افزایش زیست‌پذیری شهری از طریق فناوری و روشنایی

روشنایی شهری یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های سهیم در بهبود کیفیت زندگی شهری است که اگر به خوبی طراحی شود، می‌تواند مصرف انرژی را کاهش دهد، آلودگی نوری را به حداقل برساند و حس مالکیت ساکنان را نسبت به شهر و خیابان‌های خود افزایش دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تکنولوژی می‌تواند نقشی بسیار کلیدی در عملکرد و مدیریت یک خیابان ایفا کند با این حال، نباید منجر به کاهش کیفیت طراحی هندسی شهرها شود. تکنولوژی‌های امروزی اگر به درستی مورد توجه قرار گیرد، می‌تواند به کاهش بی‌نظمی خیابان‌ها و زیباسازی آن‌ها از طریق مبلمان جدید، سازماندهی و ایجاد هماهنگی بین عملکرد عناصر فیزیکی و نوسازی مقوله‌های قدیمی در یک شهر کمک شایانی کند. از سوی دیگر، استفاده از تکنولوژی در ایجاد سیستم‌های روشنایی شهری، می‌تواند بر میزان زیست‌پذیری شهر و امنیت و رفاه شهروندان بیفزاید. در واقع، چنانچه سیستم‌های روشنایی شهری به درستی و با استفاده از تکنولوژی نوین طراحی شود، مزایایی نظیر کاهش مصرف انرژی، به حداقل رساندن آلودگی نوری و افزایش حس مالکیت شهروندان نسبت به شهرها را در پی خواهد داشت.

روشنایی

اگر خیابان‌های یک شهر از سیستم‌های روشنایی مجهز برخوردار باشد، آنگاه عابران پیاده، دوچرخه‌سواران و رانندگان برای گذراندن امور خود در هنگام تاریکی احساس امنیت و رفاه خواهند کرد. تمام مکان‌های عمومی یک شهر، به خصوص فضاهای پرخطر نظیر تقاطع‌ها، خطوط عابر پیاده و مسیرهای دوچرخه‌سواری باید مجهز به سیستم‌های روشنایی پیشرفته باشد تا تردد برای ساکنان از این نقاط شهر را آسان و ایمن کند. علاوه بر این نصب سیستم‌های روشنایی مناسب در پیاده‌روها، میدان‌ها، زیرگذرها، ایستگاه‌های اتوبوس و کوچه‌ها نیز نقش مهمی در افزایش رضایتمندی ساکنان یک شهر ایفا می‌کند.

علائم و مسیریابی

نصب تابلوهای راهنما و سیستم‌های ردیاب در مکان‌های عمومی، به ویژه خیابان‌ها، می‌تواند تجربه دلنشینی برای کاربران چنین فضاهایی به وجود آورد. تکنولوژی‌هایی که امروزه در بسیاری از شهرهای جهان برای مسیریابی از یک سو و استفاده از نرم‌افزارهای اطلاع‌رسانی در مورد زمان دقیق حرکت وسایل حمل و نقل عمومی، از سوی دیگر، می‌تواند تردد در داخل شهر را برای ساکنان بسیار خوشایند کند. برنامه‌ریزان شهری باید از تابلوهای راهنما برای محدودیت‌های سرعت، مشخص کردن مناطق پارک و سایر استراتژی‌های کاربردی بهره گیرند تا مقررات رفت و آمد درون شهری را بهبود بخشند. در ضمن، این تابلوها باید به گونه‌ای شفاف طراحی شود تا برای تمام افراد جامعه، در سنین مختلف و با زبان‌های بیگانه قابل درک باشد.

سنسورها و علائم

امروزه طراحان در بسیاری از شهرهای هوشمند سنسورهایی روی سیستم‌های روشنایی شهری نصب می‌کنند که به پیشگیری از تلف شدن انرژی و ایجاد فضاهایی ایمن‌تر برای عابران پیاده در هنگام شب کمک زیادی می‌کند. توجه به استفاده از تکنولوژی برای تشخیص سیگنال‌ها و فعال‌سازی آن‌ها می‌تواند علاوه بر ایجاد تجربه‌ای دلنشین برای عابران پیاده در حین تردد، در افزایش کارآمدی انرژی و امنیت شهری سهیم باشد. اگر در طراحی این سیگنال‌ها، نیاز تمام کاربران مورد توجه قرار گیرد، آنگاه شبکه‌های خیابانی عملکرد بهتری خواهد داشت و مدیریت آن‌ها در ساعات اوج تردد، راحت‌تر صورت خواهد گرفت.

اجبار و امنیت

نصب وسیله‌هایی برای کنترل و نظارت بر خیابان‌ها نقش مهمی در بهبود هوشیاری رانندگان و درک امنیت توسط تمام کاربران ایفا می‌کند. دوربین‌های امنیتی که معمولاً در خیابان‌های اصلی و فضاهای شخصی محل سکونت شهروندان به کار گرفته می‌شود نیز در کمک به کنترل سرعت خودروها، کاهش جرم و جنایت و سایر فعالیت‌های ناخواسته توسط شهروندان سهیم خواهد بود.

فناوری اطلاعات

استفاده از امکاناتی نظیر نقاط اتصال وای فای، نرم‌افزارهای تلفن همراه، فراهم آوردن اطلاعات مربوط به زمان دقیق وسایل حمل و نقل و خدمات مربوط به اشتراک دوچرخه و خودرو منجر به ایجاد اکوسیستم‌های هوشمند در خیابان‌ها خواهد شد. این سیستم‌ها نه تنها خیابان‌هایی با کارآیی بیشتر به وجود می‌آورد، بلکه فعالیت‌های خیابانی را نیز به طور چشمگیری افزایش می‌دهد که این امر در رونق اقتصادی نیز نقش مهمی ایفا خواهد کرد. سیستم‌های هوشمند اطلاعات لازم برای نیازهای احتمالی آینده را فراهم می‌آورد و به پیشرفت پروژه‌های طراحی خیابانی کمک زیادی خواهد کرد.

کد خبر 460902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.