سیل نقدینگی در بازار بورس

روند منفی شاخص کل نیز به دور از تشکیل صف‌های فروش سنگین در نمادهای بزرگ بازار بود که در نتیجه حجم معاملات بالا و نقد شوندگی مناسب را در بازار شاهد بودیم؛ در مجموع صفت متعادل برازنده بازار در هفته‌ای که گذشت بود.

به گزارش ایمنا، شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات این هفته نسبت به چهارشنبه گذشته رشد ۲.۴ درصدی داشت و با استقرار در پله ۱ میلیون و ۵۰۶ هزار و ۲۷۴ واحد، جایگاه خود در اعداد فراتر از ۱.۵ میلیون واحد که روز یکشنبه به دست آمده بود را حفظ کرد.

اگر چه شاخص کل در سه روز پایانی هفته روند منفی ملایمی به خود گرفت اما شاخص هم وزن هر ۵ روز هفته را با رشد سپری کرد و در نهایت رشد ۶.۵ درصدی در این هفته را ثبت کرد؛ روند منفی شاخص کل نیز به دور از تشکیل صف‌های فروش سنگین در نمادهای بزرگ بازار بود که در نتیجه حجم معاملات بالا و نقد شوندگی مناسب را در بازار شاهد بودیم؛ در مجموع صفت متعادل برازنده بازار در هفته‌ای که گذشت بود.

انجام موفقیت‌آمیز دو عرضه اولیه و پذیره نویسی شرکت در جریان تأسیس بیمه اتکایی سامان نیز حکایت از وجود حجم مناسبی از نقدینگی در بازار دارد؛ عرضه‌های اولیه این هفته بازار شامل شرکت‌های مدیریت سرمایه گذاری کوثر بهمن و پتروشیمی بوعلی بود.

شرکت مدیریت سرمایه گذاری کوثر بهمن متعلق به بانک سینا به قیمت هر سهم ۱۴,۴۸۴ ریال عرضه گردید که با حضور بیش از ۴.۶ میلیون سرمایه گذار مواجه شد و تمام سهام عرضه شده معادل ۱۰ درصد از سهام شرکت به فروش رسید. ۵۰ میلیون سهم نیز جهت عرضه به صندوق‌های سرمایه گذاری در نظر گرفته شده است؛ به این ترتیب وکبهمن با ارزش بازار ۳۶,۲۱۰ میلیارد ریال از روز شنبه آماده انجام معاملات خواهد بود.

در پی عرضه سهام این شرکت توسط بانک سینا نماد این بانک جهت افشای اطلاعات مربوط به فروش سهام متوقف گردید؛ انتظار می‌رود با توجه به بهای تمام شده ۳۷۶ میلیاردی سهام عرضه شده در مقابل ارزش بازار ۵۴۳۱ میلیارد ریالی آن، این عرضه اولیه شناسایی سودی به مبلغ حداقل ۵,۰۵۶ میلیارد ریال برای بانک به همراه داشته باشد. همچنین شفاف شدن ارزش بازار کوثر بهمن به همراه در اختیار داشتن سهم ۱۰ درصدی از توسعه ارتباطات مبین می‌تواند منجر به افزایش ارزش بازار بانک سینا در آینده گردد. بانک سینا به دلیل عرضه‌های سنگین بنیاد مستضعفان در این نماد شناور بالایی پیدا کرده و همین امر موجب شد در دوران اصلاح بازار قیمت هر سهم آن از ۲۱ هزار ریال تا ۸,۶۰۰ ریال کاهش داشته باشد؛ قیمت این سهم تا زمان بسته شدن نماد به ۱۴ هزار ریال نزدیک شد.

از دیگر شرکت‌هایی که زیر مجموعه خود را جهت ورود به بازار آماده کرده است باید به همکاران سیستم اشاره کرد؛ بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط همکاران سیستم، شرکت فرابورس با پذیرش شرکت سپیدار سیستم آسیا در این بازار موافقت نموده است و بنابراین شرکت مذکور را با نماد سپیدار باید در صف عرضه‌های اولیه دانست. اگر چه چندین بار پیش آمده است که شرکت‌هایی تا آخرین مراحل عرضه سهام را طی می‌کنند اما موانع مختلف مانع از عرضه سهام آنها می‌گردد اما احتمال عرضه سهام سپیدار را باید بسیار بیش از لغو آن دانست.

بر اساس صورت‌های مالی منتشر شده توسط سپیدار این شرکت در شش ماه ابتدایی سال جاری با رشد ۸۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۳۰ میلیارد ریال فروش داشته است و به ازای هر سهم ۱,۷۰۷ ریال سود خالص محقق کرده است. در صورت تداوم روند فروش و سود شرکت می‌توان انتظار داشت سود خالص شرکت برای هر سهم تا پایان سال از ۳,۰۰۰ ریال نیز فراتر رود.

در شرایط فعلی بازار می‌توان انتظار داشت سپیدار با سود و فروش گزارش شده ارزش بازاری بین ۸ تا ۱۰ هزار میلیارد ریال داشته باشد که انجام این عرضه ضمن شناسایی سود فروش سهام برای سیستم، به شفاف شدن ارزش دارایی‌های آن و رشد ارزش بازار همکاران سیستم نیز کمک نماید. در حال حاضر ارزش بازار سیستم به ۴۰ هزار میلیارد ریال بالغ می‌گردد و از سهم‌هایی بود که در دوره اصلاح سه ماهه کاهش ارزشی کمتر از میانگین بازار را تجربه نمود.

جدا از تأثیرات عرضه سپیدار، سیستم ارزش‌های دیگری نیز دارد که بخشی از آن در ارزش دارایی‌های شرکت و بخشی دیگر در زمینه‌های جدید کسب و کار شرکت و روش‌های نوین عرضه محصول آن نهفته است. مروری بر پاسخ‌های مدیریت شرکت به سوالات مطرح شده در جریان کنفرانس اطلاع رسانی تیرماه گذشته می‌تواند به روشن شدن این ارزش‌ها و موارد مورد توجه سرمایه گذاران کمک نماید.

شرکت در پاسخ به سوالی در خصوص میزان زمین و ساختمان در اختیار شرکت و زیر مجموعه‌ها در سراسر کشور اعلام نموده است که ۱۰ هزار متر مربع عرصه و ۱۸ هزار متر مربع اعیان این دارایی‌ها است؛ دفاتر مرکزی و پشتیبانی و آموزش شرکت در محلات ونک و یوسف آباد تهران از موارد بارز این دارایی‌ها است؛ با این حال شرکت هنوز آمادگی خود جهت انجام افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها را اعلام نکرده است.

از کسب و کارهایی که شرکت اقدام به ورود آن نموده است و می‌توان رشد زیادی برای آن در آینده متصور بود؛ ارائه خدمات یارانش ابری است که در قالب بستر راهکاران ابری ارائه نموده است و انتظار می‌رود در آینده شرکت‌های مختلف با استفاده از این خدمات هزینه‌های سخت افزاری، نرم افزاری و پشتیبانی خود را کاهش داده و کارایی ساختار فناوری اطلاعات خود را افزایش دهند.

بر اساس اعلام شرکت تا تیرماه گذشته ۷۰۰ مشتری اقدام به استفاده از این خدمات نموده‌اند اما بازار مخاطبان این خدمات بر اساس برآوردهای شرکت بالغ بر ۵۰ هزار شرکت بزرگ و متوسط ایرانی می‌باشد؛ اگر چه شرکت‌های دیگری نیز نسبت به ارائه فضای رایانش ابری و ذخیره سازی داده در کشور اقدام نموده‌اند اما همکاران سیستم با توجه به ارائه راهکار جامع ERP در این فضا خود را بی رقیب می‌داند.

برنامه‌های بانک مرکزی جهت حذف ۴ صفر از پول ملی و نیاز شرکت‌ها برای به روز کردن نرم افزارهای حسابداری و سامانه‌های اطلاعاتی خود جهت تبدیل گزارش‌ها، از حوزه‌های دیگری است که مورد پرسش تحلیلگران قرار گرفته و شرکت راهکارهایی جهت پاسخ به این نیاز ارائه نموده است. درمجموع با فضای رشدی حاکم بر کسب و کار سیستم می‌توان انتظار داشت که این شرکت نسبت قیمت به سودی بالاتر از گروه هم صنعتش داشته باشد اما این نسبت برای شرکت ۱۸ در مقابل ۲۵ برای گروه است؛ با این اوصاف می‌توان سیستم را از سهم‌های کم ریسک و آینده دار بازار به حساب آورد.

توجه: این نوشته حاوی هیچ توصیه‌ای برای هر گونه تصمیم سرمایه گذاری شامل خرید و فروش نمی‌باشد و صرفاً بیان رویدادهای مرتبط با بازار سرمایه و نظر شخصی نگارنده می‌باشد. مسئولیت هر گونه تصمیم بر عهده سرمایه گذاران می‌باشد.

** کارشناس ارشد مدیریت مالی، تحلیل‌گر بازار سرمایه و بورس‌

کد خبر 460586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.