سهم بزرگ تجار ایرانی و افغانستانی از راه‌آهن خواف - هرات

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افتتاح پروژه راه‌آهن خواف – هرات گفت: که اتصال خط ریلی ایران و افغانستان برای دو کشور یک فرصت کم نظیر است که گشایش بزرگی برای صادرات و واردات، تبادلات تجاری و رفت و آمدهای مردم را فراهم می‌کند.

به گزارش ایمنا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد با اشاره به اهمیت راه آهن خواف - هرات که هفته گذشته (۲۰ آذر) با حضور رئیس جمهوری دو کشور ایران و افغانستان (به طور ویدئو کنفرانس) به افتتاح رسید، اظهار کرد: این پروژه در شرایطی افتتاح شد که سعی و تلاش بدخواهان به ویژه دولت جنایتکار آمریکا همواره اینکه هیچ پیوندی بین ملت‌های منطقه به وجود نیاید.

وی افزود: به کوری چشم دشمنان در تعامل کم نظیر و هماهنگ میان ایران و افغانستان ریل دوستی و محبت ماندگار میان دو کشور عملیاتی شد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه خط ریلی خواف - هرات ۲۲۵ کیلومتر طول دارد، ادامه داد: احداث این خط ریلی در قالب چهار قطعه آغاز شد که سه قطعه از این مسیر به طول ۱۴۰ کیلومتر در تعهد ایران به صورت یک خطه ساخته شده و ۸۵ کیلومتر باقی مانده در تعهد افغانستان است که با هماهنگی متفاوت‌تری با این کشور اجرا خواهیم کرد.

اسلامی عنوان کرد: این خط آهن قابلیت جابجایی شش میلیون تن بار و یک میلیون مسافر به دومین مرکز جمعیتی افغانستان را دارد و سهم بزرگی برای تجار ایرانی و افغانستانی در ترانزیت کالا ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: خط ریلی خواف-هرات امکان حمل بار ترانزیتی افغانستان به اروپا و بار صادراتی ایران به افغانستان را فراهم می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: این خط آهن دسترسی افغانستان به آب‌های آزاد از خاک ایران و همچنین ترکیه و قفقاز را نیز فراهم خواهد کرد.

کد خبر 461481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.