برای کاهش انتقال کرونا کدام شیشه‌های خودرو را باز بگذاریم؟ 

نتایج بررسی‌های محققان می‌دهد که باز کردن شیشه خودرو نقش مهمی در کاهش خطر انتقال ویروس کرونا دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان به منظور بررسی تاثیر باز گذاشتن شیشه خودرو بر کاهش انتقال بیماری کرونا، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، از مدل‌های رایانه‌ای استفاده کردند و وضعیت یک خودروی تویوتا پریوس که با سرعت ۵۰ مایل بر ساعت حرکت می‌کرد را بررسی کردند.

در این خودرو دو فرد شامل راننده و یک مسافر نشسته بودند. مسافر در صندلی عقب و سمت مخالف راننده قرار گرفته بود. پژوهشگران در این مطالعه جریان هوای خودرو را بررسی کردند، زیرا تصور می‌شود ذرات معلق هوا، یکی از اصلی‌ترین راه‌های انتقال ویروس کووید -۱۹ باشد.

زمانی که مسافر یک خودرو در صندلی عقب و سمت مخالف راننده می‌نشیند، بیشترین فاصله ممکن بین راننده و مسافر رعایت می‌شود. با توجه به شبیه‌سازی رایانه‌ای شده، بدترین حالت این است که شیشه‌های خودرو حین حرکت بالا باشد و بخاری یا دستگاه تهویه آن نیز روشن باشد. بهترین وضعیت این است که هر چهار پنجره خودرو باز باشد، اما حتی اگر یک یا دو پنجره نیز باز باشد، بهتر از این است که همه آن‌ها بسته باشد.

نتایج بررسی‌های جدید نشان می‌دهد فشار هوا معمولاً در نزدیکی شیشه‌های عقب خودرو بیشتر از شیشه جلو است. بنابراین زمانی که خودرو در حال حرکت است، هوا از پنجره عقب وارد خودرو و از پنجره جلویی خارج می‌شود. در این صورت خطر ابتلا به بیماری کرونا در بین رانندگان بیشتر از مسافران است. البته زمانی که هر چهار شیشه خودرو باز باشد، خطر انتقال ویروس کمتر خواهد بود.

بهترین حالت این است که راننده شیشه جلو سمت راست و مسافر شیشه عقب سمت چپ را باز کند، یعنی این افراد باید شیشه‌های سمت مخالف خود را باز کنند تا خطر انتقال ویروس کووید- ۱۹ بین راننده و مسافر تا حد امکان کاهش پیدا کند. نتایج این مطالعه در کشورهایی مانند انگلستان و هند که جهت رانندگی مخالف است نیز صدق می‌کند، به طوری که راننده باید پنجره سمت چپ خود و مسافر پنجره سمت راست خود را باز بگذارد.

اگر چه بررسی‌ها و محاسبات فقط روی یک مدل خاص خودرو شده است، اما انتظار می‌رود نتایج این مطالعه قابل تعمیم بر همه خودروهای دارای چهار پنجره باشد. البته ممکن است جریان هوا در کامیون‌ها، مینی ون‌ها و خودروهای مجهز به مون روف (Moon-roof) متفاوت باشد.

تا کنون چندین مطالعه میزان ورود آلودگی هوای محیط به درون خودرو یا مدت زمانی را که دود سیگار داخل اتومبیل باقی می‌ماند، بررسی کرده‌اند، اما این اولین بار است که محققان الگوهای جریان هوا را با جزئیات بررسی می‌کنند.

کد خبر 461310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.