مراسم هفته پژوهش مجازی برگزار می‌شود/عناوین روزهای هفته

غلامحسین رحیمی در نشست خبری هفته پژوهش و فناوری اعلام کرد: امسال برای اولین بار در ایام هفته پژوهش و فناوری از پژوهشگرانی که در ارتباط هر چه بیشتر دانشگاه‌ها با بخش صنعت و جامعه کشور مؤثر بوده‌اند، تجلیل می‌شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از وزارت علوم، در این نشست خبری مجازی دکتر رحیمی با بیان اینکه امسال بیست و یکمین سال برگزاری این هفته را شاهد هستیم، اظهار داشت: نحوه برگزاری هفته پژوهش و فناوری امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا، تغییراتی پیدا کرده، به طوری که تا یک ماه قبل تصمیم داشتیم مراسم این هفته را به صورت مجازی‌-حضوری برگزار کنیم، اما به دلیل بحرانی شدن شرایط، مراسم هفته پژوهش به شکل مجازی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری امسال که از روز شنبه ۲۲ تا پنج‌شنبه ۲۷ آذرماه برگزار می‌شود، اظهار داشت: برنامه‌های هفته پژوهش از روز شنبه ۱۵ آذرماه در سطح استان‌ها آغاز شده و در حال اجرا است که مهم‌ترین برنامه‌های استانی شامل نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری استان، نشست‌های تخصصی صنعت و دانشگاه و میزگردهای تخصصی به منظور بررسی نقش پژوهش و فناوری در حل مسائل استانی می‌شود.

عناوین روزهای هفته پژوهش

رحیمی با اشاره به برنامه‌های ملی این هفته گفت: روز شنبه ۲۲ آذرماه روز "پژوهش و فناوری؛ مدرسه و دانشگاه" نامگذاری شده که در این روز زنگ پژوهش با حضور مسئولان کشوری به صدا درخواهد آمد و به صورت محدود از برگزیدگان بخش دانش‌آموزی تقدیر می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم عنوان روز یکشنبه ۲۳ آذرماه را روز "پژوهش، فناوری؛ مشارکت ملی" و روز دوشنبه را "پژوهش، فناوری و جهش تولید" ذکر کرد و یادآور شد: در این دو روز ستادهای استانی هفته پژوهش و فناوری برنامه‌های متنوعی را تدارک دیده‌اند که در سطح استان‌ها برگزار می‌شود.

رحیمی عنوان روز سه‌شنبه ۲۵ آذر ماه را "روز بزرگداشت پژوهشگران و فناوران" ذکر کرد و گفت: در این روز جشنواره تقدیر از پژوهشگران و فناوران برتر با حضور مدیران ارشد کشوری و به صورت مجازی و حضوری برگزار خواهد شد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، عناوین روزهای چهارشنبه ۲۶ آذر ماه را "پژوهش، فناوری و علوم انسانی" و روز پنج شنبه ۲۷ آذر را روز "پژوهش، فناوری و اثربخشی اجتماعی" عنوان کرد و افزود: علوم انسانی نقش بسیار مهمی در توسعه علمی و بسترسازی علمی کشور دارد و از این رو مجمع روسای پژوهشگاه‌های علوم انسانی و اسلامی، مسئولیت برگزاری برنامه‌های این دو روز را برعهده گرفته‌اند و حدود ۳۰ برنامه وبیناری درخصوص علوم انسانی و اسلامی برگزار می‌کنند.

وی افزود: همچنین در روز پنج شنبه ۲۷ آذر ماه نیز نمایشگاه دستاوردهای فناورانه افتتاح خواهد شد، ضمن آنکه نمایشگاه مجازی دیگری برای عرضه و تقاضای فناوری و توانمندی‌ها برپا می‌شود که این نمایشگاه تا دهه فجر ادامه خواهد داشت.

تعاملات بین‌المللی با ۴ کشور

رحیمی از برگزاری ارتباط با چهار کشور به صورت نمادین در هفته پژوهش و فناوری امسال خبر داد و اظهار داشت: ما معتقد هستیم برای همراهی با علم و فناوری در سطح جهانی، باید در مجامع بین‌المللی حضور داشته باشیم، از این رو در هفته پژوهش و فناوری امسال به صورت نمادین با چهار کشور افغانستان، کره جنوبی، ایتالیا و مجارستان تعاملاتی را برقرار خواهیم کرد.

وی افزود: اگر معضل بیماری کرونا نبود از نظر تعاملات بین‌المللی در سطح بالاتری قرار داشتیم و اگر در این حوزه کاستی صورت گرفته، به دلیل محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها است و باید ارتباط و تعامل خود را با جامعه بین‌المللی علمی بیش از پیش گسترش دهیم.

رحیمی رتبه جهانی ایران را در انتشار مقالات ۱۶ و۱۵ در پایگاه‌های مختلف علم‌سنجی عنوان کرد و گفت: در این مسیر شاهد رشد کیفی مقالات در سطح بین‌المللی بودیم، به طوری که این تلاش‌ها باعث شد ایران جزو پنج کشور اول دنیا از نظر نرخ رشد مقالات از نظر کیفی قرار گیرد و در صورتی که این روند تا پایان سال ۲۰۲۰ ادامه داشته باشد، ایران در میان چهار کشور اول دنیا قرار خواهد گرفت.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم افزود: هفته پژوهش و فناوری امسال در فضای ویژه‌ای برگزار می‌شود و وزارت علوم به دفعات به پژوهشگاه‌ها تأکید کرده که به هیچ وجه نباید به دلیل بیماری کرونا، فعالیت‌هایشان کاهش یابد، بلکه باید بیشتر تقویت شود، زیرا مهم‌ترین راه مقابله با تحریم‌ها در شرایط کنونی، کار حداکثری است و هر نوع محدودیتی از جمله شرایط شیوع کرونا، نباید باعث اختلال در کار حداکثری شود.

پایان‌نامه‌ها تقلبی باطل می‌شود

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم درخصوص برنامه این وزارتخانه برای مقابله با تخلفات علمی و فروش پایان‌نامه گفت: معاونت پژوهشی در این رابطه یک کارگروه ویژه به ریاست وزیر علوم تشکیل داده و آئین‌نامه‌ای هم برای مقابله با تخلفات علمی تدوین و ابلاغ کرده است و ما در ارتباط با مقابله با هر نوع تخلف علمی جدی هستیم.

وی افزود: اگر تخلفی در پایان‌نامه‌ها، تحقیقات دانشگاهی و مقالات انجام شود، اولین فرد مقصر، استاد راهنما است و نفرات بعدی اساتیدی هستند که در جلسه دفاع دانشجویان حضور دارند. چنانچه تخلفاتی در پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکتری رخ دهد، حتی اگر ۲۰ سال از دفاع آن گذشته باشد، مدرک فرد مورد نظر باطل می‌شود.

کد خبر 460414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.