رهبران زن؛ موفق در مبارزه با کرونا

شواهد حاکی است در کشورهایی که زنان مدیریت امور را در دست دارند، مبارزه با شیوع بیماری کووید -۱۹ موفق‌تر بوده است. زنان بسیار سریع‌تر از مردان به بحران شیوع ویروس کرونا واکنش نشان دادند و مرزهای کشورهای خود را روی بیگانگان بستند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در هشتم ماه ژوئن ۲۰۲۰، انتشار ویروس کرونا در کشور نیوزلند به صفر رسید و به همین دلیل " جاسیندا آردرن" نخست وزیر نیوزلند تمام محدودیت‌های اعمال شده برای مهار کرونا را از میان برداشت. سختگیری در رفت و آمد مرزهای کشور، تنها محدودیت حاکم بر نیوزلند در آن زمان بود به طوری که نخست‌وزیر دستور داد نباید هیچ گونه ترددی به داخل یا خارج از کشور انجام شود. در کشور تایوان نیز، به ریاست جمهوری خانم " تسای اینگ-ون" تاکنون تنها حدود ۷۰۰ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده و فقط هفت نفر قربانی آن شده‌اند. اگر چه شیوع بیماری کووید -۱۹ در آلمان بسیار بالا بوده است اما این کشور، زیر نظر مدیریتی "آنگلا مرکر" صدراعظم، بسیار موفق‌تر از سایر کشورهای همسایه اروپایی خود عمل کرده است.

عملکرد این کشورها با مدیریت زنان، باعث شگفتی بسیاری از محققان شده است و توجه اغلب رسانه‌ها را به خود جلب کرده است. در واقع، مدیریت بهتر زنان در واکنش به بحران شیوع ویروس کرونا، نگرش سنتی بشر در مورد سپردن امور کشور به مردان را تغییر داده و بر موفقیت بیشتر زنان متمرکز کرده است.

نقش جنسیت مقامات در مبارزه با پاندمی کرونا

گروهی از محققان پیامدهای کووید -۱۹ در سه ماه اول انتشار ویروس کرونا را مورد مطالعه قرار دادند و متوجه شدند مقرراتی که مدیران زن در کشورها برای مهار شیوع کروناویروس جدید اعمال کرده‌اند، نتایج مثبت بیشتری نسبت به کشورهایی با مدیریت مردان در پی داشته است. شاید علت این موفقیت را بتوان به نوع سیاستگذاری زنان نسبت داد یا واکنش سریع آن‌ها به پاندمی کرونا را عامل مؤثر در مهار زودهنگام بیماری دانست. در واقع، در کشورهایی که مدیریت در دست زنان بود، واکنش به پاندمی کرونا بسیار سریع‌تر از سایر کشورها اتفاق افتاد و همین امر منجر به مهار موفقیت‌آمیز ویروس در همان موج اول شیوع بیماری شد. با مقایسه کشورهای همسایه نیز می‌توان به تفاوت نرخ مرگ و میر کرونایی پی برد به این صورت که در کشورهایی با مدیریت زنان، تعداد افرادی که بر اثر ابتلا به بیماری کووید -۱۹ جان خود را از دست داده‌اند تقریباً یک دوم مرگ‌های کرونایی در سایر کشورهای همسایه با رهبری مردان بوده است.

نقش جنسیت در ریسک گریزی

شاید اینکه رهبران زن در مقایسه با مردان بسیار سریع‌تر به بحران شیوع ویروس کرونا واکنش نشان دادند را بتوان به ریسک گریزی زنان نسبت داد. در واقع، زنان ذاتاً نسبت به مردان از قدرت ریسک پایین‌تری برخوردار هستند و همین امر باعث شده است در واکنش به یک پاندمی، بسیار محافظه‌کارانه‌تر از مردان عمل کنند. با نگاهی به دنیای اطراف در دوران کرونا خواهیم دید که ریسک‌پذیری برخی از مقامات رسمی مرد در نقاط مختلف جهان تبعات زیادی برای کشور و مردم آن‌ها داشته است.

به عنوان مثال، " ژائیر بولسونارو" رئیس جمهور برزیل، در ابتدای ظهور ویروس کرونا، این پدیده را یک آنفلوانزای ساده یا سرماخوردگی شدید فرض کرد و همین باعث شد بسیار دیرتر از کشورهای همسایه، به بحران شیوع بیماری کووید -۱۹ واکنش نشان دهد و محدودیت‌های لازم را بر مردم اعمال کند. نتیجه اینکه، هم اکنون برزیل سومین کشور جهان با بیشترین نرخ انتشار ویروس کرونا به شمار می‌رود که البته با توجه به سرعت کنونی شیوع بیماری، ممکن است به جایگاه‌های اول و دوم نیز برسد.

برزیل تنها یک نمونه از کشورهای با بیشترین آمار ویروس کرونا به علت سهل‌انگاری یا به عبارت دیگر ریسک‌پذیری قدرتمندان سیاسی کشور است. به طور کلی، تحقیقات کرونایی حاکی است که کشورهایی که توسط زنان اداره شده تاکنون در مقابل ویروس کرونا بسیار موفق‌تر از کشورهایی عمل کرده است که مردان در رأس امور آن قرار دارند.

کد خبر 460215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.