به گزارش ایمنا، معصومه ابتکار در نشست هم اندیشی مدیران زن وزارت آموزش و پرورش که از شبکه شاد پخش شد، با بیان اینکه موضوع عدالت جنسیتی در دستورکار دولت تدبیر و امید در سالهای اخیر بوده و در قانون برنامه ششم توسعه به صراحت به عنوان تکلیف و رویکرد قانونی مطرح شده است گفت: مقوله عدالت جنسیتی به شاخص، سیاست و برنامههای اصلاح وضعیت زنان در استانها تبدیل شد بر این اساس از ۱۷۷ شاخص عدالت جنسیتی ۱۹ شاخص به طور خاص مربوط به آموزش و پرورش و از وظایف این دستگاه است. البته وزارت آموزش و پرورش در برخی شاخصهای دیگر هم همکار ما هستند.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش در تدوین شاخصهای عدالت جنسیتی همکار ما بود گفت: از تمام استانها که در تدوین سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده با ما همراهی و از تصویب اسناد در شورای برنامهریزی استانها همراه ما بودند تشکر میکنم. امید است با برنامههای اجرایی خوب در جهت تحقق شاخصها نیز گامهای خوبی بردارید.
ابتکار ادامه داد: این شاخصها برگرفته از مفاهیم نورانی قرآنی است. آیات بسیاری داریم که اشاره دارد از مرد و زن هرکس عمل صالح انجام دهد جایگاهش در نزد خداوند محفوظ است و عمل صالح جنسیت نمیشناسد و این نیست که فقط متعلق به یک جنسیت و یا حتی طیف خاصی باشد. این نگاه متعالی و عادلانه جنسیتی قرآن کریم است.
وی با بیان اینکه وظیفه داریم اگر امروز مدعی هستیم که میخواهیم احکام متعالی قرآن و سیره ائمه را در قالب یک جامعه به روز محقق کنیم و آنچه رهبری در گام دوم انقلاب بر آن تاکید دارند که تمدن ساز بودیم و باید باشیم، باید به همین ظرایف در عمل توجه کنیم، گفت: باید از فرصتهایی که خداوند در خلقت و نوع نگاه نسبت به زنان و مردان تعیین کرده در عمل و اجرا و اداره امور کشور استفاده کنیم.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: از همین رو بوده است که ما نگاهمان به بحث عدالت جنسیتی در قانون و سیاستها شکل گرفته است و به دنبال الگوهای معاصر هستیم ولو الگوهای تاریخی باشند. باید توجه کنیم که زن و دختر و مرد مسلمان در جامعه امروز ایرانی چه هویت و جایگاهی دارد و باید چه گامهایی بردارد تا جایگاهش را ارتقا دهد. در بخش آموزش وظایف روشن است و ما همکاریهای خوبی را با وزارت آموزش و پرورش در جهت ارتقای شاخصها داشتهایم.
ابتکار با اشاره به اینکه اکنون در مرحله رصد و پایش قرار داریم گفت: سامانه رصد و پایش شاخصهای عدالت جنسیتی آماده است و انتظار داریم اولین دستگاهی که اطلاعات را وارد میکند آموزش و پرورش باشد.
وی افزود: کار مشترک مهارت خوب زیستن که شامل ۱۲ مهارت است را تقدیم وزارت آموزش و پرورش کردیم و امید است استفاده خوبی در انتشار و بهره برداری در شبکه شاد از آن صورت گیرد. امید است به زودی شکل مجازی دوره مهارتهای خوب زیستن را بویژه برای مربیان برگزار کنیم.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده به همکاری با وزارت آموزش و پرورش پیرامون موضوع بازماندگی از تحصیل اشاره کرد و کودک همسری را یکی از عوامل مرتبط با بازماندگی از تحصیل دانست و گفت: اقداماتی در این زمینه انجام شده و کودک همسری امروز یکی از نگرانیهای ماست. همچنین نگرانیهایی درباره کتاب درسی مدیریت خانواده مطرح است و مکتوباتی در این باره به دست ما رسیده که امید است ورود مناسبی اتفاق بیفتد.
ابتکار با اشاره به مصوبه شورای عالی اداری مبنی بر حضور ۳۰ درصدی زنان در مناصب مدیریتی گفت: اتفاقات خوبی در این زمینه افتاده و درباره مصوبه شورای عالی اداری تحولات خوبی در سه سال گذشته رخ داده و رصد مدیران زنان دولت از ۱۱ درصد در سال ۹۶ به بالای ۲۵ رسیده است و البته هنوز جای کار دارد. اگر همین ۵ درصد را در کلان دولت تا هشت ماه دیگر محقق کنیم اتفاق مهمی است.
وی ادامه داد: البته متأسفانه امتیاز مربوط به مصوبه شورای عالی اداری را دیوان عدالت اداری لغو کرد. اکنون آن امتیاز نیست، اما سیاست، سیاست دولت است و کماکان وجود دارد و زمینه برای حضور مدیران زن در دستگاههایی مثل آموزش و پرورش فراهم است.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه در کل دولت در سه سال اخیر ۸۰۰۰ زن مدیر جدید در سطوح پایه و میانی وارد شدهاند، اظهار کرد: حدود ۹۰ زن مدیر عالی در سطح کشور داریم و آمار مدیران عالی از زیر ۱۰ نفر به ۹۰ نفر رسیده است و حتماً در آموزش و پرورش با نگاه خوب وزیر این فرصتها بیش از پیش مهیا میشود.
وی تاکید کرد: باید این فرصتها را برای زنان شایسته مهیا کنیم. زن شایسته در دولت کم نداریم. سطح تحصیلات زنان دولت از مدیران دولت مقداری بالاتر است و استفاده از شایستگیهای تخصصی، علمی زنان در این فرصت باقی مانده هشت ماه دولت مورد توجه بیشتر قرار بگیرد.
ابتکار با بیان اینکه مسئله مهم است، زیرا اگر بتوانیم از ظرفیت زنان بیشتر استفاده کنیم کمک میکند در موضوعات فرهنگی و تربیتی نگاه مادرانه بیشتر دیده و دخالت داده شود گفت: شیوههای تربیتی و روشهایی که برخی فطری است و همچنین نگاه مدیریت زنانه میتواند در همه ارکان کشور نه فقط در آموزش و پرورش کمک کننده باشد.
بنابه گزارش ایسنا، وی افزود: امام راحل هم میگوید «باید زنان در مقدرات اساسی کشور دخالت کنند.» یعنی اینکه باید به زنان فرصت برای حضور در تصمیم سازی و تصمیم گیری ها بدهیم و اگر تحول و باز شدن مسیر به سمت اعتلا را ندیدیم ارزیابی کنیم و ببینیم چرا. این فرصت دادن مهم است. با رویکردی که دولت دارد زمینهها را در این باره فراهم کرده است. در آموزش و پرورش هم تحولات خوبی داشتیم، اما یقیناً ظرفیتها بیشتر است و در زمان باقی مانده کوتاه تا پایان دولت همچنان قابل طی شدن است و امید است شاهد تحولات خوبی در این زمینه باشیم.
نظر شما