رشد مصرف مواد در مدارس به صفر رسیده است

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر اینکه رویکرد ستاد مبتنی بر پژوهش محوری است، گفت: این رویکرد سبب شد ۴۰ هزار مدرسه تحت پوشش طرح «یاریگران زندگی» قرار گیرند که با این طرح آهنگ رشد مصرف مواد در مدارس به صفر رسید.

به گزارش  ایمنا، حمید صرامی روز سه شنبه در نشست تخصصی ویدئو کنفرانسی مدیران کل و دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سراسر کشور که با هدف ارائه دستاوردهای علمی و اجرایی مبارزه با مواد مخدر و همزمان با ۲۵ آذر (روز پژوهش) برگزار شد، با تاکید بر اینکه ایران با تقویت و توسعه مرزهای دانش اعتیاد، در رده ۱۵ کشور برتر جهان در بحث مبارزه با مواد مخدر قرار دارد، افزود: در اقدامات مبتنی بر رویکرد پژوهش محور، در یک سال و هشت ماه اخیر، بالغ بر ۱۷۵۹ تن انواع مواد مخدر کشف شده و ایران پرچم دار مبارزه جهانی شناخته شده است.

وی یکی از دلایل افزایش میزان کشفیات را توسعه اقدامات اطلاعاتی عنوان کرد و افزود: در این بازه زمانی ۷۱ درصد کشفیات مبتنی بر اطلاعات و ۲۶ درصد بر پایه انتظامی صورت گرفته است.

صرامی افزود: با وجود کاهش ۲۹ درصدی زمین‌های زیر کشت افغانستان ناشی از خشکسالی و تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران و با توجه به شیوع کرونا که مشکلاتی پیش روی برنامه‌ها گذاشته، اما بر اساس رویکرد پژوهش محوری اشراف اطلاعاتی بر شرق و حاشیه شرق کشور و به کارگیری دستگاه‌های آشکارساز و استفاده از سگ‌های موادیاب، میزان کشفیات افزایش یافته است.

مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه مواد مخدر، ضربه زدن به بنیان اقتصادی قاچاقچیان را راهکار دیگر ایران در مسیر مبارزه با مواد مخدر دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به نوع رویکرد پژوهش محوری قرار شد به سازمان جرم ضربه وارد شود که بر اساس آن در دو سال اخیر، بالغ بر ۳۹۰ میلیارد تومان از ۴۴۴۶ املاک و وسایل نقلیه‌ای که از قاچاقچیان کشف و ضبط و مصادره شد ضربه قابل توجهی به بنیان‌های اقتصادی آنان وارد شده است.

وی افزود: علاوه بر این، قاچاقچیان بعد از کشف ۱۷۵۹ تن مواد مخدر، بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان از پول این کشفیات ضرر کردند. ضمن اینکه نگرانی مردم از وجود معتادان متجاوز در سطح جامعه هم با رویکرد اصلاح و با افزایش ظرفیت در سطح استان‌ها کم شد.

صرامی درباره رویکرد پژوهش محور در بحث کاهش تقاضا هم توضیح داد: بر اساس این رویکرد، بنا شد سرمایه گذاری در بحث مدارس کشور و با وجود ۱۴ میلیون دانش‌آموز و حدود ۲۰ میلیون خانوار و بیش از یک میلیون کادر آموزشی که نزدیک به ۴۰ درصد جمعیت کشو را شامل می‌شوند، به عنوان اولین اولویت قرار گیرد.

مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه مواد مخدر یادآور شد: بر اساس طرح ستاد مبارزه با مواد مخدر، مقرر شد با همکاری وزارت آموزش و پرورش و معاونت امور زنان و خانواده و سازمان بهزیستی، اقدامات ویژه‌ای درباره اجرای بهتر طرح «یاریگران زندگی» صورت گیرد.

وی درباره این طرح توضیح داد: این طرح برای سه قشر دانش آموزان، والدین و مربیان مدارس پیش بینی شده که سبب شد ۴۰ هزار مدرسه تحت پوشش طرح «یاریگران زندگی» قرار گیرد. اتفاق مهم اینکه با این طرح آهنگ رشد مصرف مواد در مدارس به صفر رسید.

صرامی به ایرنا گفت: اگر این طرح اجرایی نمی‌شد با رشد مصرف مواد مواجه بودیم. ضمن اینکه اجتماعی شدن امر مبارزه هم با وجود سه هزار سازمان مردم نهاد در سطح کشور، شاهد تقویت گفتمان اجتماعی و اقدامات قابل توجهی در امر مبارزه با مواد مخدر هستیم.

کد خبر 461704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.