۳۶ هزار نوزاد در ۶ ماهه اول امسال غربالگری شنوایی شدند

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان گفت: بر اساس آمار در ۶ ماهه اول سال ۹۹ در حدود ۳۶ هزار نوزاد غربالگری شنوایی شدند که با توجه به شرایط جامعه و شیوع بیماری کرونا این آمار قابل قبول است.

سمیه کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص طرح غربالگری شنوایی اظهار کرد: از هر هزار کودک ممکن است یک تا سه کودک مشکلات شنوایی داشته باشند، این آمار هشداری است که نشان می‌دهد یکی از شایع‌ترین نقص‌های نوزادی در بحث شنوایی است، بدون انجام غربالگری شنوایی امکان کشف مشکل شنوایی در ماه‌های اول تولد وجود ندارد، در اصل امکان غربالگری فراهم می‌شود تا نوزادان هدف شناسایی شده و اقدامات درمانی برای آنان انجام شود.

وی با بیان اینکه برخی والدین گمان می‌کنند می‌توانند کم شنوایی فرزندانشان را تشخیص دهند، افزود: این تصور صحیح نیست، غربالگری شنوایی از بدو تولد انجام می‌شود و بخشی از غربالگری یک برنامه سه بخشی شامل تشخیص، مداخله زودهنگام و درمان شنوایی است که با هدف غربالگری کامل نوزادان تا یک ماهگی، تشخیص کامل تا سه ماهگی و تجویز سمعک و وسایل کمک شنیداری تا شش ماهگی انجام می‌شود، هرچقدر تشخیص و مداخله زودهنگام انجام شود از پیامدهای شدید روانی، آموزشی و زبانی برای کم شنوایان جلوگیری می‌شود.

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: تأخیر در تشخیص مشکلات شنیداری کودکان باعث تأخیر جدی در یادگیری گفتاری، مشکلات رفتاری، سلامت روان و حتی اختلال در مهارت‌های تطبیقی کودک می‌شود.

دو نوع ارزیابی در طرح غربالگری انجام می‌شود

کریمی در تشریح طرح ارزیابی غربالگری شنوایی گفت: در این طرح دو نوع ارزیابی انجام می‌شود، OAE یا گسیل‌های خود به خودی گوش که مرحله اول غربالگری در بدو تولد است و مورد بعدی تست ABR یا پاسخ‌های ساقه مغز شنیداری است، در صورتی که کودکان در مرحله اول یا دوم دچار مشکل باشند برای اقدامات بعدی به مراکز درمانی معرفی می‌شوند.

وی با بیان اینکه غربالگری شنوایی در بازه بسیار کوتاهی در فروردین ماه سال جاری اجرا شد و به دلیل شیوع کرونا متوقف شد، افزود: اما با توجه به اینکه تشخیص زودهنگام مشکلات شنوایی بسیار حائز اهمیت است، از سوی کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی کشور دستورالعملی ابلاغ شد تا اجرای این طرح در استان اصفهان با کمک دانشگاه علوم پزشکی و همکاری دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی به خوبی پیگیری شده و ادامه پیدا کند.

غربالگری شنوایی ۶۴ هزار نوزاد در سال گذشته

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان با بیان آمار طرح غربالگری شنوایی در استان اصفهان، اظهار کرد: سال گذشته حدود ۶۴ هزار نوزاد به همت ۲۷ پایگاه در استان اصفهان غربالگری شدند و بر اساس آمار در ۶ ماهه اول سال ۹۹ در حدود ۳۶ هزار نوزاد غربالگری شنوایی شدند که با توجه به شرایط جامعه و شیوع بیماری کرونا این آمار قابل قبول است. سعی شده است در این خصوص حمایت‌های لازم بشود و فعالیت مذکور با توان بالا ادامه خواهد یافت، گفتنی است این پایگاه‌ها در شهرستان‌های استان در مراکز بهداشت مستقر شده‌اند و در برخی شهرستان‌ها مثل سمیرم، خور وبیابانک، دهاقان و اردستان به دلیل نبود متخصص این غربالگری توسط اپراتور انجام می‌شود.

کد خبر 461633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.