از دفن پسماندهای پزشکی تحت نظر سازمان محیط زیست تا جلوگیری از فعالیت زباله‌گردها

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه دفن پسماندهای پزشکی در دشت سجزی زیر نظر سازمان محیط زیست انجام می‌شود، گفت: نیاز به سرمایه گذار داریم تا بتوانیم از روش‌های بهتری برای دفن پسماندهای بیمارستانی استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رحیم محمدی امروز _سه شنبه ۱۸ آذر ماه ۹۹ _ در نشست خبری آنلاین از طریق لایو اینستاگرام، اظهار کرد: در شهر اصفهان روزانه یک‌هزار تن پسماند تولید می‌شود که بر اساس برنامه زمان‌بندی شده جمع‌آوری می‌شود.

وی افزود: از این میزان ۶۵ درصد پسماندها آلی و فسادپذیر است، از این رو در فرآیندی مشخص تبدیل به کود می‌شود، همچنین ۳۵ درصد پسماندها بازیافت یا دفن می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه روزانه ۱۰۰ تن پسماند خشک از سطح شهر جمع‌آوری می‌شود، تصریح کرد: مجموعه‌ای از اقلام بازیافتی در فرآیندهای دیگری هفته‌ای یکبار از طریق خودروهای سیار در سطح شهر جمع‌آوری می‌شود.

وی ادامه داد: ۷۰ ایستگاه ثابت پسماند در سطح شهر پسماندهای شهروندان را تحویل گرفته و نسبت به مدیریت تفکیک و انتقال آن به مراکز مربوطه اقدام می‌کنند.

محمدی با اشاره به مدیریت چهار هزار و ۵۰۰ تن پسماند ساختمانی در روز، اظهار کرد: پسماندهای ساختمان از طریق کامیون‌های مربوطه حمل شده و به مرکز دریافت انتقال یافته تا اقدامات لازم برای مدیریت آنها بشود.

وی با تأکید بر اینکه رضایت شهروندان از خدمات ارائه شده و حفظ محیط زیست دو هدف اصلی سازمان مدیریت پسماند به شمار می‌رود، گفت: مدیریت نشدن دفع پسماندها علاوه بر افزایش آلودگی محیط زیست، نارضایتی شهروندان را به همراه خواهد داشت، بر این اساس از شش ماه پیش در یک بازه زمانی مشخص نقشه راهی ترسیم شد که سه محور اصلی آن فعالیت توسعه‌ای، بهبود فرآیند اجرایی و بهینه سازی منابع سازمان در نظر گرفته شد.

طراحی ۱۲ پروژه شاخص

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان ادامه داد: در بخش فعالیت توسعه‌ای، تبدیل پسماند به انرژی و مواد اولیه مورد توجه بوده و در این راستا پروژه‌هایی برای حفظ محیط زیست تعریف شده است.

وی با بیان اینکه برای آموزش و فرهنگ‌سازی برای شهروندان توسط سازمان مدیریت پسماند اقدامات خوبی شده است، اظهار امیدواری کرد: با ایجاد فضاهای آموزشی و تعاملی افزایش حساسیت مردم به امور پسماند، نگرش آنها را به مدیریت پسماندها تغییر دهیم.

محمدی با بیان اینکه در هرم مدیریت پسماند اجتناب از تولید پسماند، کاهش زباله و استفاده مجدد و بازیافت پسماندها برای تولید انرژی مورد توجه است، گفت: هدف نهایی کاهش دفن پسماندها در شهر است، چرا که در حال حاضر ۴۵ درصد دفن پسماندها را شاهد هستیم، اما هدف گذاری برای رسیدن این میزان به ۱۰ درصد است.

وی با اشاره به پروژه‌های شاخص سازمان مدیریت پسماند گفت: ۱۲ پروژه شاخص برای سازمان تعریف و طراحی شده تا بتوانیم ذیل این پروژه‌ها به اهداف پیش بینی شده دست پیدا کنیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان یکی از مهم‌ترین پروژه‌ها را احداث خطوط جدید پردازش پسماند دانست و اظهار کرد: این پروژه تا پایان تیرماه حدود ۵۳ درصد پیشرفت داشته و تلاش می‌شود با تأمین منابع لازم بتوانیم تا پایان سال آن را تکمیل کنیم.

وی با اشاره به راه‌اندازی پروژه پایلوت هاضم بی هوازی به عنوان دیگر پروژه شاخص، افزود: این پروژه مهم در صورت اجرا در فاز اصلی می‌تواند دفن پسماند را به میزان زیادی کاهش دهد.

نوسازی ناوگان و ماشین آلات جمع آوری پسماند خشک

محمدی ادامه داد: مدیریت اصولی شیرابه با احداث شش لاگون تبخیری، راه اندازی واحد پیرولیز سازمان در مقیاس ۱۰ تن و خرید و راه اندازی یک دستگاه ترنر جهت هوادهی کود در فرآیند تولید کمپوست از جمله پروژه‌هایی است که به بهینه سازی فرآیندهای مدیریت پسماند و تولید کود کمپوست کمک می‌کنند.

وی افزود: احداث واحد تصفیه شیرابه، نوسازی ناوگان و ماشین آلات جمع آوری پسماند خشک، اصلاح و بهسازی سکوی دریافت پسماند شهری، ایجاد سیستم مکانیزه ثبت و تحلیل آمار، راه‌اندازی اپلیکیشن شهروندی و احداث نخستین مرکز آموزشی هوشمند در حوزه مدیریت پسماند نیز از دیگر اقداماتی است که آغاز شده و طی برنامه زمان‌بندی شده به اتمام و بهره برداری می‌رسند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه نوسازی خودروهای جمع آوری پسماند، اصلاح سکوی انتقال، بهره برداری از مرکز آموزش مدیریت پسماند و طراحی و استقرار اپلیکیشن کامل شهروندی از دیگر پروژه‌های این سازمان است، خاطر نشان کرد: یکی از وظایف سازمان افزایش کیفیت خدمات بر اساس نیاز شهروندان و هم سو با رشد تکنولوژی است.

وی با اشاره به فعالیت ایستگاه‌های ثابت جمع آوری پسماند گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها و طبق نیاز شهروندان نسبت به توسعه ایستگاه‌ها اقدام خواهیم کرد.

محمدی با بیان اینکه یکی از وظایف مهم پیمانکاران سازمان پسماند رصد شرایط است تا بر مبنای آن توسعه ایستگاه‌ها انجام شود، گفت: در شهر اصفهان پنج ایستگاه توسعه و افزایش پیدا خواهد کرد.

دفن پسماندهای پزشکی تحت نظر سازمان محیط زیست

وی با بیان اینکه حجم بالای تولید پسماند در طول شبانه روز در شهر اصفهان و ضرورت به کارگیری تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای که بتواند منجر به ایجاد محصولاتی پایدار و کم ضرر برای محیط زیست شود، شهرداری اصفهان را ترغیب کرده تا برای نخستین بار در کشور از تکنولوژی هاضم بی هوازی برای مدیریت پسماندها استفاده کند، گفت: در صدد هستیم در مجموعه مدیریت پسماند با تکیه بر دانش بومی و استفاده از توان متخصصان داخلی پروژه هاضم بی‌هوازی را بومی‌سازی کنیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان در خصوص دفن پسماندهای پزشکی و بیمارستانی اظهار کرد: در شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل میزان تولید پسماندهای بیمارستانی ۱۸ درصد افزایش یافته است.

وی تأکید کرد: متولی مدیریت و دفن پسماندهای بیمارستانی، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی هستند، اما شهرداری از سال‌ها قبل متولی این امر شده و تلاش کرده با در نظر گرفتن سایت اصولی اقدامات لازم را انجام دهد که تاکنون مشکل در این زمینه نداشته‌ایم و امیدواریم به سمتی پیش برویم که کمترین میزان آلودگی را به لحاظ دفن این پسماندها شاهد باشیم.

محمدی با بیان اینکه دفن پسماندهای پزشکی در دشت سجزی زیر نظر سازمان محیط زیست انجام می‌شود، اظهار کرد: نیاز به سرمایه گذار داریم تا بتوانیم از روش‌های بهتری برای دفن پسماندهای بیمارستانی اقدام کنیم، البته در حال حاضر برای دفن این پسماندها در اصفهان بهترین شیوه مورد استفاده قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه روزانه ۱۵ تن پسماند پزشکی و بیمارستانی در دشت سجزی دفن می‌شود، گفت: هشت تن از این پسماندها مربوط به شهر اصفهان و مابقی مربوط به شهرهای اطراف است.

جلوگیری از فعالیت زباله‌گردها در شهر

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به جلوگیری از فعالیت زباله گردها در شهر گفت: با توجه به افزایش نرخ بیکاری عده‌ای از افراد به سمت فعالیت‌های کاذبی همچون جمع آوری اقلام بازیافتی از زباله‌ها سوق یافته‌اند که شهرداری در این راستا با کمک نیروی انتظامی و قوه قضائیه سعی کرده این مشکل را مدیریت کند؛ البته بی شک رفع این مسئله در گروه مشارکت حداکثری شهروندان با شهرداری است.

وی با بیان اینکه ۱۰۰ درصد افزایش تعطیلی انبارهای غیرمجاز جمع آوری پسماندها را در شهر شاهد هستیم، گفت: خودروهای غیرمسئول در این زمینه، توقیف و به پارکینگ نیروی انتظامی انتقال داده می‌شود.

محمدی با تأکید بر لزوم مشارکت مردم و تأثیرگذاری آن در رفع این چالش اظهار کرد: ۷۰ ایستگاه ثابت جمع آوری پسماند در شهر، ۲۰۹ خودروی سیار در سطح شهر و ۳۵۰ نفر نیروی سازمان و پیمانکاران جهت جمع آوری و مدیریت زباله فعال هستند بنابراین شهروندان از تحویل دادن پسماندها به افراد غیر مسئول باید خودداری کنند و پسماندهای خود را در ساعت مقرر خارج از منزل قرار دهند.

تولید روزانه هفت هزار تن پسماند ساختمانی در شهر

وی با اشاره به افزایش رضایتمندی شهروندان از فعالیت سازمان پسماند، گفت: بر اساس ارزیابی شده در اداره ارتباطات مردمی ۱۳۷ شهرداری میزان شکایات مردم از این سازمان نسبت به سال قبل ۴۰ درصد کاهش یافته که این آمار نشان از افزایش رضایتمندی شهروندان دارد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه لازمه حفظ محیط زیست رعایت کامل استانداردها است، تأکید کرد: محیط زیست بر فعالیت سازمان مدیریت پسماند نظارت دارد و البته رویکرد اصلی این سازمان حفظ محیط زیست است.

وی با اشاره به وجود پسماندهای ساختمانی در سطح شهر گفت: در اصفهان روزانه هفت هزار تن پسماند ساختمانی در شهر تولید می‌شود که تنها سه هزار تن از آن در محل مناسب دفن می‌شد اما با راه اندازی سامانه یکپارچه مدیریت پسماندهای عمرانی و ساختمانی و نظم دهی به فرآیند جمع آوری و تخلیه این پسماندها، شاهد کاهش تخلیه غیرمجاز خواهیم بود.

محمدی با بیان اینکه برای آموزش فرهنگ شهروندی در زمینه مدیریت پسماندها هدف گذاری لازم شده است، خاطر نشان کرد: تولید اپلیکیشن شهروندی اقدام دیگری از سوی این سازمان است که امکان جا به جایی زباله به صورت درخواست اینترنتی در آن فراهم شده است و بر اساس فعالیت تفکیک زباله از مبدا توسط شهروندان، بسته‌های تشویقی را جهت افزایش انگیزه آنها در نظر می‌گیرد.

افزایش ۴۰ درصدی اعتبارات برای اجرای پروژه‌های عمرانی

وی از افزایش دو برابری بهای بازیافت خبر داد و گفت: از آبان ماه امسال بهای بازیافت ۱۰۰ درصد افزایش یافته است البته ما نگاه درآمدزایی به مدیریت پسماندهای شهری نداریم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان تأکید کرد: در شهرداری اصراری برای استفاده از تکنولوژی برای مدیریت پسماندهای پزشکی نداریم چرا که متولی اصلی آن، تولیدکنندگان پسماند و دانشگاه علوم پزشکی است و باید اقدامات لازم را انجام دهند.

وی با بیان اینکه پروژه‌های عمرانی سازمان پسماند نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش اعتبار داشته است، گفت: مدیریت پسماند یک موضوع به روز بوده و به نسبت مواد بازیافتی باید فرآیندهای جدید تعریف و طراحی شود و تحقق این موضوع مهم نیازمند تزریق اعتبارات لازم است.

محمدی با اشاره به هزینه کرد درآمد سازمان مدیریت پسماند اظهار کرد: ۵۰ درصد درآمدهای سازمان صرف امور جاری و ۵۰ درصد صرف پروژه‌های سازمان می‌شود.

وی با اشاره به مدیریت شیرابه‌ها گفت: میزان تولید شیرابه از پسماندها بین ۱۰ تا ۴۰ مترمکعب است که آلوده‌ترین ماده زیست محیطی به شمار می‌آید؛ در انتهای کارخانه کود آلی دو کیلومتر کانال گذاری شده و شیرابه‌ها به لاگون های انتهای کارخانه انتقال می‌یابد.

کد خبر 460267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.