تولید شکل نوترکیب پروتئین‌های ویروس کرونا توسط محققان اصفهانی

محققان دانشگاه صنعتی اصفهان موفق به تولید گونه نوترکیب از پروتئین نوکلئوکپسید (N) و بخشی از پروتئین اسپایک (S) ویروس کووید 19 (SARS-COV-2) شدند.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان، محققان دانشگاه صنعتی اصفهان با بهره گیری از مهندسی ژنتیک و انتقال ژن از ویروس به باکتری، موفق به تولید گونه نوترکیب از پروتئین نوکلئوکپسید (N) و بخشی از پروتئین اسپایک (S) ویروس کووید 19 (SARS-COV-2) به منظور بهره برداری در کیت‌ها و آزمایش‌های تشخیصی این بیماری شدند.

دانشیار گروه بیوتکنولوژی دانشکده مهندسی کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان با اعلام این خبر گفت: پروتئین نوکلئوکپسید بر روی ژنوم ویروس قرار دارد و با توجه به ایمنی زایی و فراوانی بالا، یکی از بهترین آنتی ژن‌های ویروس برای تشخیص بیماری است.

آذرشاه پیری افزود: پروتئین اسپایک (S) نیز روی سطح ویروس قرار دارد و نقش مهمی در شناسایی گیرنده و نفوذ ویروس به سلول دارد. از این رو تولید و مطالعه این پروتئین برای تحقیقات ضدویروسی و همچنین تولید واکسن بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه تولید این پروتئین‌ها، تسهیل کننده ساخت کیت‌های باکیفیت تشخیص بیماری کووید ۱۹ است، تصریح کرد: استفاده از پروتئین نوترکیب نوکلئوکپسید (N) و بخشی از پروتئین اسپایک (S) برای کیت‌های الایزا و کیت‌های تشخیص سریع در تشخیص آنتی بادی علیه ویروس در خون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شاه پیری ادامه داد: عملکرد این پروتئین‌ها درگروه بیوتکنولوژی کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان با ساخت کیت آزمایشگاهی از طریق پوشش دهی میکروپلیت با پروتئین نوکلئوکپسید (N) و استفاده از سرم‌های استاندارد حاوی آنتی بادی‌های (IgG) و(IgM)، بررسی و به تأیید رسیده است.

وی اضافه کرد: طبق این فرآیند وجود IgM نشانگر عفونت حاد و سابقه کوتاه مدت ابتلا به ویروس است، در حالی که منفی شدن IgM به همراه با لا رفتن IgG سابقه ابتلاء قبلی به عفونت را نشان می‌دهد.

دانشیارگروه بیوتکنولوژی دانشگاه صنعتی اصفهان در ادامه افزود: در حالی که وارد کردن تنها یک میلی گرم از این پروتئین حدود ۴۰۰ دلار هزینه در بر دارد، تولید این محصول در مقیاس بزرگ در آزمایشگاه گروه بیوتکنولوژی دانشکده کشاورزی این دانشگاه، این هزینه را بسیار مقرون به صرفه و می‌تواند نیاز محققان کشور را تأمین کند.

شاه پیری تصریح کرد: درگام بعدی می‌توان با بهره گیری از مهندسی پروتئین و جهش زایی هدفمند روی ژن‌های تولید کننده این پروتئین‌ها و تولید پروتئین‌های جهش یافته، به اطلاعاتی در مورد مکانیسم دقیق عمل این ویروس که مرتب در آن جهش‌های ژنتیکی روی می‌دهد، دست یافت و این اطلاعات حتی در صورت ایمنی شدن افراد با واکسن برای کنترل بیماری در آینده مفید خواهد بود.

این دستاورد با حمایت مرکز نوآوری و تجاری سازی فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان به انجام رسیده و هم اکنون آماده ارائه نتایج جهت بهره برداری در حوزه سلامت کشور است.

کد خبر 460255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.