موضع تند روحانی علیه قالیباف

دیدارهای اخیر مقامات عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی، ادامه تقابل مجلس با دولت و اظهارات روز گذشته رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه ۲۰ آذرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر"الان وقت استفاده از فرصت گفت‌وگوست " در گفت‌وگویی به بررسی دیدارهای اخیر مقامات عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی پرداخت و نوشت: ترکی الفیصل، شاهزاده شناخته شده عربستان سعودی که پیش از این نزدیک به ۲۰ سال ریاست دستگاه اطلاعات این کشور را بر عهده داشت و سفیر عربستان در آمریکا و بریتانیا نیز بود، در نشست امنیتی بحرین به شدت وزیر خارجه رژیم صهیونیستی را مورد انتقاد قرار داد و بر این باور بود که هرگونه قرارداد عادی‌سازی باید به فلسطینی‌ها در رسیدن به کشور مستقل کمک کند. رژیم صهیونیستی یک قدرت استعمارگر غربی است که فلسطینی‌ها را چه کودک چه بزرگسال، چه زن چه مرد را در بازداشتگاه‌ها با بدترین اتهام‌های امنیتی زندانی کرده و آنها بدون دسترسی به عدالت در این بازداشتگاه‌ها از بین می‌روند، آنها آنگونه که دوست دارند خانه‌های فلسطینی‌ها را ویران می‌کنند و هر کسی را بخواهند به قتل می‌رسانند. رژیم صهیونیستی خواهان روابطی با عربستان است اما سگ‌های وحشی خود را در رسانه‌ها علیه ما می‌فرستند و یک زخم باز را نمی‌توان با مسکن درمان کرد. اظهاراتی که با توجه به نفوذ گسترده این شاهزاده در عربستان سعودی با تعجب بسیاری مواجه شد و اما و اگرهای زیادی در خصوص دیدار اخیر نتانیاهو و ولیعهد عربستان بوجود آورد و حتی برخی پالس‌های مذاکره‌محور مقامات سعودی را نیز پرمعناتر کرد. اقدامی که برخی آن را یک نمایش و برخی آن را اعتقاد سران کشورهای عرب می‌دانند که در زیر ترس و ضعف نهان مانده است.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر "برجام در پیچیدگی‌های تغییر معادلات" به بررسی سناریوهای پیش روی یک توافق جدید پرداخت و نوشت: اگرچه مجلس ایران در پی آن است که با قانون جدید زمینه‌های امتیاز گیری بیشتر را فراهم کند، اما با توجه به عملکرد قدرت‌های جهانی در مذاکرات پیشین و همچنین تمایل عربستان و دیگر کشورهای عربی به نقش‌آفرینی در مذاکرات جدید، می‌توان گفت ایران در یک شرایط خطیر از منظر مذاکره قرار گرفته و باید با طرف‌های متفاوتی در این زمینه به مذاکره بنشیند. این مذاکرات را دیگر نمی‌توان ادامه برجام تلقی کرد و طبیعتاً با آنچه که ایران مدنظر دارد تا حدود زیادی متفاوت خواهد بود.

پس از پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا، امیدها به بازگشت ایالات متحده به برجام، لغو تحریم‌های ایران و همچنین ایجاد فضای گفتگوهای دیپلماتیک بالا گرفت. اما ترور شهید محسن فخری زاده دانشمند هسته‌ای ایران و در ادامه آن تصویب یک قانون چالش برانگیز برای برنامه هسته‌ای در مجلس شرایط را پیچیده‌تر کرده است.

هرچند دولت به شدت مخالف تصویب قانون جدید از سوی مجلس بود، اما به نظر می‌رسد یک وحدت نظر میان مجلس، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و شورای نگهبان دراین‌باره وجود داشت. نهایتاً با تصویب مجلس، تأیید شورای نگهبان و البته نظر مشورتی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی این قانون تصویب و ابلاغ شد این در حالی است که دولت می‌گوید وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی به عنوان بازوهای کارشناسی مسئله معتقدند این قانون خلاف مصالح ملی است. حسن روحانی رئیس جمهور نیز مخالفت شدید خود را در این رابطه اعلام کرد. حالا با توجه به این شرایط چه سناریوهایی برای پرونده هسته‌ای ایران محتمل است؟

مهدی مطهرنیا، کارشناس و تحلیلگر مسائل بین‌الملل دراین‌باره به فرارو گفت: در ارتباط با این موضوع با دو عدم قطعیت روبه‌رو هستیم. اول خارج شدن ایران از پروتکل الحاقی است. اگرچه مجلس شورای اسلامی آن را به عنوان یک قانون تصویب و شورای نگهبان آن را تأیید کرده است، اما تجربه نشان داده که در یک بزنگاه تاریخی ممکن است زمینه‌های تعلیق یا اجرا نشدن این قانون از جانب حاکمیت فراهم سازد. چرا که ایران در بافت موقعیتی قرار دارد که حتی اگر قانونی هم تصویب می‌شود با تغییر و تحول اوضاع این قانون در چهارچوب دریافت‌های گوناگون امکان تغییر و تحول دارد.

وی افزود: عدم قطعیت دیگر در رابطه با بازگشت بدون قید شرط ایالات متحده آمریکا به برجام است، چیزی که ایران توقع دارد. آنچه که تاکنون بایدن گفته است شعارهای انتخاباتی در عرصه کمپین او در برابر ترامپی بوده که از برجام خارج شده است و با این خروج میراث اوباما- بایدن را زیر سوال برده بود. از یک طرف بازگشت بایدن به برجام به معنای حفظ میراث دموکرات‌ها در دولت اوباما است و از طرف دیگر هم بایدن بازگشت به برجام را مشروط کرده است؛ لذا باید به این نکته تاکید کرد که ایالات متحده آمریکا در این مسیر می‌تواند زمینه ساز فشاری دیگر در قالب برجام علیه ایران باشد.

روزنامه آفتاب یزد در صفحه نخست امروز خود با تیتر "شطرنج روحانی" به بررسی اظهارات روز گذشته روحانی پرداخت و نوشت: ساعاتی بعد از آنکه نتایج انتخابات اسفند ۹۸ مشخص شد و ترکیب مجلس یازدهم روشن شد بسیاری پیش‌بینی می‌کردند که دولت روحانی و مجلس یازدهم مجادله و مباحثه‌های بسیاری را خواهند داشت.

ترکیب یک دست اصولگرای این مجلس یکی از نشانه‌هایی بود که باعث می‌شد تحلیلگران سیاسی پیش‌بینی بروز برخی اختلافات میان دولت و مجلس را داشته باشند. اما علاوه بر تفاوت جناحی یک فاکتور دیگر نیز در این زمینه تأثیرگذار بود و آنهم افرادی بودند که از جناح اصولگرا انتخاب شده بودند.

بررسی فرد به فرد این نمایندگان نشان می‌داد آنها از همان ابتدای تشکیل دولت روحانی در سال ۹۲ از مخالفان جدی او بودند و انتقادهای صریحی را نیز مطرح کرده بودند. حتی در روزهایی که روحانی از محبوبیت مردمی برخوردار بود انتقادهای پرشمار این افراد را می‌شد در رسانه‌ها دید.

امروز که وضعیت محبوبیت رئیس جمهور تغییر کرده و از قضا بسیاری از همان افراد بر صندلی سبز بهارستان تکیه داده‌اند قابل پیش‌بینی است که مباحثه‌ها بیشتر باشد. طرح مجلس با عنوان اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها به نظر می‌رسد موضوعی است که روحانی را بیش از هر موضوعی برآشفته کرده است.

در واقع اگر پیش از این اختلافات برسر طرح‌هایی چون بسته‌های معیشتی برای مردم بود امروز یک بحث سیاسی و در حوزه سیاست خارجی از اهمیت بیشتری برخوردار شده است. برخی می‌گویند هر دو طرف چشم‌داشتی به آینده سیاسی خود دارند و به همین دلیل است که طرح اقدام راهبردی علیه تحریم‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده و واکنش‌های زیادی را نیز از سوی حامیان هر دو طیف به همراه داشته است.

در چنین شرایطی دیروز روحانی بار دیگر اظهاراتی را به زبان آورد که نشان می‌دهد شاید او تمایلی نداشته باشد که قانون مجلس را به اجرا در بیاورد. چنین موضوعی از آن جهت مورد گمانه‌زنی قرار می‌گیرد که روحانی از ابلاغ آن نیز سرباز زد و کار به ابلاغ رئیس مجلس در روزنامه کشید!

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «موضع تند روحانی علیه قالیباف» به بررسی ادامه تقابل مجلس با دولت پرداخت و نوشت: رئیس‌جمهور با اشاره به تحویل بودجه سال ۱۴۰۰ پیش از موعد مقرر به مجلس تأکید کرد این اولین کار مشترک مجلس یازدهم و دولت دوازدهم است. متأسفانه در این چند ماه امکانش فراهم نشده که کار مشترکی انجام بدهیم؛ چون نمایندگان مجلس محترم لوایح ما را به بایگانی بردند و سونامی طرح‌ها را راه انداختند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی صبح دیروز در جلسه هیئت دولت اظهار کرد: طبق قانون اساسی تعیین برنامه و خط‌مشی جزء اختیارات خاص رئیس‌جمهور به حساب می‌آید. ما ابتدا به قانون خدا سپس قانون اساسی و پس از آن قوانین مجلس پایبندیم و ابتدا باید قوانین بالادستی را به‌عنوان قوانین مهم مبنا قرار دهیم. بر همین اساس برنامه را برای دوره بعد کسی نمی‌تواند تعیین کند و برنامه را فقط رئیس‌جمهور تعیین می‌کند. برای همین هم مردم پای صندوق‌های رأی می‌آیند و به فرد رأی نمی‌دهند؛ بلکه به برنامه رئیس‌جمهور رأی می‌دهند. او اضافه کرد: در انتخابات گذشته هم مردم برنامه‌ها را خواندند و رأی دادند؛ برنامه‌ای که ۲۴ میلیون نفر به آن رأی دادند که نمی‌شود کم‌ و زیاد کرد. مردم یک روز رأی می‌دهند و چهار سال عمل می‌خواهند و باید به آن برنامه‌ای که ارائه شده در طول چهار سال پایبند بود.

روحانی با بیان اینکه باید صدای ما در سیاست خارجی یک صدای واحد باشد، تأکید کرد: هرچه رفتار ما پخته‌تر، سنجیده‌تر و با دوراندیشی بیشتر باشد و منافع ملی ما اصل باشد و دعواهای سیاسی و جناحی را کنار بگذاریم، موفق‌تر خواهیم بود. باید ملت و ایران برای ما اصل باشند، نه انتخابات ۱۴۰۰. روز انتخابات فراخواهد رسید و باید بگذاریم ملت شاداب و فعال خودشان به پای صندوق‌های رأی بیایند و هر کسی را می‌خواهند انتخاب کنند.

رئیس‌جمهور در ادامه یادآور شد: امروز فضای فرصت نه‌نتها در صنعت و کشاورزی، بلکه برای دیپلماسی و حرکت‌های وزارت خارجه بهتر از ماه‌های گذشته فراهم است. امروز فضایی است که بهتر می‌توانیم با دنیا، منطقه، همسایگان و غرب و شرق کار کنیم و برای منافع ملی تحرک پیدا کنیم. این جاده پرفرازونشیب به مقدار کمی در حال هموارشدن است و دیپلمات‌ها می‌توانند سریع‌تر گام بردارند.

وی افزود: ما برای پیشرفت دیپلماسی نیاز داریم که از کشور صدای واحدی شنیده شود، البته نمی‌گویم سلیقه‌ها را یکی کنیم و مجلس تابع دولت باشد یا دولت تابع مجلس باشد. آنها هم نظر خود را دارند، ما هم نظرات خود را داریم؛ ولی شنیده‌شدن صدایی واحد از کشور بسیار مهم است.

روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه ایران بر مبنای آنچه در سال ۹۸ اعلام کرد با صراحت به دنیا گفته که کاهش تعهدات در برابر کاهش تعهدات خواهد بود، خاطرنشان کرد: طرف مقابل تقریباً تعهدات خود را کنار گذاشت. آمریکا که از برجام بیرون رفت و آنها هم که ماندند، به تعهدات خود یا عمل نکردند یا خیلی اندک عمل کردند. ما مدتی به آنها زمان دادیم و بعد رسماً اعلام کردیم که کاهش تعهدات در برابر کاهش تعهدات خواهیم داشت و در پنج مرحله اعلام کردیم که دو ماه، دو ماه این کاهش تعهدات را انجام خواهیم داد.

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر"بایدن، مذاکره و خوابی که برای این چند ماه دیده‌اند" به بررسی تلاش اصلاح طلبان برای برقراری شرایط مذاکره با دولت جدید آمریکا در هفت ماهه باقی مانده از عمر دولت پرداخت نوشت: چیزی نزدیک به ۷ ماه تا پایان دولت دوازدهم و انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ باقی مانده است. معمولاً - نه همیشه- روسای‌جمهور اگر در دور اول قدرت باشند، برای پیروزی در انتخابات بعدی، آماده شده و برای کسب آرای بیشتر به‌طور مضاعف تلاش می‌کنند. مثلاً، طرح‌های عقب‌افتاده را تکمیل و افتتاح کرده یا برخی وعده‌های عملی‌نشده را عمل می‌کنند. به‌طور کلی، اقداماتی انجام می‌دهند که رضایت مردم جلب شود. اما اگر در دور دوم باشند، شاید تلاش زیادی نکنند مگر اینکه، جریان سیاسی که رئیس‌جمهور از دل آن به قدرت رسیده، بخواهد فرد دیگری را معرفی کند که در این صورت نیز، تلاش‌ها برای جلب رضایت مردم و در نتیجه کسب آرای بیشتر، افزایش می‌یابد. البته حالت سومی هم می‌تواند وجود داشته باشد که موضوع نوشتار ما بیشتر بررسی همین حالت است و آن اینکه، یک طیف سیاسی، آن‌قدر عملکرد ضعیفی داشته باشد که، دیگر هیچ امیدی نه مردم به آنها داشته باشند و نه آنها به جلب آرای مردم داشته باشند که در این صورت به‌طور طبیعی، رفته‌رفته از صحنه سیاسی کشور حذف می‌شوند!

آن جریان‌های سیاسی که برنامه یا توان لازم برای مدیریت کشور را ندارند یا عملکرد خوبی نداشته و در آستانه حذفند و یا مثلاً با حریف قَدَری مواجهند که احتمال پیروزی‌اش بیشتر است، ممکن است روش‌های دیگری در پیش بگیرند که چه‌بسا بعضاً، اخلاقی و جوانمردانه هم نباشد. مثلاً، به جای ارائه طرح و برنامه، به طرح و برنامه‌های حریف حمله کرده اقدام به تخریب رقبا کنند و با بداخلاقی‌های سیاسی، تلاش کنند، به‌جای اینکه خود را در افکار عمومی بالا بکشند، حریف را پایین بکشند.

مواضع جدید برخی دولتمردان و رسانه‌های طیفی که خود را اصلاح‌طلب و اعتدالی می‌نامند را اگر مرور کنید، متوجه خواهید شد که این طیف، پس از یک دوره نسبتاً طولانی بدعملی و عدم تحرک دوباره دست به کار شده و تحرکاتی را شروع کرده‌اند تا مبادا حذف شوند! مرور صحبت‌ها، مواضع و اقدامات آنها طی هفته‌های اخیر به خوبی نشان می‌دهد که، آنها کاملاً از لاک دفاعی خارج و بعضاً حتی حالت تهاجمی به خود گرفته‌اند و اینکه، برای مدت باقی‌مانده تا انتخابات، خواب‌هایی هم دیده‌اند! در این نوشتار ضمن بررسی اینکه این طیف برای ۷ ماه آینده چه در سر دارند، به‌دنبال یافتن پاسخ این سوال هستیم که، چه اتفاقی افتاده که طیف مذکور با وجود آگاهی از اینکه محبوبیتی کمتر از ۱۰ درصد بین مردم دارد، دوباره دست به کار شده است؟

کد خبر 460604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.