از متن تا حاشیه واگذاری ستاره پونک قزوین

بدهکاری شهرداری قزوین به بانک شهر و سود سنگین ماهانه سبب شد تا شورای شهر شهرداری را ملزم کند از منابع حاصل از فروش برج‌ها و املاک شهرداری قزوین بدهی ۴۸۰ میلیارد تومانی با بانک شهر را تسویه کند که پس از گذشت چند روز از این مصوبه، حواشی آن همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بانک شهر ماهانه بیش از هفت میلیارد تومان از شهرداری قزوین سود وام و دیرکرد دریافت می‌کند، هزینه سنگین سالانه نقدینگی بدهی به بانک سبب شد تا شورای شهر برای تسویه کامل با این بانک تهاتر املاک شهرداری را تصویب کند.

در این میان پیشنهاد واگذاری برج ستاره پونک با قیمت کارشناسی ۳۲۹ میلیارد تومان مطرح شد؛ قیمتی که گفته می‌شود مربوط به تیرماه بوده و همین امر سبب آغاز موج انتقادها از سوی رسانه‌های محلی، مردم و حتی برخی اعضای شورا شد و پس از گذشت دو هفته از تصویب این مصوبه، همچنان اجرای آن را با ابهام مواجه کرده است.

اعضای مخالف شورا معتقدند با توجه به افزایش ارزش زمین و مسکن قیمت واقعی ۴۴۰ میلیارد تومان است و موافقان قیمت مصوب نیز دلایلی همچون بالا بودن قیمت برج و نبود مشتری برای قیمت واقعی آن را، موانعی برای فروش فوری برج ستاره پونک می‌دانند.

دستگاه‌های نظارتی مصوبه شورا را بررسی کنند

با این حال سعید دقیقی رئیس کمیسیون املاک و مستغلات شورای شهر قزوین، در واکنش به این انتقادات و در موافقت با مصوبه شورای شهر پیشتر گفته بود: ابتدای دوره شورای پنجم با بدهی ۲۳۷ میلیارد تومانی روبه رو شدیم، این بدهی درحالی به ما به ارث رسید که طی یک لیست بلندبالا کلی زمین‌های باارزش شهرداری تهاتر شده بود؛ زمین‌هایی که در هفت سنگان، ملاصدرا، پنبه ریسه، مجتمع مسکونی نواب و پروژه شهید انصاری در شورای چهارم از دست دادیم، اگر تنها حفظ شده بودند امروز براساس قیمت کارشناسی نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان ارزش نقدی داشتند که متأسفانه آنها را به راحتی از دست دادیم.

او می‌افزاید: حالا ما ماهیانه سودهای تصاعدی با میانگین ۷.۵ میلیارد تومانی در ماه باید پرداخت کنیم و آن روحانیون زحمتکش مساجد جنوب شهر و مناطق محروم برای حل مشکلات مردم برای مبلغ ناچیزی به یک‌هزار نفر رو بیندازند و آخر هم کد اشتباه بدهیم؛ در حالی که باید شجاعت داشته باشیم و بگوییم مسئولیت بخشی از این مشکلات شهرداری با بانک شهر بر گردن ماست و ما باعث و بانی آن بوده‌ایم.

دقیقی ادامه داد: در اقتصاد شهری باید با زبان ریاضی سخن بگوییم، آیا رواست شهرداری قزوین میانگین ماهیانه نزدیک ۷.۵ میلیارد تومان سود بانکی تحمیلی پرداخت کند و ما به مردم شهر دروغ بگوییم و موضع حق به جانب به خود بگیریم؟ طی چند روز گذشته در خصوص فروش پروژه ستاره پونک جهت تسویه وام‌های به ارث رسیده از گذشته به شهرداری با بانک شهر طوری به جامعه القا شده که گویا شورای پنجم خود عامل تولید این بدهی بوده است.

دقیقی می‌گوید: انتقاد می‌کنند که چرا فلانی و فلان، کارشناس رسمی این پروژه هستند؟ در حالی که در سال ۹۴ هم همین دو نفر به عنوان کارشناس رسمی نسبت به تعیین قیمت اقدام کرده‌اند. حال این سوال پیش می‌آید، شما که دغدغه مسائل مردم را دارید و امروز نسبت به این نوع تهاترها و کارشناس معترض هستید، چرا آن روز لب به انتقاد و گلایه باز نکردید؟ لطفاً شفاف پاسخ بدهید. نمی‌شود که هر وقت موضوعی در اذهان عمومی مطرح می‌شود سکوت کرد و هرجا فضا را مناسب دیدیم سکوت را بشکنیم.

این عضو شورای اسلامی شهر قزوین تصریح می‌کند: اینجانب شفاف و صریح از دستگاه‌های نظارتی درخواست دارم ضمن بررسی مصوبه شورا، اگر نکته مبهمی جهت اصلاح یا برخورد قاطع توسط شورای اسلامی شهر قزوین نیاز دارد بررسی شود؛ زیرا ما باور داریم قصد و نیت و هدفمان بر پایه خشنودی خدا و تامین منافع شهر بوده است.

شهرداری با شورا صادق نیست

سیده منیره قوامی، سخنگوی شورای شهر قزوین در خصوص این لایحه که به تصویب شورا رسید، می‌گوید: بدهی شهرداری به بانک شهر ٤٩٧ میلیارد تومان است و ماهانه ٧ میلیارد تومان بابت سود، به آن اضافه می‌شود که با واگذاری پروژه ستاره پونک و پروژه بادامستان می‌توان این بدهی را تسویه کرد.

او ضمن انتقاد از عملکرد شهرداری در خصوص واگذاری پروژه پونک به بانک شهر معتقد است: این پروژه در تیرماه توسط سه کارشناس رسمی دادگستری قیمت‌گذاری شده بود و شهرداری در دفاع از لایحه خود گفت از آن زمان تاکنون قیمت ملک نه تنها افزایش نداشته بلکه با کاهش قیمت مواجه بوده است. با توجه به اعتمادی که به نظر شهرداری به عنوان خبرگان مسکن داشتم به همراه پنج عضو دیگر شورا به این لایحه رأی دادم.

قوامی تصریح می‌کند: بعد از کارشناسی مجدد متوجه شدیم که قیمت واقعی ملک، ۲۵ تا ۲۸ درصد افزایش داشته است. در صحن شورا این انتقاد را مطرح کردم که شهرداری با شورا صادق نیست، موضوعی را مطرح می‌کنند و سپس متوجه می‌شویم حقیقت چیز دیگری است.

این عضو شورای شهر قزوین اضافه می‌کند: با توجه به افزایش قیمت ملک که ۴۴۷ میلیارد تومان کارشناسی مجدد شده است، اگر مصوبه مغایرت گرفته شود، از مخالفان لایحه شهرداری خواهم بود، زیرا واگذاری این پروژه با قیمت ٣٢٩ میلیارد تومان در حقیقت تضییع بیت‌المال است و در مسئولیت خود امانتداری نکرده‌ام.

برج ستاره پونک ۱۲۰ میلیارد تومان زیر قیمت به فروش می‌رسد

فرج‌الله فصیحی رامندی که از ابتدا مخالفت خود را با این مصوبه مطرح کرده بود و شاید بتوان گفت موج مخالفت‌ها از موضع‌گیری‌های او در صفحه شخصی خود آغاز شد، ضمن انتقاد از قیمت پیشنهادی برای فروش برج ستاره پونک شهرداری در صحن شورا می‌گوید: بنده و آقای حق شناس مخالفت خود را با این مصوبه اعلام کردیم و معتقدم که قیمت واقعی برج ۴۸۰ میلیارد تومان است، با توجه به بدهی شهرداری به بانک شهر با مصوبه شورا بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان بدهی مجدد روی دست شهرداری می‌ماند که همین امر سبب می‌شود اموال مردم با تصمیمات نادرست پایمال شود.

او با بیان اینکه قیمت پیشنهادی شهرداری برای فروش برج پونک ۳۲۹ میلیارد تومان بوده است اما بدهی شهرداری به بانک شهر بیش از ۴۸۰ میلیارد تومان است، تصریح می‌کند: این موضوع مربوط به چهار ماه گذشته است، با توجه به افزایش قیمت زمین و مسکن فروش برج نه تنها مشکلات را حل نمی‌کند بلکه همچنان بدهکاری به بانک شهر ادامه خواهد داشت.

رامندی می‌گوید: سازمان بازرسی به موضوع ورود کرده و معتقدم قیمت واقعی بیش از ۳۲۹ میلیارد تومان است، بنده معتقدم از طریق برگزاری مزایده می‌توان به موضوع رسیدگی کرد.

این عضو شورای شهر معتقد است: اگر قیمت پیشنهادی برای فروش برج ۴۴۰ میلیارد تومان باشد، برای باقیمانده بدهی شهرداری به بانک شهر می‌توان از منابع دیگر اقدام کرد تا بودجه بیت‌المال ماهانه بابت سود و دیرکرد به حساب بانک شهر واریز نشود.

او می‌گوید: شهرداری چند سال است ماهانه هفت میلیارد تومان سود بانکی بابت دیرکرد بدهی به بانک شهر پرداخت می‌کند و یکی از دغدغه‌های شورا و مردم فروش برج‌های پونک برای تسویه بدهی به بانک شهر است. اگر فروش برج‌ها نتواند به قیمت واقعی ارائه شود در حقیقت هیچ کمکی به رفع مشکل نمی‌کند و مشکل بدهی همچنان گریبان شهرداری را خواهد گرفت.

انتقاد از سیاست یک بام و دو هوای اعضای شورای شهر قزوین

این بلاتکلیفی انتقاد عضو شورا را نیز در پی داشته است؛ مهدیه قافله باشی، دبیر شورای شهر با انتقاد از سیاست یک بام و دو هوای اعضای شورای شهر قزوین در قبال واگذاری ستاره پونک، می‌گوید: شهرداری را مکلف می‌کنیم بدهی خود را که البته میراث گذشته است به بانک پرداخت کند بعد هر بار به دلایل مختلف با آن مخالفت می‌کنیم.

او تصریح می‌کند: در صحن شورا به طرح فروش برج ستاره پونک و قیمت پیشنهادی رأی موافق دادم و معتقدم بخشی از بدهی شهرداری را پوشش می‌دهد، پرداخت ماهانه هفت میلیارد تومان سود بانکی به بانک شهر که سالانه ۸۴ میلیارد تومان هزینه روی دست شهرداری می‌گذارد با تسویه بدهی می‌تواند در زیر ساخت‌ها و طرح‌ها هزینه شود.

قافله‌باشی این تصمیم و حواشی مطرح شده درپی آن را سیاسی و جناحی نمی‌داند و معتقد است: در طول فعالیت شورای پنجم بسیاری از طرح و لوایح با ۹ رأی تصویب شده که نشان از همدلی اعضای شورا در رفع مشکلات شهری دارد.

کد خبر 461638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.