آغاز جلسات بررسی علل آلودگی هوای اصفهان براساس یافته‌های دانشگاهی

جلسه بررسی علل و عوامل آلودگی هوای کلانشهر اصفهان با تکیه بر نتایج پژوهشی و ارائه راهکارهای عملیاتی آن با حضور مسئولان دستگاه‌های مرتبط با معضل آلودگی هوا، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد رضا طلایی، مدیر یکی از دو پروژه مطالعاتی آلودگی هوای اصفهان و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در این جلسه با تشریح یافته‌های مطالعاتی آلودگی هوای اصفهان، اظهار کرد: سیاهه آلودگی هوای اصفهان که به همت شهرداری انجام شد، در واقع بعد از مطالعاتی که برای تهران شده، دومین سیاهه بزرگ کشور است و به اعتقاد بنده کاری که در اینجا انجام شده است از سیاهه تهران با دقت بیشتر و وسواس بیشتری رخ داده است.

وی ادامه داد: به خاطر وسعت پروژه تیم گسترده‌ای درگیر این کار بودند، این پروژه چهار قسمت متفاوت داشت که باید به صورت تخصصی کارشناسان آموزش می‌دیدند به همین دلیل تعداد کارشناسان زیاد بود و هر یک از اعضای هیئت علمی مدیر بخشی از آن شد و همچنین نظارت کلی بر عهده بنده بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان تاکید کرد: سیاهه انتشار آلودگی یعنی فهرستی از منابع آلایندگی مختلف که دسته بندی شده به اضافه نرخ انتشار آلاینده‌های معیار که برحسب تن در سال شامل مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد ترکیبات آلی فرّار و ذرات معلق است؛ مقصر آلودگی یک ماده نبوده و مواد مختلفی به جز مونوکسید کربن و دی اکسید گوگرد با تأثیرات کاملاً متفاوت در حوزه محیط زیستی و سلامت انسان‌ها دخیل هستند.

بررسی آلایندگی ۱۲ صنعت بزرگ اطراف اصفهان

وی با اشاره به هدف پروژه تصریح کرد: هدف این پروژه تهیه سیاهه انتشار آلودگی هوا در شهر اصفهان بود که در محدوده مناطق ۱۵ گانه مورد بررسی قرار گرفت، به همراه ۱۲ صنعت بزرگ که در اطراف شهر اصفهان قرار داشتند، نکته حائز اهمیت این است که هدف از تهیه سیاهه مدیریت کیفیت هوای شهر است. منابع مهمی که وجود دارند به دو دسته منابع ثابت و متحرک طبقه‌بندی می‌شوند، منابع ثابت به واسطه فعالیت انسانی یا منابع طبیعی ایجاد می‌شوند که در شهر اصفهان منابع طبیعی بسیار ناچیز و اندک است، جریان باد این انتشار را پراکنده می‌کند که به صورت آلاینده‌های اولیه در اتمسفر تحت تأثیر نور خورشید و گرما تبدیل به آلاینده‌های ثانویه می‌شوند و جریان باد آن‌ها را به سمت سطح زمین پخش و به محض اینکه غلظتی در سطح زمین تولید شد تأثیر خود را بر محل انتشار ایجاد می‌کنند بنابراین باید نه تنها به نرخ انتشار دست پیدا کنیم بلکه لازم است به غلظت‌های سطحی هم دسترسی داشته باشیم تا بتوانیم متوجه شویم که هر منبع چه میزان در آلودگی هوا تأثیر دارد.

طلایی ضمن دسته بندی منابع خاطرنشان کرد: طبقه بندی منابع شامل متحرک جاده‌ای مثل خودروهای سواری، موتور سیکلت، کامیون و منابع متحرک‌های غیر جاده‌ای شامل قطار هواپیما و ماشین آلات کشاورزی است، در این کار حدود پنج هزار صنف بررسی شده و با کارشناسان شهرداری جلسات متعددی برگزار شد تا صنوفی که باعث آلودگی هستند طبقه‌بندی شوند، تقریباً هر چیزی که در این خصوص تأثیرگذار بود مورد بررسی قرار گرفت، به همین خاطر معتقدیم این سیاهه متمایز از دیگر سیاهه‌هایی است که انجام شده است.

نمونه‌برداری از ۵۰ نقطه اصفهان

محسن سلیمانی مدیر پروژه دیگر مطالعاتی آلودگی هوای اصفهان و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان پروژه، با بیان اینکه منشأیابی و سهم‌بندی ذرات معلق با ۲.۵ pm، اظهار کرد: نقشه‌هایی که سازمان بهداشت جهانی از بحث ذرات معلق ارائه داده است، بیان می‌کند کشور ما در قسمت قرمز رنگ و منطقه بحرانی قرار دارد، از منظر اثر روی سلامت گفته می‌شود که بیش از ۵۰۰ هزار نفر در دنیا سالانه دچار مرگ زودرس می‌شوند و بر اساس آماری که سال ۲۰۱۸ ارائه شده است نشان می‌دهد که بیش از هفت میلیون نفر در دنیا به صورت مستقیم و غیر مستقیم جانشان را در اثر آلودگی هوا ناشی از ذرات معلق از دست می‌دهند و این عامل به عنوان ششمین عامل مرگ در دنیا مطرح است، به ویژه ذرات معلق ریز که به عنوان معیار و شاخص آلودگی هوا شناخته می‌شود، تنها آماری که در مورد مرگ و میر در ایران مرتبط با ذرات معلق ارائه شده است بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی است که مربوط به سال ۲۰۱۶ بوده و آمار آن حدود ۲۹ هزار مرگ مستقیم در اثر ذرات معلق بوده است.

وی ادامه داد: چرخه مدیریت هوا مجموعه اقداماتی است که یک سازمان یا نهاد نظارتی برای حفظ سلامت انسان‌ها و محیط زیست و برای جلوگیری از اثرات مخرب آلودگی هوا انجام می‌شود، این چرخه پویا و پیوسته بوده و زنجیره‌های مختلف دارد، حلقه مرکزی چرخه مدیریت هوا، تحقیقات و پژوهش‌ها هستند و بر اساس پایش و پژوهش هر پروسه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سلیمانی با اشاره به سیاهه انتشار آلودگی تصریح کرد: وقتی صحبت از سیاهه انتشار می‌شود دارای منابع مختلفی هستیم که در محدوده اصلی قرار دارند یا مربوط به محدوده پیرامونی می‌شوند، در سیاهه خروجی این منابع محاسبه شده و درصد تأثیر گذاری در مناطق بررسی می‌شوند.

وی با بیان اهداف پروژه منشأ یابی افزود: پروژه منشأ یابی ذرات معلق با چند هدف کلی انجام شده است؛ هدف اول مشخص کردن منشأ ذرات معلق ۲.۵ pm، هدف دوم تشخیص آلاینده‌های آلی و معدنی همراه با ذرات که از نظر سلامتی بسیار حائز اهمیت هستند و بیش از ۶۰ نوع ترکیب شیمیایی در ذرات اندازه گیری شده است و هدف سوم تشخیص سهم منابع مختلف که در بحث مدیریت منابع انسانی سازمانی بسیار مهم است و نهایتاً اولویت بندی منابع که می‌تواند به سیاست گذاران بخش‌های مختلف شهر اصفهان برای برنامه‌ریزی‌های حال و آینده کمک کند، این پروژه در شش فاز انجام شده که در هر فاز شاهد زیربخش‌هایی بوده‌ایم.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در خصوص نقاط نمونه برداری پروژه اظهار کرد: برای این پروژه در ۵۰ نقطه اصفهان که ۳۵ نقطه آن داخل شهر بوده نمونه‌برداری شده است، در واقع تشخیص این نقاط با همفکری و جلسات متعدد با راهنمایان پروژه انجام و حتی پایانه‌های شهر و مناطق صنعتی را نیز شامل شده است.

وظیفه همه دستگاه‌ها در قبال آلودگی هوا باید مشخص شود

کوروش محمدی، رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه، اظهار کرد: از دو تیم دانشگاهی که زحمات زیادی برای این دو پروژه کشیده‌اند تشکر می‌کنم، مدت طولانی است که کلانشهر بیمار اصفهان در بحث آلودگی منتظر این روز بوده است؛ یکی از مشکلات بزرگ اصفهان، نداشتن اطلاعات علمی و پایه برای برنامه‌ریزی است و ارائه این یافته‌های را می‌توان یک روز تاریخی برای شروع برنامه‌ریزی ها و اقدامات شایسته برای اصفهان دانست، در واقع این سرآغاز ورود مدیریت برنامه‌ریزی در حوزه بحران استان به روش‌های علمی که قطعاً نتایج ثمربخش‌تری پیشرو خواهیم داشت.

وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت این است که ما به دنبال این نیستیم که مقصران را پیدا کنیم و بخواهیم دستگاهی را مقصر بحران آلودگی بدانیم، بلکه مهم این است که اکنون با شهر آلوده‌ای روبرو هستیم و هرچند که پیش از این دستگاه‌های مختلف اقدامات خوبی را انجام داده‌اند اما نتیجه نگرفته‌اند؛ این نشان می‌دهد اقدامات مؤثر نبوده و شاید اولین شهری در کشور هستیم که می‌خواهیم برمبنای یک مدل برنامه‌ریزی شده مبتنی بر اطلاعات علمی برنامه‌ریزی را برای کلانشهر اصفهان پیش ببریم.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه سیاهه‌ای که برای تهران تهیه شده با جزئیات و کیفیت سیاهه ما نیست، تصریح کرد: به گفته مسئولان معاونت حمل و نقل ترافیک تهران آنها نمی‌توانند از نتایج سیاهه استفاده کنند، اما امروز شاهد اتفاقات خوبی در اصفهان هستیم که دانش این شهر مجهز به اطلاعاتی است که دو تیم ارزشمند از دو دانشگاه افتخارآفرین کشور یعنی دانشگاه اصفهان و صنعتی اصفهان برای آن تلاش شبانه روزی کرده‌اند.

وی افزود: با توجه به اینکه سیاهه نشان می‌دهد صنایع حداقل در سه مورد آمار بالاتری را نسبت به سایر منابع تولید کننده آلاینده‌ها دارند، بنابراین نیاز است از هر دو پژوهش حاضر به نتیجه واحدی برسیم تا با استفاده از راهکارهای پژوهشی و علمی بررسی‌ها دقیق‌تر انجام شود، همچنین مدیران دو پروژه باید راهکارهای پژوهشی خود را به ما ارائه کنند تا نحوه فعالیت‌ها مشخص شده و برنامه‌ریزی‌های لازم برای مدیران انجام شود.

محمدی با اشاره به وضعیت هوای شهر اصفهان گفت: حال شهر خوب نیست و در بین کلانشهرهای ایران بدترین شرایط را داشته‌ایم، به طور مثال در ابتدای هفته شیراز هوای پاکی دارد و حتی شهر تبریز میزان آلودگی پایینی داشته است مگر چه تفاوتی بین ترافیک و صنایع ما با کلانشهرها دارد، از مدیرکل مدیریت بحران استان به عنوان دستگاه ارشد و هماهنگ کننده استان تقاضا دارم به لحاظ برنامه‌ریزی همه دستگاه‌های استان پای کار بیاید تا مشخص شود وظیفه هر یک بر اساس این مطالعات چیست و هر یک چه تکلیفی دارد، درواقع قصد شناخت مقصر را نداریم بلکه می‌خواهیم قصور گذشته را تصحیح کنیم و بدانیم براساس این مطالعات تکلیف مدیریت شهری چیست و چه اقداماتی باید انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: افتخار ما این است که صنایع استان اصفهان در کشور از مازوت استفاده نمی‌کند خیلی خوب است اما همانطور که اشاره شد حدود ۲۹ هزار نفر بر اثر آلودگی هوا در ایران جان خود را از دست می‌دهند، حال آمار مرگ و میر کرونا اگر به همین آمار اضافه شود، مشخص خواهد شد که همه دستگاه‌ها باید همت کنند تا بحران آلودگی هوا در استان حل شود.

مطالعات آلودگی هوا باید به سناریوی عملیاتی تبدیل شود

همچنین منصور شیشه فروش، مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان اظهار کرد: در قانون مدیریت بحران قوانینی که وجود دارد هر موضوعی را یک دستگاه تخصصی پیگیری می‌کند و ما به اطلاعات و ارقام رجوع می‌کنیم، به طور مثال در موضوع کرونا وزارت بهداشت محور کار قرار گرفت پروتکل‌ها را منتشر و اجرا کرد و همه دستگاه‌ها کنار وزارتخانه همکاری کردند تا دستورات اجرایی شود، از دوم اسفندماه سال گذشته تا به حال قدم به قدم طبق پروتکل‌ها پیش رفتیم و به وضعیت حاضر رسیدیم.

شیشه فروش افزود: در مورد آلودگی هوا و مسائلی زیست محیطی نیز قانونگذار قانون هوای پاک را تصویب و سازمان حفاظت محیط زیست کشور به عنوان دستگاه محور، در خصوص تنظیم پروتکل‌ها و تهیه روش‌ها و نظارت بر اقدامات با همکاری دیگر دستگاه‌ها فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: بنابراین باید به این موضوع توجه کرد که با پروتکل‌ها و برنامه‌هایی که سازمان حفاظت محیط زیست کشور به کمک دیگر دستگاه‌ها اجرا می‌کند تا به اهداف مورد نظر برسد، این جلسه برای همین پروتکل‌ها تشکیل شده است.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان اظهار کرد: باید از شهرداری تشکر کرد زیرا بحران‌هایی که می‌تواند فراگیر استان باشد را پیگیری می‌کند، موضوع اول بحث فرونشست زمین بوده که مطالعات آن در حال انجام است، موضوع دیگر هدایت آب‌های سطحی شهر در طرح جامع پیشگیری برای جلوگیری از سیل در شهر است تا شاهد اتفاقات شهر اهواز در اصفهان نباشیم و علاوه بر دو پروژه حاضر، در مورد پهنه بندی خطر زلزله و ساماندهی حمل و نقل ترافیک نیز فعالیت‌هایی انجام شده است.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به قانون هوای پاک افزود: قانونگذار در قانون هوای پاک ۳۴ ماده و۳۹ تبصره در نظر گرفته که سال ۹۶ این قانون تصویب و تعاریف مشخص شده است، چند دستورالعمل هم در این قانون موجود است که حدود کار را مشخص می‌کند، نتایج این دو پژوهش باید در چگونگی استفاده سازمان‌ها مشخص شود، در حوزه توسعه در قانون هوای پاک اشاره شده باید توسعه‌ها متناسب با شرایط زیست محیطی بوده و الزامات زیست محیطی برای پروژه‌ها در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: ما میراث‌دار گذشته اصفهان هستیم و پهنه این شهر در کنار صنایع بزرگ، شهرک‌های صنعتی و خودروهایی که به تعداد بالا در شهر تردد می‌کنند قرار دارد و به نوعی در چهارراه ارتباطی مرکز ایران است، بخشی از آلودگی‌ها نیز به خاطر اقلیم خشک و نیمه خشک و کم بارشی است، پایداری هوا و ریزش هوای سرد در پاییز و زمستان که به ناچار باید آن را در این پهنه تحمل کنیم.

شیشه فروش با اشاره به اقداماتی که در این زمینه اولویت دارد، گفت: این اقدامات شامل الزامات محیط زیستی است که به همه سازمان‌ها ابلاغ شده است، خروجی این دو طرح می‌تواند به حوزه صنعت و معدن، راه و شهرسازی و شهرداری کمک کند که آینده برای هرگونه جانمایی و توسعه‌هایی که در مناطق ۱۵ گانه شکل می‌گیرد متناسب جمعیت باشد و اگر سهمیه بندی هر یک از آلاینده‌ها را بدانیم تا میزان انتشار آن چقدر است قطعاً در توسعه‌ها چه در بخش شهری و چه صنوف اقدامات بعدی انجام خواهد شد.

شیشه فروش افزود: قانون گفته است که محیط زیست باید صنایع را بررسی کرده و به آنها اگر بار آلودگی دارند اخطار دهد و ملزم به رعایت استانداردها کند؛ خط پروژه‌ای که تعریف شده و داده‌هایی که توسط دو دانشگاه صنعتی و اصفهان ارائه می‌شود نیز به کمک این موضوع خواهد آمد و صنوف متناسب با سهم خود وظیفه دارند که در آینده نسبت به جابه‌جایی شغل خود حتی به بیرون از شهر اقدام کنند و رصد آن با محیط زیست است.

وی ادامه داد: این مطالعات باید به یک سناریوی عملیاتی تبدیل شود و در سناریوها مثل پروتکل‌های بیماری کرونا مشخص می‌شود که باید چه مکان‌هایی بسته شده و کجا باید بازگشایی شوند، سناریو به ما می‌گوید با هدف پیشگیری و کنترل طرح عملیاتی مدیریت بحران وارد عمل می‌شود و در نتیجه مثل پدیده کرونا که همه ما نسبت به آن آگاهی داریم فعالیت‌ها انجام می‌شود، بنابراین مطالعات مذکور می‌توانند به کمک بیاید، قانون می‌گوید همه صنایع باید به صورت آنلاین خروجی دودکش‌های خود را به محیط زیست اعلام کنند، خروجی این داده‌ها در کمک به صنایع سهم هر یک را مشخص می‌کند.

وی ادامه داد: در زمینه گرد و غبار، کانون‌های بحران گرد و غبار در استان شناسایی شده‌اند، سال گذشته حدود ۳۵ میلیارد تومان و امسال هم حدود ۲۰ میلیارد تومان در زمینه کنترل کانون‌های گرد و غبار هزینه شده است، این داده‌ها می‌تواند به منابع طبیعی کمک کند. از جمله اقدامات انجام شده، کاشت ۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار نهال در سال گذشته و ۵۰۰ هکتار در سال جاری است، همچنین هفته گذشته پروژه‌ای با حدود ۵۰۰ هکتار نهال بادام کوهی در منطقه جلال آباد و بخش‌های مختلف استان پیش بینی و کلنگ زنی آن انجام شد تا برای پیشگیری از آلاینده‌های ناشی از گرد و غبار اقداماتی انجام شود.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان در میزان روزهای پاک و سالم در شهر اصفهان در سال جاری تصریح کرد: هفته گذشته جلسه ویژه‌ای برگزار شد و در آن جلسه سازمان محیط زیست عنوان کرد که امسال حدود چهار روز، هوای اصفهان پاک بوده و حدود ۱۸۹ روز در وضعیت سالم قرار داشته است، همچنین پلیس راهنمایی و رانندگی اشاره کرد که اقداماتی انجام شده و از اول سال تا به حال حدود ۱۲۸ هزار معاینه فنی را دریافت کرده است و همچنین ۲۳ هزار خودروی سنگین دارای معاینه فنی است، همینطور گفته شده که پلیس راهنمایی و رانندگی حدود ۶۰ درصد از خودروهای سنگین را به دلیل رعایت نکردن الزامات فنی برگردانده تا نواقص برطرف شود، در حوزه خودروهای سبک نیز ۲۲ درصد اخطار به سواری‌ها را شاهد بوده‌ایم.

وی افزود: در اصل برای توسعه دولت الکترونیک داده‌های دو پژوهش حاضر می‌تواند به پلیس در راستای سهم آلاینده‌ها کمک کند، با توجه به هزینه‌هایی که انجام شده حدود ۲۲۰ دوربین در شهر در حوزه ترافیک می‌تواند به ما کمک کند اما این مشروط به عملیاتی شدن و پیگیری آنهاست، گفتنی است کرونا کمک زیادی به ایجاد دولت الکترونیک کرد، کسی فکر نمی‌کرد که آموزش و پرورش آموزش‌ها را در بستر شاد بتواند منتقل کند، اما خداوند ما را بزرگ‌تر از مشکلات خلق کرده و انسان توانست سازگاری خوبی با این پدیده داشته باشد، در واقع باید سازگاری با تغییرات اقلیم داشته باشیم، این ظرفیت خفته آشکار شد و بنابراین این داده‌ها برای تقویت دولت الکترونیک و جلوگیری از سفرهای غیر ضرور کمک خواهد کرد.

شیشه فروش با بیان اینکه ۳۵۵ جایگاه سوخت در اصفهان فعالیت می‌کنند، گفت: در خصوص سوخت پاک نیز ۳۵۵ جایگاه سوخت در اصفهان، به صورت شبانه روزی کنترل می‌شوند و مجموعه حفاظت محیط زیست نظارت شبانه نیز دارد، همچنین به فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها دستور بررسی داده شده تا ۳۵۵ جایگاه، سوخت پاک توزیع کنند، داده‌های دو پروژه به ما کمک می‌کند شرکت نفت را موظف به توزیع سوخت پاک کنیم، حتی در جلسه اضطراری تصویب شد که مازوت هرگز در نیروگاه‌ها استفاده نشود، چون شرایط مضاعف کرونا و آلودگی هوا را تجربه می‌کنیم این داده‌ها می‌تواند وزارت نفت و نیرو را متقاعد کند تا مازوت استفاده نشود و سهم هر یک از نیروگاه‌ها در این زمینه چقدر است.

وی افزود: در قانون آمده است که معاینه فنی موتورخانه‌ها باید انجام شود و شهرداری در این مورد پیشگام شده است، حدود ۷۰ دستگاه اجرایی موتورخانه‌هایشان را استاندارد کرده‌اند، حتی شرکت گاز اعلام کرده است در سامانه مشخصی مجتمع‌های مسکونی دارای موتورخانه باید هوشمند شوند، در مجموع اداره کل صمت آماده است بر اساس سهم هریک از شهرک‌های صنعتی و صنوف شهر اعلام شود و در همین راستا تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری و محیط زیست براساس قانون انجام شود.

وی گفت: در واقع در شرایط اضطرار باید بدانیم چه کار باید انجام دهیم، به طور مثال کوره‌پزها در شرایط فعلی باید موقتاً تعطیل شوند یا پلیس در راستای اعمال قانون تقویت شده و در آخر رینگ‌هایی که اطراف شهر ایجاد شده نقش کنترلی در گره‌های ترافیکی داشته باشند، در شرایط فعلی باید براساس داده‌ها اقدامات فوری یا بلند مدت انجام شود.

شیشه فروش در پایان اظهار کرد: نیاز است نتایج تحقیقات از سوی شهرداری به سازمان محیط زیست داده شده و براساس آن سناریوها تدوین و از سوی سازمان محیط زیست ظرف یک ماه آینده به شورای برنامه‌ریزی تقدیم شود تکالیف دستگاه‌ها را در راستای قانون مشخص شده و ضمانت اجرایی به وسیله قانون گذار مشخص شود، البته دستگاه‌های اجرایی کمبودهایی را از لحاظ اعتبارات دارند، باید قانون هوای پاک که به سازمان‌ها ابلاغ شده متناسب با وظایف است و اگر اعتبار ملی نیاز است از سوی سازمان‌ها در بودجه لحاظ شود.

رفع توده آلودگی از شمال شرق اصفهان با پروژه‌های ترافیکی

مسعود بنده خدا، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان نیز در این جلسه اظهار کرد: خلاصه‌ای از مباحث پژوهشی را که توسط دو تیم پژوهشی عنوان شد را مطالعه کرده‌ام و نتایج واقعاً تکان‌دهنده است، در این مدت در حوزه حمل و نقل اقدامات زیادی برای محیط زیست شهر اصفهان انجام شده است، شهر اصفهان این روزها همانند یک کارگاه عملیاتی شده و اقدامات فراوانی در این زمینه در حال انجام است، موضوع رینگ‌های ترافیکی و به ویژه رینگ چهارم شهرداری در حال سرمایه گذاری است و اقدامات با شدت و حدت در حال انجام است.

وی افزود: با ایجاد پروژه‌های ترافیکی عملاً یک توده آلودگی از شمال شرق اصفهان دور شد و شاید آنجا محل تردد کامیون‌ها بود که در نقطه شهری تردد می‌کردند و شاهد حجم بالای آلودگی‌ها بودیم که توانستیم آن را به حداقل برسانیم.

وی ادامه داد: با افتتاح مسیری که تا پایان سال افتتاح می‌شود، کمربندی شرق کاملاً جدا خواهد شد و حتی مسیر تهران از محدوده شهری جدا می‌شود که به نظر می‌رسد باعث کاهش آلودگی شود.

بنده خدا گفت: پیشتر هزینه اتوبوس‌ها حدود ۱۰۰ میلیون تومان برآورد می‌شد که با اعتبارات دولتی هزینه‌ای بالغ بر ۱۷ میلیون را شهرداری پرداخت می‌کرد اما در حال حاضر مبلغ هر اتوبوس به چهار میلیارد تومان رسیده و شهرداری در تأمین هزینه‌ها ناتوان است، درحالی که هیچ کمکی از سوی دولت به شهرداری نمی‌شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان تصریح کرد: ایجاد خطوط اتوبوس‌های تندرو نیز براساس وعده‌هایی که داده شده در حال پیگیری است و در آخر پروژه مترو برای مسیر خط دو با وجود افزایش هزینه‌ها در حال اجرا است که یکی از دغدغه‌های شهرداری اصفهان است، در خصوص تراموا نیز این نوید را می‌دهم که مطالعات آن شروع شده و در هفته جاری شاهد دفاعیه آن در شورای عالی ترافیک کشور هستیم و پس از تصویب شاید بتوان در همین ماه مراسم کلنگ زنی آن را شاهد باشیم.

وی در خصوص توسعه پیاده راه‌ها در شهر اصفهان افزود: یکی از مهم‌ترین موضوعات برای حفاظت از محیط زیست شهر، توسعه پیاده راه‌ها بوده و همانطور که مطلع هستید چهارباغ عباسی بزرگترین پیاده راه کشور است که دو سال پیش افتتاح شد، بحث توسعه این پیاده راه‌ها در دست اقدام است و قطعاً شاهد پیشرفت پروژه‌ها خواهیم بود، همینطور احداث ۷۷۷ کیلومتر محدوده‌های دوچرخه در دستور کار معاونت است که مکلف شده‌ایم ۱۵۰ کیلومتر آن را تا پایان سال افتتاح کنیم.

بنده خدا ادامه داد: با وجود همه اقدامات حجم وسیع آلاینده‌ها در اختیار صنایع است و در روزهایی که ترددها با ممنوعیت و محدودیت پیگیری می‌شد بازهم شاخص آلودگی هوا بالا بود، فکر می‌کنم سهم صنایع قابل توجه باشد و خبر افتتاحیه ذوب آهن ما را شوکه کرد و در حالی که هوای اصفهان در وضعیت غیرسالم است، شاهد چنین افتتاح‌هایی هستیم، در این صنایع تنها صنعتی که فیلتر ندارد ذوب آهن است، امیدوارم زحماتی که در راستای محیط زیست سالم کشیده شده است عملیاتی شود و شاهد آلودگی هوا در شهر اصفهان نباشیم.

عقب نشینی فاحش در از رده خارج کردن خودروهای فرسوده

سرهنگ علی مولوی رئیس پلیس راهور استان اصفهان اظهار کرد: بحث محیط زیست متعلق به همه مردم است و یک سر آن مربوط به پلیس راهنمایی و رانندگی است، پلیس راهنمایی و رانندگی در خط مقدم مقابله با آلودگی هوا قرار دارد، با تفاهمی که بین پلیس و شهرداری بوده اقدامات خوبی در شهر انجام شده تا ترافیک از محدوده مرکزی شهر خارج شود، یعنی این محدوده به نقطه سبز ترافیکی تبدیل شود، همه ما در این آلودگی مقصر هستیم و آیندگان قطعاً در این خصوص از ما می‌پرسند و بازخواستمان خواهند کرد.

وی ادامه داد: در پلیس راهور در راستای جلوگیری از آلودگی هوا از سال ۸۵ تا ۹۶ ،۲۱۷ هزار و ۹۵۹ خودروی فرسوده از رده خارج شده است اما از سال ۹۷ تا ۹۹، این آمار به هشت هزار و ۸۷۳ دستگاه رسیده است و عقب نشینی بسیار فاحشی رخ داده است که نقش بسزایی در آلودگی هوا دارد و باید مسئولان فکری به حال آن کنند، در راستای برخورد با خودروهای دودزا در گذشته جریمه اتفاق می‌افتاد، اما در حال حاضر با هماهنگی با مقامات قضائی دستگاه خاطی متوقف شده و ظرف ۷۲ ساعت فرصت احیای ماشین را دارد در غیر این صورت دستگاه فرد توقیف می‌شود.

رئیس پلیس راهور استان اصفهان تصریح کرد: با بررسی نقش رسانه‌ها در مدیریت معضل آلودگی هوا اظهار کرد: رسانه‌ها در خصوص کاهش آلودگی هوا و فرهنگ سازی درست عمل نکرده‌اند، آلودگی هوا چه بسا خطرناک‌تر از بیماری کرونا است، هم زیستی با کووید ۱۹ تقریباً محقق شده اما محال است با آلودگی همزیستی شود، آلودگی برای مردم باید به عنوان معضل بزرگ معرفی شود تا همه از خطرات آن آگاه شوند، نوسازی سیستم حمل و نقل عمومی به طور ویژه‌ای احساس می‌شود، اتوبوس‌های شهری و بین شهری قدیمی هستند اما به خاطر نداشتن بودجه کافی حضور این ناوگان در شهرها و جاده‌ها تمدید می‌شود.

مولوی در خصوص اقدامات پلیس راهور افزود: قرار است منطقه سبز ترافیکی از سوی راهنمایی و رانندگی مورد توجه قرار گیرد و موتورسیکلت‌های برقی، وسایل با سوخت پاک و ناوگان حمل و نقل عمومی در آن محدوده تردد کنند، مورد بعدی گسترش طرح برخورد با خوردروهای فاقد معاینه فنی در دستورکار پلیس است و در آینده با سخت گیری بیشتری اجرا می‌شود، همچنین نظارت بیشتر بر ایستگاه‌های معاینه فنی نیز به طور جدی پیگیری خواهد شد و پیشنهاد شده که مراکز معاینه فنی به صورت کلینیک اداره شود و خودروها در صورت هرگونه نقص در همان مکان رفع عیب شوند.

وی اظهار کرد: در کشور ما سرانه استفاده از بنزین برای هر شخص بیشتر از ۱۰ لیتر است در حالی که در کشورهای توسعه یافته این مقدار دو لیتر است، بنابراین پیشنهاد می‌شود عوارض خودروهای شخصی افزایش یابد، افزایش مالیات بر مصرف سوخت نیز یکی دیگر از موارد پیشنهادی است به طوری که هر شخص بر اساس میزان استفاده از سوخت مالیات بپردازد، ندادن مجوز به خودروهای غیر استاندارد و از رده خارج کردن آن نیز باید در دستور کار قرار گیرد و اجرایی شود، همچنین استفاده از موتور سیکلت‌های برقی باید بیشتر از پیش مورد توجه باشد، البته جرقه‌هایی زده شد اما مردم استقبال نکردند و به نظر می‌رسد نیاز است تا بیشتر روی این قضیه کار شود.

وی در پایان گفت: در مدت ۹ ماهه‌ای که در پلیس راهور حضور دارم، همکارانم نزدیک ۵۰ هزار خودرو بدون معاینه فنی را به صورت دستی جریمه کرده‌اند و این غیر از جریمه‌هایی است که توسط دوربین‌های شهر صادر می‌شود، همچنین نزدیک به ۶۰۰ مورد توقیف خودرو در این خصوص داشته‌ایم، گفتنی است در خصوص ماشین‌های سنگین نیز به همراه سازمان حمل بار تخلف‌ها بررسی و موارد توقیف می‌شوند، در پایان امیدوارم به صورت جهادی همه دستگاه‌ها احساس مسئولیت کنند و وارد عمل شوند.

اصفهان در اولویت اجرای طرح قانون هوای پاک کشور است

لیلا امینی رئیس اداره تحقیقات کاربردی هواشناسی استان نیز اظهار کرد: با توجه به آئین نامه فنی کنترل و کاهش آلودگی هوا که موضوع دوم قانون هوای پاک است، در ماده اول استان‌هایی که در اولویت اجرای طرح قانون هوای پاک هستند اشاره شده و استان اصفهان در این لیست حضور دارد، طبق ماده ۲۰ قانون دسترسی آنلاین هواشناسی به داده‌های محیط زیست و شهرداری لحاظ کرده است، قرار بود سامانه یکسانی تأسیس شده تا داده‌ها در آن قرار گیرد و هواشناسی دسترسی داشته باشد، همچنین طبق ماده ۲۴ همان قانون تبصره‌ای موجود است که خروجی سیاهه‌های آلودگی باید در اختیار هواشناسی برای پیش بینی آلودگی قرار بگیرد اما در حال حاضر در مرحله اجرای آزمایشی مدل‌ها هستیم و مدل نهایی انتخاب شده و منتظر داده‌ها هستیم تا طرح اجرایی شود، نیاز است داده‌های دو پروژه حاضر به فرمت کار ما درآید.

وی در تشریح وضعیت این ورژن در شهر اصفهان تصریح کرد: استان اصفهان حالت دره‌ای دارد و دو قطب صنعتی بزرگ در مکان‌های اشتباه احداث شده، حتی شهر اصفهان باد خیز نیست و وضعیت پایدار پیش می‌رود، این ورژن‌ها نیز در فصول سرد سال رخ می‌دهد، درواقع در تابستان این ورژن نداریم و در آذرماه و دی‌ماه این ورژن با شدت بیشتری انجام می‌شود، به دلیل سردی هوا در شهر اصفهان لایه این ورژن بستر لازم را برای انباشت آلاینده‌ها فراهم می‌کند.

هیچ صنعتی بدون مجوز کاری را آغاز نکرده است

همچنین بتول مظلومی کارشناس محیط زیست اداره کل صنعت، معدن و تجارت، در غیبت مدیران ارشد این اداره کل در جلسه، اظهار کرد: باید اعلام کنم که به نتایج تحقیق احترام می‌گذاریم، فکر می‌کنم نتایج این تحقیق باعث می‌شود کار محیط زیست چند برابر شود؛ قطعاً هیچ صنعتی بدون مجوز کاری را آغاز نکرده و از این به بعد وظیفه سنگین‌تری در قبال پروژه مذکور دارند.

وی اضافه کرد: پیش از این مجوزهایی صادر می‌شد و اکنون سازمان حفاظت محیط زیست می‌تواند بعد از این مجوزی را صادر نکند، سوال اینجاست که آیا شرکت ذوب آهن مجوز محیط زیست دارد یا خیر و اگر جواب مثبت است باید با موارد تخطی برخورد شود.

وی ادامه داد: مطرح می‌شود که شرکت‌ها باید سامانه پایش آنلاین داشته باشند، در واقع باید سیستم پایش سازمان محیط زیست بروز شده و در ادامه هر صنعتی مجبور به اعمال این سیستم باشد، اداره صمت در همه زمینه‌ها همکاری خواهد کرد اما به نظر می‌رسد در این قضیه بیشتر عزم سازمان حفاظت از محیط زیست را می‌طلبد.

کد خبر 461266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.