بهترین گیاهان برای کاهش آلودگی هوای خانه

بسته هفتگی محیط زیست ایمنا اختصاص دارد به گزارش جدید سازمان ملل متحد درباره تاثیر سبک زندگی یک درصد ثروتمند جهان بر روند گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی، آزادی محیط بان همدانی از زندان و معرفی بهترین گیاهان برای کاهش الودگی هوا در خانه که در ادامه می خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سازمان ملل می‌گوید یک درصد از جمعیت جهان که بیشترین ثروت را دارند، بیش از دو برابر ۵۰ درصد کم‌درآمد، گازهای آلاینده کربنی تولید می‌کنند.

گزارش تازه سازمان ملل می‌گوید برای مقابله با گرمایش زمین در قرن ۲۱ ثروتمندان باید به سرعت از تأثیر مخرب کربنی که حاصل سبک زندگی آنهاست، کم کنند. سازمان ملل هشدار می‌دهد که تنها بازیابی پایدار و سبز می‌تواند افزایش دمای کره زمین را تا حد تعیین شده یعنی ۲ درجه سانتیگراد حفظ کند.

گزارش برنامه محیط زیست سازمان ملل (Unep) به شکافی عمیق میان سطح مناسب انتشار گازهای گلخانه‌ای برای پایین نگه داشتن دمای زمین، و آنچه که در واقعیت رخ می‌دهد اشاره کرده است. در این گزارش علاوه بر برنامه دولت‌ها تأثیر سبک زندگی و الگوهای مصرفی افراد و جوامع بر انتشارآلاینده‌های کربنی هم بررسی شده است.

بر اساس یافته‌های گزارش، ۱۰ درصد افراد پردرآمد جهان، حدود ۴۵ درصد از کل انرژی مصرفی برای حمل و نقل زمینی و ۷۵ درصد انرژی مصرفی در حمل و نقل هوایی را به خود اختصاص می‌دهند در حالی که این ارقام برای ۵۰ درصد کم‌درآمد جهان به ترتیب ۱۰ و ۵ درصد است. اگر کشورها بخواهند سطح توافق‌شده برای افزایش دما را حفظ کنند، ۱۰ درصد پولدار جهان باید تأثیرات یا ردپای کربنی خود را به یک‌دهم سطح فعلی برسانند.

پرواز طولانی، نفری دو تن دی‌اکسید کربن

در گزارش سازمان ملل به شیوه‌هایی برای تغییر سبک زندگی اشاره شده است. به عنوان مثال صرف نظر کردن از یک پرواز رفت و برگشت طولانی می‌تواند تأثیرات کربنی یک فرد را به اندازه حدود دو تن دی‌اکسید کربن کاهش دهد.

روی آوردن خانه‌ها به الکتریسیته قابل بازیافت هم حدود ۱/۵ تن به ازای هر فرد تولید گازهای کربنی را کاهش می‌دهد. گزارش تازه سازمان ملل می‌گوید تعطیلی‌های مربوط به شیوع کرونا در جهان، در بلندمدت تأثیر اندکی بر تغییرات اقلیمی خواهد داشت.

این گزارش پیش‌بینی کرده با وجود آنکه تولیدات گازهای کربنی، امسال به دلیل همه‌گیری کرونا و تعطیلی‌ها حدود هفت درصد کم شده اما تأثیر بلندمدت آن بر کاهش دما تا سال ۲۰۵۰ تنها به اندازه یک‌صدم درجه سانتیگراد خواهد بود.

محیط بان همدانی به آغوش خانواده بازگشت

سعید مومیوند، محیط بان همدانی، بعد از سه سال تحمل حبس به آغوش خانواده بازگشت. در سال ۹۵ محیط بان سعید مومیوند به اتفاق سایر همکاران در حین گشت و کنترل منطقه حفاظت شده "نشر" شاهد حضور افراد مسلح در این منطقه می‌شوند که پس از متوقف کردن خودرو آنها، یکی از سه سرنشین با اسلحه اقدام به فرار می‌کند.

محیط بان سعید مومیوند پس از اخطار فراوان به قصد شلیک هوایی اقدام به تیراندازی می‌کند اما با توجه به ناهموار بودن زمین و شرایط منطقه، تیر ناخواسته به فرد اصابت می‌کند که بلافاصله فرد مجروح را به بیمارستان بعثت همدان منتقل می‌کنند، فرد مصدوم پس از گذراندن ۱۷ روز در کما، جان خود را از دست داد که پس از کش و قوس‌های زیاد پس از دو سال رأی قصاص برای محیط بان صادر و در سال ۹۷ به اعدام محکوم شد.

اما بعد از تلاش‌های صورت گرفته این حکم از سوی سازمان محیط زیست مورد اعتراض قرار گرفت و پس از دو بار رفت و برگشت پرونده، برای بار سوم اعتراض به دیوان عالی کشور ارسال شد و این دیوان نسبت به رأی صادره واکنش و حکم اعدام را نقض کرد.

نجات یک قلاده خرس قهوه‌ای و ۲ توله او در کرمانشاه

یک قلاده خرس قهوه‌ای ماده و دو توله او که در استخر اراضی کشاورزان در منطقه "ورمنجه" بیستون گرفتار شده بود با تلاش فراوان و شبانه‌روزی محیط‌بانان، کارشناسان و دوستداران محیط زیست خوشبختانه رهاسازی و به زیستگاه اصلی خود بازگشتند.

فریدون یاوری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه با حضور در محل حادثه گفت: در پی گزارش واصله از دوستداران طبیعت مبنی بر گرفتار شدن یک قلاده خرس قهوه‌ای و دو توله آن در استخر اراضی کشاورزان در منطقه " ورمنجه" بیستون، محیط‌بانان و کارشناسان محیط زیست بلافاصله به محل اعزام شدند.

وی افزود: در این عملیات که با تلاش تیمی محیط‌بانان و کارشناسان اداره کل و اداره شهرستان کرمانشاه و دوستداران طبیعت صورت گرفت، محیط‌بانان معابری را برای خروج خرس قهوه‌ای به همراه دو توله آن ایجاد کردند.

یاوری گفت: خوشبختانه تلاش تیمی مجموعه همکاران محیط زیست برای خروج این گونه ارزشمند از حیوانات از استخر مثمر ثمر واقع شد و پس از ساعت‌ها تلاش بالاخره خرس ماده به همراه دو توله خود از استخر خارج و به زیستگاه اصلی خود بازگشتند.

حمله یک قلاده پلنگ به مرد ۵۲ ساله در ارتفاعات ییلاقات ماسوله

سرپرست اداره حفاظت از محیط زیست فومن از حمله حیات وحش به مردی ۵۲ ساله در ارتفاعات ییلاقات ماسوله این شهرستان خبر داد.

وی افزود: بنا بر گزارش واصله یکی از چوپانان در ارتفاعات ییلاقات "اشکلیک" ماسوله هنگام رسیدن به چشمه با یک قلاده پلنگ مواجه شده و مدعی است که مورد حمله پلنگ قرار گرفته است که موضوع در دست بررسی است.

وی با اشاره به اینکه مصدوم بلافاصله به بیمارستان رشت منتقل شد، گفت: به اتفاق همکاران اداره محیط زیست از وی عیادت کرده که نامبرده از ناحیه صورت و ابرو، گونه و مچ دست چپ دچار آسیب و پارگی شده است.

زمانی در پایان از دامداران منطقه تقاضا کرد برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی از نزدیک شدن به زیستگاه‌های حیات وحش مانند پلنگ و خرس جدا خودداری کنند.

رایزنی محیط زیست برای بودجه سال آینده مقابله با گرد و غبار

مدیر کارگروه ملی مقابله با پدیده گرد و غبار کشور گفت: در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به‌صورت مستقیم به بودجه مقابله با پدیده گرد و غبار اشاره نشده است اما پیش‌بینی می‌شود که این بودجه تقریباً مشابه بودجه سال ۱۳۹۹ باشد.

علی محمد طهماسبی ضمن اشاره به اینکه در حال رایزنی برای مشخص شدن بودجه مقابله با پدیده گرد و غبار در کشور هستیم، اظهار کرد: به‌دلیل آنکه بودجه مقابله با گرد و غبار به‌صورت منابع ارزی از صندوق توسعه ملی تأمین می‌شود، در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به‌طور مستقیم به آن اشاره نشده است.

وی با بیان اینکه برداشت از صندوق توسعه ملی باید با مجوز مقام معظم رهبری باشد، تصریح کرد: از این‌رو پس از مشخص شدن مبلغ این بودجه رئیس جمهور مجوز برداشت از صندوق توسعه ملی را از رهبری خواهد گرفت و پس از آن مبلغ بودجه گرد و غبار برای تصویب و ابلاغ به مجلس شورای اسلامی خواهد رفت.

مدیر کارگروه ملی مقابله با پدیده گرد و غبار کشور با اشاره به اینکه وسعت کانون‌های داخلی گرد و غبار حدود ۳۴.۶ میلیون هکتار است، گفت: ما مطالعه‌ای روی کانون‌های گرد و غبار در خارج از کشور که غبار آن‌ها به سمت ایران حرکت می‌کند نیز انجام داده‌ایم و بر اساس آن وسعت این کانون‌ها ۳۳۰ میلیون هکتار برآورد شده است.

طهماسبی با اشاره به اینکه این کانون‌های گرد و غبار خارجی به‌طور میانگین سالانه ۱۵۰ میلیون تن غبارخیزی دارند که بخش‌هایی از آن نیز وارد کشور ما می‌شود، افزود: طی سال ۹۹ بودجه مقابله با پدیده گرد و غبار ۲۰ میلیون یورو بود و به‌نظر می‌رسد که طی سال آینده نیز تقریباً مشابه این مبلغ به کارگروه ملی مقابله با پدیده گرد و غبار اختصاص یابد.

بهترین گیاهان برای کاهش آلودگی هوا در خانه

این روزها کمتر کسی است که با آلودگی هوا و تغییرات محیط زیست درگیر نباشد. بیرون از منزل و در خیابان‌های شهر شاید کار زیادی نتوان برای آلودگی انجام داد ولی حداقل در داخل محیط خانه اگر بتوانیم شرایطی فراهم کرد که هوای سالمی داشته باشیم می‌تواند به سلامت ما کمک کند.

آلوئه ورا:
ژل موجود در آلوئه ورا یکی از بهترین مواد بهداشتی و سلامتی می‌باشد. علاوه بر اینکه در سلامت پوست می‌تواند مفید باشد، این گیاه می‌تواند میزان کیفیت هوا را نیز تشخیص دهد. این گیاه می‌تواند مواد شیمیایی هوا را فیلتر کند و همچنین زمانی که هوا داخل اتاق آلوده شده است می‌تواند با دانه‌های خاکستری روی برگ‌های گیاه این موضوع را نشان دهد.
گل فیکوس:
انواع مختلف گیاه فیکوس خیلی برای تمیز کردن هوا مناسب است و همچنین رشد و نگهداری آسانی دارد. برتری این گیاه نگهداری آسان و فیلتر کردن از سموم هوا است.

اسپاتی فیلوم:
گیاه فوق‌العاده زیبای اسپاتی فیلوم بسیار نگهداری راحتی دارد و می‌تواند هوا را تمیز کند، این گیاه در هوای سرد و سایه نیز مقاوم است و می‌تواند سطح سموم هوا را کاهش دهد.

گیاه سانسوریا:
این گیاه نور و آب زیادی احتیاج ندارد و به راحتی می‌توان در گوشه‌ای از خانه آن را نگه داشت. این گیاه کربن دی‌اکسید را جذب کرده و اکسیژن تولید می‌کند ولی بر خلاف بقیه گیاهان این کار را در شب انجام می‌دهد. به همین دلیل این گیاه برای اتاق خواب نیز بسیار مناسب است.

گیاه بامبو:
قدرت پاک کنندگی هوای بامبو نیز در لیست بهترین گیاهان پاک کننده هوای ناسا وجود دارد. این گیاه به صورت خاص می‌تواند بنزن را از هوا پاک کند. این گیاه به آبیاری خوب نیاز دارد.

گل فیلودندرون:
فیلودندرون به شکل قلب یکی از محبوب‌ترین گیاهان خانگی است، به دلیل رشد و نگهداری آسان این گیاه. این گیاه هم در تمیز کردن هوا بسیار خوب عمل کرده و نگه داری آسانی دارد.

کاکتوس:
مقالات زیادی در مورد جذب امواج مخرب در محیط توسط کاکتوس‌ها وجود دارد که هنوز به طور علمی به اثبات نرسیده ولی درهرصورت وجود کاکتوس‌ها در اطراف می‌تواند باعث کاهش آلودگی و ایجاد نشاط در اطراف ما بشود.

کد خبر 460710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.