۹ دسامبر؛ روز جهانی مبارزه با فساد + فساد چیست؟

روز جهانی مبارزه با فساد ۹ دسامبر برابر با ۱۹ آذر ماه است و در این روز با تاکید بر شعار و مضمونی خاص از کشورهای جهان خواسته می‌شود با فساد مبارزه کنند.

به گزارش ایمنا فساد از پدیده‌هایی است که روند پیشرفت را در هر کشوری مختل می‌کند و باعث بحران می‌شود. برای مبارزه با این پدیده روز جهانی مبارزه با فساد ( International Anti-Corruption Day‎) hc سوی سازمان ملل نامگذاری شده است .

تاریخ روز جهانی مبارزه با فساد

در تقویم جهانی ۹ دسامبر از سوی سازمان ملل روز جهانی مبارزه با فساد نامگذاری شده است و از کشورهای جهان خواسته شده که در زمینه مبارزه با فساد تلاش کنند. ۹ دسامبر ۲۰۲۰ با ۱۹ آذر ۱۳۹۹ برابر است.

تاریخچه روز جهانی مبارزه با فساد

از زمان تصویب دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در ۳۱ اکتبر ۲۰۰۳، ۹ دسامبر هر سال به عنوان روز مباvزه با فساد نامگذاری شده است.

روز جهانی مبارزه با فساد ۲۰۲۰

فساد در زمان بحران رشد می‌کند و همه‌گیری جهانی d; بیماری نیز از این قاعده مستثنی نیست. بحران‌هایی از قبیل شیوع کرونا فرصت‌های بزرگی را برای رشد فساد ایجاد می‌کند از جمله این فسادها افزایش قیمت تجهیزات محافظ شخصی و ونتیلاتورها، عرضه داروهای جعلی که ایمنی بیماران را به خطر می‌اندازد و تبعیض در توزیع واکسن‌ها و خدمات بهداشتی و درمانی است. فساد بر اقتصاد و امنیت اجتماعی تأثیر می‌گذارد.

دولت‌های سراسر جهان اقدامات مهمی را برای مقابله با شرایط اضطراری بهداشتی و جلوگیری از سقوط اقتصادی جهانی انجام داده‌اند. آنها با شتاب میلیاردها دلار بودجه برای تهیه تجهیزات پزشکی و ایجاد شبکه ایمنی اقتصادی برای شهروندان و مشاغل تخصیص دادند، اما پاسخ‌های فوری مورد نیاز فرصت‌های قابل توجهی برای فساد ایجاد کرد.

همه‌گیری کووید ۱۹ دهه‌ها پیشرفت در توسعه را با معضل فقر و نابرابری در مقیاس جهانی معکوس کرده است. نیمی از جهان (چهار میلیارد نفر) بدون هیچ گونه حمایت اجتماعی در حال تلاش برای زنده ماندن از کرونا هستند و از هر سه مورد مرگ کرونا دو مورد در کشورهای در حال توسعه است. این بیماری همه گیر منجر به کاهش رشد جهانی بشر شده و می‌تواند تعداد افرادی که در فقر شدید زندگی می‌کنند را به بیش از یک میلیارد نفر در سال ۲۰۳۰ برساند، در حالی که فساد تلاش‌های ما را برای پاسخگویی و بهبودی تضعیف می‌کند.

شعار روز جهانی مبارزه با فساد ۲۰۲۰

«متحد علیه فساد» شعار روز جهانی مبارزه با فساد است.

فساد چیست؟

کلمه فساد به معنی تباهی و نابودی است، واژه‌ی لاتین آن برای نخستین بار توسط ارسطو و بعدها سیسرون به‌کار رفت. بنا بر تعریفی فساد به معنی استفادهٔ غیرمجاز از قدرت عمومی برای منافع خصوصی است. سنیور فساد را «عملی پنهانی جهت کسب چیز یا خدمتی برای شخص سوم است به شکلی که او بتواند اعمالی انجام دهد که منافعی برای خودش یا شخص سوم یا هر دو داشته باشد و عامل فساد در آن دست داشته باشد.» تعریف می‌کند.

در مباحث فلسفی، الهی یا اخلاقی، فساد به انحراف معنوی یا اخلاقی از یک ایده‌آل گفته می‌شود. بنا بر تعریفی فساد به معنی استفاده‌ی غیرمجاز از قدرت عمومی برای منافع خصوصی است.

«Corruption» به معنی فساد عمومی به خصوص «فساد اداری دولتی اقتصادی» است. فساد نوعی خلافکاری است که برای به دست آوردن منافع شخصی توسط فردی که مسئولیت و اقتدار دارد، صورت می‌گیرد. فساد شامل فعالیت‌هایی مانند پول‌شویی، رشوه خواری و اختلاس و یا قاچاق مواد مخدر و… می‌شود. فساد دولتی یا سیاسی زمانی اتفاق می‌افتد که یک مسئول یا کارمند دولتی از ظرفیت‌های رسمی برای مقاصد شخصی بهره‌گیری کند. فساد سبب افزایش نابرابری‌ها شده و افزایش نابرابری‌ها باعث ایجاد ناامیدی و سرخوردگی قشرهای محروم می‌شود بنابراین فساد سطح تولید، رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی را کاهش می‌دهد. فساد «سو استفاده از کالاها و امکانات دولتی و مردمی توسط مأمورین دولتی برای بهره‌گیری شخصی» است، فساد محصول عدم توسعه یافتگی و فقدان قانونمندی است؛ «فساد به رفتار آن کارمندان عمومی اطلاق می‌شود که برای منافع خصوصی شان ضوابط پذیرفته شده را زیر پا می‌گذارند. هیچ جامعه‌ای را نمی‌توان یافت که در آن فساد یافت نشود اما کشورهایی هستند که فساد در آنها از کشورهای دیگر معمول‌تر و رایج‌تر است و این فساد در برخی از زمان‌ها آشکارتر از زمان‌های دیگر است.

ابعاد فساد

فساد ابعاد مختلفی دارد که عبارت‌اند از:

  • فساد جزئی یا فساد خرد: فسادی که منافع کوچک برای اشخاص اندکی ایجاد کند، این نوع فساد در جامعه‌های در حال توسعه که کارمندانی فقیر دارند، روی می‌دهد. فساد جزئی مانند استفاده از ارتباطات شخصی برای کسب نفع
  • فساد کلان یا فساد بزرگ: فسادی که در دولت و ابعاد بزرگ روی می‌دهد. در دولت‌های دیکتاتوری و دولت‌هایی که فاقد قوانین صحیح برای جلوگیری از فساد هستند، این نوع فساد روی می‌دهد.
  • فساد نظام مند یا فساد سیستماتیک: فسادی که در زندگی روزمرهٔ مردم رایج و گسترده است و نشانه جرم است. این نوع فساد به دلیل ضعف در یک سازمان یا فرایند اتفاق می‌افتد.

فساد ممکن است در بخش‌های متفاوتی مانند بخش دولتی، بخش خصوصی و حتی صنعت و سازمان‌های غیردولتی روی دهد.

شاخص احساس فساد

سازمان شفافیت بین‌الملل، با استفاده از شاخص درک یا احساس فساد ((Corruptions Perception Index(CPI)، کشورها را برحسب میزان فساد موجود در میان مقامات دولتی و سیاستمدارانشان رتبه‌بندی می‌کند. به عبارت دیگر، این معیار، شاخصی است که رتبهٔ فساد در بخش عمومی یک کشور را در میان سایر کشورهای جهان نشان می‌دهد. بر طبق این مقیاس، برترین کشورها که دارای کمترین فساد مالی در میان دولتمردان خود هستند در این مقیاس دارای نمرهٔ ۱۰، و کشورهای با بیشترین فساد مالی در بینابین سیستم دولتی خود دارای نمرهٔ صفر هستند.

کد خبر 460519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.