده می‌شود می‌تواند نوع تصمیم گیری صحن را تغییر دهد. در صحن سه گروه برای رأی دادن حضور دارند. یک گروه مصصم به رأی باغ هستند با توجه به استنادات، یک گروه مصمم به رأی غیر باغ به استنادات هستند و یک گروه خاکستری داریم که وقتی توضیحات داده می‌شود رأی آنها تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

او افزود: قرار نیست نه پروانه و نه جواز و نه تراکم این پلاک تغییر کند. این پلاک ۳۲ درخت را قطع کرده و برای مجازات و جریمه پلیس امنیت از شورای شهر در مورد نوعیت این ملک سوال پرسیده است و اگر نظر شورای شهر اصلاح طلب که مصوبه برج باغ را لغو کرده این است که با وجود قطع ۳۲ درخت از مالک تقدیر شود، این رویکرد جدید است.

نظر کمیسیون شهرسازی مبنی بر باغ بودن این پلاک ثبتی تصویب شد.

کد خبر 461826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.