بهترین الگوی توسعه فضاهای عمومی شهری چیست؟

یک دکترای طراحی شهری گفت: توجه به توسعه فضاهای باز و فضاهای عمومی چنانچه با در نظر گرفتن پیوندهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی یک فضا باشد، موفقیت آمیز خواهد بود.

حسن سجادزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: توجه به فضاهای عمومی شهر اهمیت بسزایی در توسعه و کسب درآمدهای پایدار شهری دارد؛ این در حالی است که بخش عمده‌ای از درآمدهای پایدار یک شهر مربوط به فضاهای عمومی است که از آن جمله می‌توان به بازارهای قدیمی اشاره کرد.

وی به اهمیت شناخت ویژگی‌های فضاهای عمومی اشاره و خاطرنشان کرد: نوع فضاهای عمومی در فرهنگ‌های مختلف متفاوت است، لذا اجرای نسخه‌ای که در کشورهایی مثل هلند، دانمارک و آلمان اجرا می‌شود در کشور ایران، بدون در نظر گرفتن زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی ممکن نیست، زیرا ویژگی‌های فضاهای عمومی با یکدیگر متفاوت است.

این دکترای طراحی شهری افزود: با در نظر گرفتن زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی هر کشور، نقش فضاهای عمومی هم در حوزه گردشگری و هم در دیگر حوزه‌های شهری مطلوب و پررنگ خواهد بود.

سجادزاده یادآور شد: نباید صرفاً به دنبال فضاهای عمومی خاصی در شهر باشیم، بلکه پارک‌های شهری یا مساجد نیز می‌تواند به عنوان فضاهای عمومی در نظر گرفته شود، به عنوان نمونه تجربه نشان می‌دهد بعد از هزاران سال، مسجد یکی از محورهای اصلی توسعه اقتصادی شهر بوده و صرفاً فضایی عبادی نیست.

وی اضافه کرد: در گذشته و در اطراف مساجد عموماً بازارچه‌هایی وجود داشته است و در حال حاضر نیز ترتیب بافت قدیمی شهرهای ما اینگونه است، به علاوه در گذشته مسجد فضایی ۲۴ ساعته برای عبادت بوده و در کنار بازار و بافت اقتصادی شهر قرار داشته است.

این دکترای طراحی شهری با بیان اینکه مساجد در حال حاضر چنین هم‌پیوندی با فضاهای اجتماعی و اقتصادی ندارند، تصریح کرد: در فرهنگ ما اجتماع، اقتصاد، سیاست و مذهب به هم گره خورده است در حالی که در فرهنگ غرب کلیسا خارج از بافت قرار دارد. متأسفانه عناصر و مدل‌هایی از طراحی غربی وارد شهرهای ما شده است که سنخیتی با فرهنگ ما ندارد.

سجادزاده به "پروژه مال‌ها" اشاره و اضافه کرد: این پروژه به بهانه توسعه فضاهای عمومی و توسعه گردشگری در شهرهای مختلف با صرف میلیاردها دلار سرمایه گذاری اجرا شد، اما بعد از مدتی شکست خورد، زیرا به خصوصیات فرهنگی و اجتماعی این پروژه‌ها و سنخیت آنها با بافت اجتماعی و فرهنگی شهرهای کشور توجهی نشده بود.

وی افزود: اجرای این پروژه ممکن است در کشوری دیگر موفق بوده باشد، اما در کشور ما جواب نداده است، زیرا این فضاهای ساخته شده در پیوند با بافت و اجتماع شهرهای ما قرار نمی‌گیرد، اما بازارهای قدیمی با پشت سر گذاشتن همه اتفاقات، همچنان زنده است.

این دکترای طراحی شهری گفت: توجه به توسعه فضاهای باز و فضاهای عمومی چنانچه با در نظر گرفتن پیوندهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی یک فضا باشد موفق خواهد بود.

سجادزاده ادامه داد: به طور مثال در میدان نقش جهان اصفهان، بازار به عنوان یک محور اقتصادی، روبروی مسجد به عنوان یک فضای مذهبی قرار دارد و کاخ عالی‌قاپو به عنوان یک فضای سیاسی در کنار این دو قرار گرفته است و پیوندی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در این فضا دیده می‌شود.

وی تاکید کرد: رسیدن به چنین الگویی قطعاً یک شبه اتفاق نیفتاده است بلکه پس از گذشت هزاران سال طراحان و برنامه ریزان به این الگو دست یافته‌اند و این بهترین الگوی توسعه برای شهرهای ما است.

کد خبر 461605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.