امروز رویداد زاینده رود در اصفهان برگزار می‌شود

صندوق پژوهش و فناوری با مشارکت ۱۰۰ استارت آپ محور برگزاری رویداد زاینده‌رود در استان اصفهان خواهد بود که قرار است تیم‌های مستعد استارتاپی آن به مرحله سرمایه پذیری ورود کنند.

به گزارش ایمنا، طی چندسال اخیر صندوق پژوهش و فناوری استان اصفهان در عرصه تسهیلات و سرمایه‌گذاری بر سر زبان‌ها افتاده است. در کنار آن شاهد انتشار خبری مبنی بر برگزاری رویداد سرمایه پذیری زاینده رود در اصفهان با محوریت صندوق پژوهش و فناوری استان اصفهان بودیم.

احمد ورد، مدیرعامل صندوق توسعه پژوهش و فناوری استان اصفهان در خصوص حوزه فعالیت این صندوق گفت: صندوق پژوهش و فن‌آوری استان اصفهان قدمتی ۱۴ ساله در اکوسیستم کارآفرینی ایران دارد که ارائه تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان و فناور را بر عهده گرفته است.

وی افزود: تاکنون صدها تیم استارتاپی و دانش بنیان وکسب وکارهای گوناگون از تسهیلات و خدمات این صندوق استفاده کرده‌اند. صندوق پژوهش و فناوری از سال ۹۵ با تغییر مدیریت و اخذ رویکرد و استراتژی جدید خود به طور پیوسته در حال افزایش سرمایه بوده و طی دو مرحله به افزایش سرمایه ۳۶ برابری دست یافته است.

ورد اظهار کرد: صندوق پژوهش تاکنون انواع تسهیلات مالی را از بین ۴ تا ۱۵ درصد در اختیار شرکت‌های فناور گوناگون قرار داده است. از اواسط سال ،۹۸ با تغییر و همراهی هیات مدیره جدید، افزایش سهام دانشگاه‌ها و جایگزینی با سهام دولت، فرایند افزایش سرمایه شتاب گرفته و این صندوق را به نهاد موثرتری نسبت به قبل تبدیل کرده است.

وی خاطرنشان کرد: دو مرحله افزایش سرمایه والبته انعقاد تفام‌نامه عاملیت با معاونت علمی و صندوق نوآوری و شکوفایی این صندوق موفق به جذب ده‌ها میلیارد تومان جهت تسهیلات به استارت‌آپ‌های اصفهانی و رفع نیاز مالی اکوسیستم نزدیک شد.

صندوق پژوهش و فناوری اصفهان همواره در حال نوآوری است

مدیرعامل صندوق توسعه پژوهش و فناوری گفت: صندوق اصفهان با داشتن بیش از ۹۰ سهامدار حقیقی و حقوقی نمادی از یک جامعه کوچک فعالان اقتصادی اصفهانی است که تاکنون صدها شرکت از مزایای آن برخوردار شده‌اند.

وی افزود: در ۱۴ سال اخیر حدود هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال تسهیلات در اختیار شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های فناور و استارتاپ‌ها قرار گرفته است. از آخرین آمار فعالیت‌های مالی این صندوق می‌توان به اراِئه خدمات مالی ۷۰۰ میلیارد ریالی در انواع آن در سال ۹۸ اشاره کرد.

ورود اظهار کرد: در سال ۹۸ و با ایجاد بستر قانونی این صندوق شروع به ارائه خدمات ضمانت نامه کرد. صندوق اصفهان به طور پیوسته در حال نوآوری بوده و با ورود به بازارهای جدید جذب سرمایه، راه‌های مختص به خود ارائه داده تا تنوع نیازهای مالی اکوسیستم اصفهان را تأمین کند.

وی افزود: یکی از سیاست‌های این صندوق مشارکت بالا با دانشگاه‌های استان اصفهان است. عاملیت دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی از دستاوردهای این صندوق در مشارکت با دانشگاه‌های استان محسوب می‌شود.این صندوق با نهادهای مؤثر استان مشارکت‌های جدی داشته و دارای عضویت در هیات اجرایی منطقه ویژه فناوری و مراکز رشد دانشگاهی است.

تحول بنیادین سرمایه‌گذاری در چند سال گذشته

مدیرعامل صندوق توسعه پژوهش و فناوری در مورد ورود به بازارهای جدید سرمایه‌گذاری گفت: علم سرمایه‌گذاری طی چند سال گذشته دچار تحول بنیادین شده و از حالت تسهیلات به سهامداری تغییر رویکرد داده است. صندوق پژوهش اصفهان نیز در سال ۹۹ رویکرد خود را از ارائه تسهیلات به سرمایه‌گذاری خطرپذیر تغییر داد.

وی افزود: این سرمایه‌گذاری بدین صورت است که به جای ارائه وام به واحدهای فناور وارد مشارکت با آن‌ها می‌شویم، از آن‌ها سهام دریافت می‌کنیم و در ریسک موفقیت یا شکست با این واحدها شریک می‌شویم. در سال ۹۹ تاکنون حدود ۱۵ مورد سرمایه‌گذاری این‌چنینی رخ داده که در سال ۱۴۰۰ افزایش چندین برابری خواهد یافت.

ورود در خصوص نحوه شناسایی واحدهای فناور و نوآور گفت: زیست بوم کارآفرینی هر شهر اجزای گوناگون دارد که سرمایه‌گذاری یکی از بخش‌های آن است. بهترین راه برای ارتباط با استارتاپ‌ها، ورود به عرصه همکاری با شتابدهنده ها است.

وی افزود: صندوق پژوهش هم اکنون با تمام شتابدهنده های استان و حتی شتابدهنده‌هایی در تهران و شیراز وارد تعامل و امضای تفاهم نامه همکاری شده است. این شتابدهدنده ها استارتاپ های مستعد را شناسایی و برای سرمایه‌گذاری به صندوق پژوهش معرفی می‌کنند.

برگزاری رویداد زاینده رود در اصفهان

مدیرعامل صندوق توسعه پژوهش و فناوری در مورد رویداد سرمایه‌گذاری در اصفهان اظهار کرد: در ادامه فرایندهای توسعه‌ای صندوق در سال ۹۹ و برای تسریع این فرایند هم اکنون صندوق پژوهش و فناوری با مشارکت رویداد ملی ۱۰۰ استارت آپ قرار است محور برگزاری رویدادی با نام زاینده‌رود در استان اصفهان شود. در این رویداد قرار است تیم‌های مستعد استارتاپی به مرحله سرمایه پذیری ورود کنند.

وی اظهار کرد: این رویداد در روز ۲۰ آذرماه در اصفهان برگزار خواهد شد و تیم‌های استارتاپی داوطلب می‌توانند در آن مشارکت کنند. پیش بینی می‌شود حدود ۲۰۰ استارت‌آپ اصفهانی در این رویداد ثبت نام کنند و پس از بررسی اولیه ۵۰ استارت آپ به مرحله داوری ورود کنند.

وی افزود: از جمع این ۵۰ استار آپ، ۳۰ استارت آپ موفق به اخذ سرمایه خواهند شد. میزان سرمایه ورودی به این رویداد را ۱۰ میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.اصفهان بستر استارت‌آپ‌های موفقی است که با برگزاری این رویداد تعداد این استارت‌آپ‌ها از لحاظ کمی و کیفی پیشرفت زیادی خواهد کرد. خانه نوآوری، شتابدهنده هاب و اتاق بازرگانی از دیگر مشارکت کنندگان این رویداد است.

ورود در مورد خانه نوآوری توضیح داد: یکی از اجزای مهم هر اکوسیستم شتابدهنده است. شتابدهنده بستری جهت استقرار تیم‌های کارآفرین در کنار یکدیگر برای تعامل و توسعه است. ما با جذب سرمایه خارج از استانی و البته سرمایه‌گذاری صندوق پژوهش موفق به ایجاد یک شتابدهنده با نام خانه نوآوری شدیم که هم اکنون مراحل توسعه‌ای خود را طی می‌کند.

وی افزود: صندوق توسعه پژوهش و فناوری در مشارکت با دانشگاه آزاد اصفهان از سویی و شهرک علمی تحقیقاتی از سوی دیگر در حال راه اندازی دو فضای کار اشتراکی دیگر در سطح شهر اصفهان هستند.

وی اظهار کرد: البته صندوق پژوهش وارد مشارکت با برای ایجاد یک صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر دیگر با نام هدهد نیز شده است. یک شرکت بزرگ سهامی عام با نام سپنتا نیز به تازگی با مشارکت صندوق پژوهش در شهرک علمی و شروع به کار تحقیقاتی اصفهان کرد.

اخذ گرنت پژوهشی از معاونت علمی ریاست جمهوری

ورود اظهار کرد: یکی از نیازهای جدی زیست بوم کارآفرینی ایران توسعه دانشی آن است. ما نیاز به تولید و ترجمه کتاب‌های گوناگون و به روز در زمینه علوم مربوط به کارآفرینی داریم. به همین منظور صندوق طرحی را مبنی بر حمایت از تولید کتاب آماده کرده و در حال اجرای آن است.

وی خاطرنشان کرد: در این طرح فراخوانی را برای نویسندگان، مترجمان، ناشران و توزیع کنندگان کتاب‌های حوزه کارآفرینی انجام داده و تسهیلات بسیار جذابی را برای تولید ۱۰۰ کتاب حوزه کارآفرینی اختصاص داده‌ایم تا در چند سال آینده شاهد رشد دانشی اکوسیستم کارآفرینی نیز باشیم.

مدیرعامل صندوق توسعه پژوهش و فناوری گفت: در بعد دیگر توسعه بخش دانشی صندوق موفق به اخذ گرنت پژوهشی از معاونت علمی ریاست جمهوری شد که از این گرنت در جهت توسعه دانشی اکوسیستم استفاده خواهیم کرد.

وی در مورد نقش صندوق در آینده اقتصادی استان اظهار کرد: اصلی‌ترین فعالیتی که هر بخش از اکوسیستم کارآفرینی بر عهده دارد، انتقال پیام مناسب از کنش‌های موجود در فضای نوآور به فضای سنتی است.

وی افزود: کسب و کارهای سنتی هنوز باور ندارند که حضور یا عدم حضور آن‌ها در فضای مجازی، تعیین کننده بقا یا عدم بقای این کسب و کارها باشد. اصلی‌ترین رسالت اکوسیستم، انتقال این پیام است. صندوق در تلاش است که سرمایه‌گذاری به سبک خطرپذیر را تبدیل به یک فرهنگ نهادینه کند.

ورود اظهار کرد: اینگونه سرمایه‌گذاری، اقتصاد بسیاری از کشورها را متحول کرده و رشد اقتصادی چشمگیری را برای آن‌ها به ارمغان آورده است. ما نیز با افزایش سرمایه مداوم در حال سرمایه‌گذاری بر روی استارت‌آپ‌ها هستیم تا با به ثمر رسیدن آن‌ها نمونه‌هایی عینی به سرمایه گذاران حوزه سنتی معرفی کنیم.

کد خبر 460609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.