کدامیک از ابعاد فضاهای عمومی اهمیت بیشتری دارد؟

یک دکترای شهرسازی گفت: امروزه بسیاری از کشورها سعی دارند فرهنگ شهروندی را از طریق فضاهای عمومی اصلاح کنند، زیرا فضاهای عمومی با کیفیت بالا می‌تواند بر اجتماع و فرهنگ یک جامعه شهری نیز تاثیرگذار باشد.

راما قلمبر دزفولی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه فضاهای عمومی شهری از جنبه‌های مختلفی قابل بررسی است، اظهار کرد: در تقسیم بندی فضاهای شهری بخشی به منطقه سکونت اختصاص می‌یابد و بخش دیگر به محیط کار و فعالیت و فضای دیگر برای گذران اوقات فراغت شهروندان در نظر گرفته می‌شود. فضای دیگری نیز بین این سه فضای کلی ارتباط برقرار می‌کند و همه این فضاها بر مبنای نیازهای کلی شهروندان در نظر گرفته شده است.

این دکترای شهرسازی به بخش اصلی فضاهای عمومی اشاره و خاطرنشان کرد: فضاهای مربوط به مسیر رفت و آمد به سایر فضاها و فضاهای گذران فراغت جز فضاهای عمومی بسیار مهم است و جزء عناصر اصلی شهر محسوب می‌شود، زیرا برای عموم شهروندان طراحی شده است.

قلمبر دزفولی تصریح کرد: زمانی که در مورد فضایی مثل پارک صحبت می‌کنیم، علی رغم اینکه این فضا یک فضای تفریحی و فراغتی است یک فضای عمومی نیز به حساب می‌آید، بنابراین تعیین و اجرای استانداردهای فضاهای عمومی برای فضایی مثل پارک نیز اهمیت دارد.

وی یادآور شد: توجه به بعد اجتماعی و فرهنگی فضاهای عمومی اهمیت زیادی دارد و به نوعی بسیار پررنگ است، زیرا بسیاری از این فضاها تبلور فرهنگ جامعه شهری در برهه مشخصی از زمان است، همانند میدان نقش جهان در اصفهان که تجلیات فرهنگی دوره خاصی از ایران در آن متبلور است.

این دکترای شهرسازی اضافه کرد: امروزه بسیاری از کشورها سعی دارند فرهنگ سازی را از طریق فضاهای عمومی انجام دهند زیرا فضاهای عمومی با کیفیت بالا می‌تواند بر اجتماع و فرهنگ یک جامعه شهری تأثیرگذار باشد.

قلمبر دزفولی با بیان اینکه این فضاها بر رفتار استفاده کنندگان تأثیر می‌گذارد، تاکید کرد: آنچه که تحت عنوان هوشمندسازی در دنیا و شهرهای جدید مورد توجه است به نوعی فرهنگ سازی است؛ این فرهنگ سازی از طریق فضاهای عمومی می‌تواند فرهنگ آن اجتماع را تحت تأثیر قرار دهد.

وی ادامه داد: فضاهای عمومی علاوه بر اینکه جنبه‌های عملکردی، فرهنگی و اجتماعی دارند از نظر اقتصادی نیز حائز اهمیت است.

این دکترای شهرسازی یادآور شد: زمانی که یک فضای عمومی رونق داشته باشد، اقتصادهایی نیز در کنار این فضاهای عمومی فعال می‌شود که موجب رونق اقتصادی است.

قلمبر دزفولی گفت: بسیاری از مکان‌هایی که امروزه به عنوان یک فضای عمومی مطرح است به نوعی رونق اقتصادی را نیز در کنار خود دارند، بنابراین فضای عمومی اهمیت اقتصادی نیز می‌تواند داشته باشد.

وی افزود: آنچه اهمیت دارد توجه به حوزه کالبدی است زیرا چنانچه کیفیت‌های کالبدی فضا خوب و مناسب باشد، این عناصر در آن شکل می‌گیرد، اما چنانچه توجه کافی به بعد کالبدی نشود، عملاً مواردی که می‌تواند موجب توسعه فضا شود میسر نخواهد شد.

کد خبر 461170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.