اتصال خط آهن خواف - هرات گامی ارزنده در مسیر استحکام بیشتر همکاری های دو ملت است

روسای جمهوری اسلامی ایران و افغانستان، اتصال خط آهن دو کشور را گامی ارزنده در مسیر استحکام بیشتر پیوندها و همکاری های دو ملت و دو دولت ایران و افغانستان دانستند و تاکید کردند که امروز به عنوان یکی از روزهای تاریخی در روابط دو ملت بزرگ ایران و افغانستان در یادها خواهد ماند.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رئیس جمهور، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی و محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان روز پنجشنبه در مراسم بهره برداری از راه آهن خواف – هرات اظهار کردند: افتتاح این پروژه تاریخی گام مهمی در مسیر احیا و جهش همکاری‌های مشترک دو کشور خواهد بود.

روحانی در این مراسم خطاب به مردم افغانستان گفت: امروز روز سلام، رحمت و گشایش برای دو ملت بزرگ افغانستان و ایران است؛ دو ملتی که از یک ریشه، تاریخ، فرهنگ و از یک منطقه در طول تاریخ، برادری و همسایگی خود را به عنوان بهترین یاران یکدیگر حفظ کرده اند.

رئیس جمهور ادامه داد: اتصال و پیوند ما همیشه از طریق دل‌ها، اندیشه‌ها، فرهنگ‌ها، رفتارها و تلاش‌های مشترکمان بوده است و امروز ریل راه آهن این پیوند را مستحکم‌تر می‌کند.

روحانی با بیان اینکه امروز روز شادمانی و فراموش نشدنی برای دو ملت ایران و افغانستان است، گفت: مایل بودم این مراسم به صورت حضوری برگزار شود اما به دلیل دستورالعمل‌های بهداشتی مرتبط با بیماری کرونا ناچار شدیم از طریق ویدئو کنفرانس برگزار کنیم.

وی افغانستان نیز در این مراسم بهره برداری از پروژه تاریخی و حیاتی خط آهن خواف – هرات را نتیجه تلاش‌های خستگی ناپذیر هر دو کشور در عرصه اتصال منطقه و رسیدن به رفاه اقتصادی آینده دانست و گفت: آرزو داشتم که در افتتاح این پروژه بزرگ به صورت حضوری داشته باشم اما محدودیت ناشی از ویروس کرونا باعث شد تا این پروژه حیاتی را به صورت غیرحضوری از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح نمائیم.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان نیز در این مراسم اظهار کرد: تکمیل این پروژه مهم با وجود محدودیت‌های ناشی از گسترش ویروس کرونا، نشانه بارز اراده ملی هر دو کشور و محصول زحمات شبانه‌روزی و جانفشانی‌های مسئولین، مهندسین و کارگران و دست‌اندرکاران این پروژه مهم است.

وی افزود: افتتاح این پروژه تاریخی بی تردید گام مهمی در جهت جهش همکاری‌های اقتصادی دو کشور خواهد بود.

کد خبر 460615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.